C
martin43 martin43 skrev:
Principiellt borde en keminjektor vara ett venturirör, så det måste ha tryckfall. Dock låter 30 bar väldigt mycket. Samtidigt måste det säkert ha skapligt mycket "förträngning" (=tryckfall) för att inte vattnet bara ska spruta ut genom sugslangen. :)
Ja, det är klart att injektorn (som jag skulle vilja påstå snarare är en ejektor i det här fallet) måste fungera enligt venturirörs-principen för att skapa undertrycket som sörplar i sig kem. Men det är inte kulan och fjädern som är venturiröret.

Men man får inte glömma bort att injektorn bara "jobbar" när munstycket är i lågtrycks/schamponerings-läge då tryckdifferensen är stor mellan in- och utloppet i injektorn och tryckfallet över ejektormunstycket inte behöver vara särskilt stort. När munstycket är i högtrycksläge är mottrycket alltför stort för att skapa någon ejektorverkan, därför måste det sitta en backventil där så att det inte, som du skriver, skall spruta vatten genom sugslangen.

C cpalm skrev:
Ja, det är klart att injektorn (som jag skulle vilja påstå snarare är en ejektor i det här fallet) måste fungera enligt venturirörs-principen för att skapa undertrycket som sörplar i sig kem. Men det är inte kulan och fjädern som är venturiröret.

Men man får inte glömma bort att injektorn bara "jobbar" när munstycket är i lågtrycks/schamponerings-läge då tryckdifferensen är stor mellan in- och utloppet i injektorn och tryckfallet över ejektormunstycket inte behöver vara särskilt stort. När munstycket är i högtrycksläge är mottrycket alltför stort för att skapa någon ejektorverkan, därför måste det sitta en backventil där så att det inte, som du skriver, skall spruta vatten genom sugslangen.
Som jag förstår det enligt sprängskisserna och databladet i mitt inlägg ovan så passerar alltid allt vatten själva venturiröret som innehåller strypningen, även om backventilen ser till att inte vatten sprutar ut baklänges. Därför stjäl venturiröret några tiotals bar när man kör i högtrycksläge. Det verkar rimligt iom att hålet i keminjektorn är nånstans 1,xx (1,8?) mm och dysan i munstycket är i närheten (1,25?).

C
martin43 martin43 skrev:
Som jag förstår det enligt sprängskisserna och databladet i mitt inlägg ovan så passerar alltid allt vatten själva venturiröret som innehåller strypningen
Japp, så långt är vi helt överens.

Däremot;
1) Vad det är för dimension på det du kallar venturiröret? Det jag försöker säga är att eftersom ejektorn bara arbetar i lågtrycksläget kan det vara ganska grovt. Dimensionen på keminloppet säger nödvändigtvis inte något om detta.
2) Jag är osäker på hur mycket "arbetstrycket" påverkas av ejektorn i högtrycksläge när du har munstyckets dysa med i ekvationen. Det blir ju, så att säga, två seriekopplade venturirör.
3) Blir lite förbryllad över Kränzles illustration då den första bilden antyder att keminjektorn fungerar i högtrycksläge.

Jag jobbar med högtryckstvättar och det där med fasta keminjektorer före eller efter pumpen är lite som att välja mellan pest eller kolera.
Kort sammanfattat så är det såhär.

Keminjektor efter pumpen.
Fördelar: Inget kem som går genom pumpen
Nackdelar: Tryckfall, kem i hela slangen och keminjektorn fungerar bara när man kör lågtryck i slangen

Keminjektor före pumpen.
Fördelar: Inget tryckfall och fungerar både när man kör lågtryck och högtryck.
Nackdelar: Allt kem genom pumpen och slangen vilket leder till att packningar torkar, fettet försvinner, slangen går sönder osv.

Inget av systemen är alltså riktigt bra förutom att det ser bra ut på pappret när maskinen står i butiken.
Jag brukar oftast rekommendera att man använder en skumspruta. Det är det enklaste och man slipper bry sig om lågtryck/högtryck, skummet gör att kemet hänger kvar bättre, torkar inte lika fort och man slipper kem i pumpen eller slangen som måste spolas ur innan man kan börja tvätta.

Det finns massor av olika fina system att applicera kem på med en högtryckstvätt men de flesta är gjorda för proffsanvändning och kostar ofta mer än vad en hel konsument tvätt gör.

• Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Japp, så långt är vi helt överens.

Däremot;
1) Vad det är för dimension på det du kallar venturiröret? Det jag försöker säga är att eftersom ejektorn bara arbetar i lågtrycksläget kan det vara ganska grovt. Dimensionen på keminloppet säger nödvändigtvis inte något om detta.
2) Jag är osäker på hur mycket "arbetstrycket" påverkas av ejektorn i högtrycksläge när du har munstyckets dysa med i ekvationen. Det blir ju, så att säga, två seriekopplade venturirör.
3) Blir lite förbryllad över Kränzles illustration då den första bilden antyder att keminjektorn fungerar i högtrycksläge.
1. Se inlägg 15. Gissar 1,8-2,0 mm på strypningen inuti röret. Inte dimensionen på keminloppet, utan strypningen inuti keminjektorn. Eftersom även lågtrycksläget är "högt tryck" jämfört med en vattenslang måste hålet ändå vara hyfsat litet för att klara mottrycket genom 15 m 6 mm slang och ändå skapa undertryck. Tryckfallet i slangen är inte längre försumbart som det är när man kör 130 bar (prova 15m 6mm trädgårdsslang) utan en viktig del av dimensiomeringen av venturisrypningen.

2. Tryckförlusten i högtrycksläge blir först nånstans 15-35 bar igenom 1,8-2,0 hålet sedan försvinner resten av trycket över dysan i munstycket.

3. Även att inget kem åker in går ju vattnet fortfarande genom strypningen.

Intressant, jag trodde att kulan och fjädern hade något med strypningen att göra.

Vad tror ni då om att borra upp hålet? Att kunna lägga på kem med högtryckstvätten är helt ointressant för mig då jag kommer att använda en skumspruta istället.
Finns det någon risk med att jag försämrar/förstör något med ett för stort hål t.ex?

C
Det skulle, om inte annat, vara intressant att skruva loss och ta en närmare titt på 38 och 34 i din bild.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Ja det känns som att strypningen borde vara i nån av dom två delarna.
Högtryckstvätten är beställd och borde komma nästa vecka.

C cpalm skrev:
Det skulle, om inte annat, vara intressant att skruva loss och ta en närmare titt på 38 och 34 i din bild.
S shure skrev:
Ja det känns som att strypningen borde vara i nån av dom två delarna.
Högtryckstvätten är beställd och borde komma nästa vecka.
34 är en backventil. Borra inte i den, den är viktig. Injektorn sitter i 38.
Nu har jag aldrig haft isär en Bosch och sett hur den ser ut i verkligheten men vill man borra bort injektorn så är det nog bara att göra det, det bör finnas gott om gods kvar runtom. Enda skillnaden blir att injektorn slutar fungera.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Hej.

Högintressant tråd.

Har suktat efter att äga en högtryckstvätt i en 20 år. Det var äntligen dags och jag slog till igår. Det är lustigt hur Google känner av att jag nu köpt, och att fortsatta sökningar inom högtryckstvättområdet ger HELT andra söksvar än tidigare, snarare trådar om underhåll och service än mest bara rena hyllningstrådar. Har aldrig sett den här tråden tidigare och hade definitivt inte slagit till på den jag köpte om jag hittat den här tråden innan. =)

Nåväl. Har länge sökt efter för och nackdelar med olika lösningar och pumpar. Har bl a tänkt att en keminjektor bara måste påverka prestandan på något sätt — en öppen slang rakt in i högtrycksledningen. Nejdå menade säljaren igår och även tidigare säljare jag pratat med.

Sitter här nu med en ouppackad 1152 och känner att jag nog har köpt fel produkt. Jag gick nog på lite "fear of missing out"-taktik också. Priset sades vara tillfälligt nedsatt med flera tusen men en snabb koll på nätet idag visar att priset varit detsamma i 18 månader. Smått onödigt att skoja så istf att hjälpa mig till rätt produkt.

Inköpspriset är liksom inte det viktiga för mig och jag kommunicerade detta. Det är bra mycket viktigare att jag har en maskin som är rätt för mig och som är byggd för att hålla länge, med lämpligt serviceintervall naturligtvis. Och i den här tråden, liksom en systertråd, läser jag att maskiner med keminjektor på högtryckssidan är lite dumt att ha om man vill ha ut prestandan som produktbladet lovar och som maskinen tar från eluttaget.

Jag tänker dessutom att det med en keminjektor är en del till som behöver underhållas med åren, en del som rent av kan gå sönder (sneglar åt Murphy).

Frågor:
  • Med en skumlans i artilleriet, behöver jag någonsin använda en keminjektor?
  • Kan jag med driftsäkerhet täppa igen eller bygga bort keminjektorn för att slippa tryckfallet?
  • Är det kanske bättre att lämna tillbaka och köpa en maskin helt utan denna injektor? I stil med
    HD 7/122 TS?

Första inlägget, hej hopp!

Har du en skumlans så är väl behovet av en keminjektor överflödigt.

Tror inte att det påverkar högtryckstvätten negativt men är inte helt hundra på det.

Jag tänker iaf modifiera min bosch när den väl kommer, har väntat drygt två månader och kommer vänta minst en till innan den dyker upp

På en 1152 sitter den mellan pumpen och slangvindan så den borde vara väldigt enkel att ta bort.

S shure skrev:
På en 1152 sitter den mellan pumpen och slangvindan så den borde vara väldigt enkel att ta bort.
Ja, jag har ju funderat på om jag kan montera bort den och ev behålla den efter det. Å andra sidan förstår jag inte varför jag ska ha just 1152 när jag inte behöver en keminjektor och när jag egentligen föredrar en tystare maskin, som t ex 7/122. Jag blev lite för spontan. .. och nu lockas jag av att skaffa en maskin utan injektor öht eftersom jag har min skumlans .. så behöver jag inte genast modda maskinen så nära pump och motor.

Martin är lite överdrivet teoretisk i hans tryckförlust resonemang. När man tar hänsyn till slang munstycke mm så blir det riktiga deltat mindre.

Du kommer inte bli missnöjd med 1152an. Det är en toppenmaskin. Det finns liknande maskiner från andra tillverkare som för samma peng ungefär ger samma prestanda - inga konstigheter.

Injektorn går garanterat att ta bort. kolla manualen online. och ja skumlans äger.

A andersda skrev:
Martin är lite överdrivet teoretisk i hans tryckförlust resonemang. När man tar hänsyn till slang munstycke mm så blir det riktiga deltat mindre.

Du kommer inte bli missnöjd med 1152an. Det är en toppenmaskin. Det finns liknande maskiner från andra tillverkare som för samma peng ungefär ger samma prestanda - inga konstigheter.

Injektorn går garanterat att ta bort. kolla manualen online. och ja skumlans äger.
Hur mycket mindre?
"Tyvärr" verkar både terori och praktik stämma rätt bra, munstycksstorleken är ju mindre än
A andersda skrev:

Tryckförlusten i slangen på 6 mm är "ingenting" jämfört med injektorn och munstycket.
Hade för mig jag la upp en tabell här i tråden från en tillverkare av injektorer, men det kanske jag aldrig la upp. Den visade iaf att tryckförlusten finns och den är inte försumbar.
Om man tar bort injektorn borde man nog även byta munstycke för att få ut max effekt. Men det ser man på manometern. Om den efter borttagen injektor inte kommer upp i maxtryck behövs ett munstycke med mindre öppning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.