trähandtag trähandtag skrev:
Tur att vi är olika, ditt hus skulle jag då aldrig köpt
Olika är bra...

Samma stil kan bli bra men då hänger det på detaljerna och det är inte många som klarar av det, antingen proportioner, takvinklar. grund, fönstersättning osv.

I mitt tycke hemska utbyggnader som man ofta ser, bifogat nedan

Rött hus under renovering med nya fönster, omgiven av byggmaterial och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött hus med svart tak, vita fönster, veranda, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett modernt hus med tegeltak, stora fönster och mörka väggar mot en skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med snötäckt altan och tak, stora fönster, skymning, stillsam vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
CeciliaPepe och 12 till
  • Laddar…
Jag avstår från att ha en åsikt om varje hus, men alla ser ju bättre ut än trådens
 
  • Gilla
Titan123 och 7 till
  • Laddar…
Som plåtslagare är detta jättekul och supersnyggt att se.
Fast inte som en tillbyggnad till ett befintligt hus
 
  • Gilla
Saxdaling och 7 till
  • Laddar…
"sticker ut hakan i förhållande till ursprungshuset, säger Kia Björling".

Är inte detta vad precis varenda arkitekt de senaste 70 åren sagt varenda gång de smäller upp någon kantig kloss mitt bland äldre bebyggelse?

Hur kan arkitekter fortfarande se sig själva som kreativa när de alla gör exakt samma typ av grej? Från arkitektutbildningen och framåt verkar det som att det enda de lär sig, kan, och vill hålla på med är ena trista klumpen efter den andra, och ju sämre den passar in med sin omgivning ju bättre har de lyckats.
 
  • Gilla
Saxdaling och 22 till
  • Laddar…
"sticker ut hakan i förhållande till ursprungshuset, säger Kia Björling".

Vänta 50 år och se artiklarna om de som då byggt ihop någon av alla halvföråldrade gert-lådor med en röd timrad stugutbyggnad. Det sticker ut på samma sätt.
 
  • Gilla
torparavgrund och 5 till
  • Laddar…
Tyckte jag kände igen färgen och formen... och där var den. Ett sopskåp.

2691-04-gron-komposit-solna.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Saxdaling och 23 till
  • Laddar…
Cheesen
Z ZipLock skrev:
Tyckte jag kände igen färgen och formen... och där var den. Ett sopskåp.

[bild]
Jag som fick tankarna på ett plåtskjul från Danmark.
Grått förråd på gräsmatta, märkt "PRO SHED", omgiven av träd, vattenmärke "Dancover".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kanske den fränaste tillbyggnaden jag sett. Det är skitsvårt att få en tillbyggnad att inte se malplacerad ut så varför inte göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
”när handläggarna förstod att deras googlemaps-bilder var föråldrade och att den gamla villan hade renoverats var det fritt fram.”

Vad har det med bygglovet att göra?
det kan bli så när man dricker på jobbet
 
  • Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler(särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 7 till
  • Laddar…
Jag går mot strömmen och säger att det är kul med tillbyggnader som bryter av, framförallt när de är lite mer spektakulära invändigt som detta är.

Det jag däremot är lite tveksam till är det stackars fönster som vetter mot tillbyggnaden från gamla huset. Ser ut att stirra rakt in i det sluttande taket som blockar utsikten ordentligt.
 
  • Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
Blev en fin färg men funderar på hur de fått igenom bygglovet med den invändiga nivåskillnaden, ganska hög trappa.
 
P
Lite väl mycket militärbarack på utsidan, men superfint inne!
Jag skulle nog kunna leva med utsidan också, men jag skulle nog ha annat fasadmaterial och färgmatcha mer med det gamla huset.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
P
O olofh skrev:
Blev en fin färg men funderar på hur de fått igenom bygglovet med den invändiga nivåskillnaden, ganska hög trappa.
Det visar att alla byggnadsnämnder inte hyllar konformism. En del tycks förstå att det är den som bygger som ska bo där.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
L
Varför visar ni aldrig planlösningar eller ritningar i dessa reportage? De är viktiga för förståelsen och att kunna följa resonemangen och påståenden i texten
 
  • Gilla
Biff Tannen och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det visar att alla byggnadsnämnder inte hyllar konformism. En del tycks förstå att det är den som bygger som ska bo där.
Vettigt. Tyvärr inte så där jag bor…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.