Satt o surfade högtryckstvätt och hittade en sak i KGKs katalog som gjorde mig fundersam.

Min Kränzle 1152 TS T har en lågtrycks-keminjektor efter pumpen, och en lans som kan ställas om för högt tryck (normal funktion) eller lågt tryck (bypassar högtrycksmunstycket). När den står på lågt tryck suger keminjektorn in kem. Fungerar utmärkt.

Kränzles Profi-serie har keminjektorn FÖRE pumpen och man kör alltså ut kem med fullt arbetstryck tryck i lansen. Kan vara både bra och dåligt...

Så långt allt ok, MEN läs detta:
kem.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vore djupt tragiskt om alla tvättar med keminjektor (de flesta i medelklass...) efter pumpen kastar bort 30% av trycket!

Kan det vara så att de menar att det blir så om man sätter på en högtrycks-keminjektor efter pumpen?
Och att med lågtrycks-keminjektor efter pumpen (det vanligaste) och lågtrycksmunstycke så har man ingen tryckförlust genom injektorn när man kör högtryck utan kem?
 
Japp. Tryckförlusten är ganska exakt 30%. 9,3l/min 93 bar ute vid munstycket. Drygt 130 bar vid pumpen..
Ganska stor vinst med injektor före pumpen enl mina beräkningar (har kollat alla Kränzle med 042) då de med injektor efter jobbar mer eller mindre i bypassmode, dvs man får inte fulla flödet.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Gammal tråd men väldigt intressant.
Jag funderar på en bosch ghp 8-15 högtryckstvätt och den har keminjektorn efter pumpen.

Borde det inte vara väldigt enkelt att själv själv modifiera bort keminjektorn för att få ett bättre flöde/tryck?

Om man kollar sprängskisserna till på bosch så borde det bara vara att ta bort del 29-32 och sätta in en plugg istället.
 
  • Sprängskiss av Bosch GHP 8-15 högtryckstvätt med markerade delar för keminjektorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S shure skrev:
Borde det inte vara väldigt enkelt att själv själv modifiera bort keminjektorn för att få ett bättre flöde/tryck?
Blir inte riktigt klok på @martin43 :s resonemang här ovanför, men hur som helst är inte 29-32 en del av själva injektorn. 31 och 32 är en backventil som förhindrar att det sprutar vatten ur keminsuget när munstycket är i vanligt högtrycksläge.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag tänker att det bara blir tryckfall när man suger något. Annars är det ju stängt och då lär inte sättet du pluggar på spelar roll.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Fast det är väl precis dom delarna en keminjektor består av, dom är inte mer avancerade än så.

Jag gissar på att det är kulan som begränsar flödet ut till lansen.

Här har han testat med en bypass och mätt upp flödet med och utan injektor
 
  • Keminjektor med transparent slang och mässingsventiler, antydan om användning för flödesbegränsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S shure skrev:
Fast det är väl precis dom delarna en keminjektor består av, dom är inte mer avancerade än så.
En kula och en fjäder? Ja, säger du det så... :rofl:
 
Ja, en keminjektor på högtryckssidan av en högtryckstvätt.
Du kanske tänker på lågtryckssidan?
 
C cpalm skrev:
Blir inte riktigt klok på @martin43 :s resonemang här ovanför, men hur som helst är inte 29-32 en del av själva injektorn. 31 och 32 är en backventil som förhindrar att det sprutar vatten ur keminsuget när munstycket är i vanligt högtrycksläge.
Jag hittade bilden från Kränzle som påstår att en keminjektor på högtryckssidan stjäl tryck även när man inte injicerar kem.

Jag hade då en Kränzle 1152 TST. Den visade 130 bar på manometern efter pumpen och jag mätte då 9,3 l/min. Med den munstycksstorleken betyder det att tryckfallet över munstycket var ca 93 bar. Det försvinner absolut inte 37 bar i högtrycksslangen och pistolen. Så jag bedömer att det är sant som Kränzle illustrerar i bilden.
Sen köpte jag en Kränzle Profi 175 TST. Den suger in kem tillsammans med vatten före pumpen. Det trycket som manometern efter pumpen visar är alltså det trycket som kommer ur munstycket.

Principiellt borde en keminjektor vara ett venturirör, så det måste ha tryckfall. Dock låter 30 bar väldigt mycket. Samtidigt måste det säkert ha skapligt mycket "förträngning" (=tryckfall) för att inte vattnet bara ska spruta ut genom sugslangen. :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Venturirör
 
Redigerat:
A andersda skrev:
Jag tänker att det bara blir tryckfall när man suger något. Annars är det ju stängt och då lär inte sättet du pluggar på spelar roll.
Om nu keminjektorn på högtryckssidan är ett venturirör så skapar det ett tryckfall när man tvingar vattnet genom strypningen. Prova att täcka igen nästan hela arean i en skarvkoppling med en metallbricka som har ett litet hål. Det blir inte mycket flöde kvar pga tryckfallet.
 
S shure skrev:
Fast det är väl precis dom delarna en keminjektor består av, dom är inte mer avancerade än så.

Jag gissar på att det är kulan som begränsar flödet ut till lansen.

Här har han testat med en bypass och mätt upp flödet med och utan injektor
[media]
Intressant! Han säger ju precis så. Keminjektor=strypning. Dock skulle han ha mätt med ett munstycke inkopplat. Flödet minskar bara om pumpen når upp till sitt maxtryck (=en ventil släpper då förbi så mycket vatten som krävs för att hålla nere trycket från pumpen så att den inte havererar eller motorn brinner upp).

Här är mina mätningar. Graf som visar tryck mot flöde för Kränzle högtryckstvättar med 042 munstycke och olika insprutningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man "trollar fram" 30 extra bar vid munstycket genom att installera en injektor-bypass måste man också byta dysa i munstycket för att få ut effekten! Om man injektor- bypassar en Kränzle 1152 är min gissning att pumpmanometern kommer visa ca 100-105 bar även om man skruvar upp trycket på max. Detta för att dysan i munstycket nu plötsligt blivit för stor. Ungefär nozzle size "035" istället för "042".

MEN! Kan man inte bara köpa en keminjektor som reservdel och borra ur den så att den inte gör något?
(Och plugga keminsuget).
Funkar ju mycket bättre att koppla på en skumlans istället för att köra in kem med lågtryck. Har kört skumlansen till huset, stenläggningar mm. Inte använt lågtryckskeminjektor på minst fem år.
 
Redigerat:
Ja allt man stoppar in i ett högtryckssystem orsakar tryckfall.

Nu lät det på dig som att det var något speciellt med keminjektorn. Men strunt samma, jag släpper detta nu.
 
Hm. 1152 ser ut att ha samma typ av konstruktion.
Exploded view diagram of K 1152 TS mechanical parts and their assembly order.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag vill kolla igenom en sån här och se hur litet hålet är. :)
En isärplockad mässingsventil med fjädrar, o-ringar och en liten sfärisk del på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp. Detta datablad bekräftar allt.
https://www.catpumps.com/sites/default/files/products/pdfs/7182_E.pdf
Det sitter alltså en strypning som är nånstans runt 2 mm i keminjektorn. Och den stjäl tryck. Från Bosch, Kränzle och alla andra tvättar, precis som Kränzle påstod och som jag citerade i första inlägget.
Obs att själva högtrycksmunstycket är ca 1,3 mm så strypningen i injektorn är inte försumbar.

Nu har jag förstått. :) Sorry för många inlägg. Hoppas ni också har glädje av att förstå mer. :)
Performance chart visar att tryckfallet är nånstans i storleksordningen "tiotals bar".
Prestandadiagram för munstycksstorlekar och tryckfall i dokument om högtryckstvättar.

Nästan så jag blir sugen på att "låna" tvätten från han jag sålde den till och modda bort strypningen och sätta på en mindre dysa.
Kränzle använder "riktiga" dysor från Spraying Systems. https://sprayweb.spray.com/Assets/SPRAY/Cat75HYD_US_C.pdf#page=32
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.