71 441 läst · 2 237 svar
71k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo det gäller iofs även en del äldre system, även om saker som har mjukvara i sig tenderar att behöva underhållas oftare.N Niq skrev:...
Dock verkar ju inte nyare vapensystem fungera så att man kan underhålla dom helt själva utan inblandning av tillverkaren. Finland har köpt ett vapensystem från Israel. Om jag kommer rätt ihåg så var det ett försvar mot luftvärnsanfall. Finland är nu beroende av samarbete med tillverkaren för att få uppdateringar och underhåll.
Men det beror väldigt mycket på typen av avtal också: Man kan bli mer oberoende i många fall, men då får man troligen betala mer också eftersom man måste licensiera underhåll och en del tillverkning osv. Mjukvara är väl dock nästan alltid huvudleverantören som står för.
Sen är frågan hur långt man klarar sig utan uppdateringar: Systemen bör ju funka lika bra som den dag man köpte dom. Men det blir ju problem i längden om man inte kan underhålla slitdelar, få tag på tex ammunition osv.
Om jag gissar lite så kan jag tänka mig att vapentillverkare av säkerhetsskäl inte vill släppa in så många i högsta nivåerna på deras vapensystem.klaskarlsson skrev:
Jo det gäller iofs även en del äldre system, även om saker som har mjukvara i sig tenderar att behöva underhållas oftare.
Men det beror väldigt mycket på typen av avtal också: Man kan bli mer oberoende i många fall, men då får man troligen betala mer också eftersom man måste licensiera underhåll och en del tillverkning osv. Mjukvara är väl dock nästan alltid huvudleverantören som står för.
Sen är frågan hur långt man klarar sig utan uppdateringar: Systemen bör ju funka lika bra som den dag man köpte dom. Men det blir ju problem i längden om man inte kan underhålla slitdelar, få tag på tex ammunition osv.
Rent mekaniska delar går ju ofta att kopiera om det skulle behövas. Säkert olagligt utan licensavtal men det kanske man inte tar så hårt på om man är i krig.
Sverige har en lång tradition av att stötta demokratirörelser i andra länder, oavsett vilket block som styrt Sverige.P paralun skrev:
Att du inte har vet det säger nog mer om dig. Kanske bättre att försöka lära sig lite om samhället istället för att leta konspirationer?
Ja, och?P paralun skrev:
Det finns betydligt bättre saker att koncentrera sig på för det Amerikanska styret om man vill hjälpa Amerikanska arbetarfamiljer än att frysa vapen och undelserättelseinfornation till Ukraina. Det sista är inte ens en kostnad men bara en del i att springa Putins ärende.Intet skrev:
Jag har svårt att tro att det är hela sanningen, men skulle det vara det, så är det ett helt annat läge just för den delen.
Hur "man tänker" i USA vet nog inte ens medelamerikanen så hur skall vi kunna veta det?
Såklart det finns anledning.
Pengar och makt. Räcker inte det?
Det finns säkert en sanning i det.
Trump gör vad han gick till val på och med en djäkla fart.
Pengar och Makt är helt klart anledningen.
Att folk då sitter och försvarar det och att Ukraina ska betala med sin existens för pengar och Makt åt USA och Ryssland är bara bedrövligt.
Det ör dåligt för Ukraina, det kommer vara dåligt för USA och dess medborgare i långa loppet.
Jo men nu togs Ryssland och Kina upp och vad jag vet har aldrig Sverige officiellt stöttat någon demokratirörelse. Däremot har vi stöttat länder som tar sina första steg in i en demokrati för att komma igång.Fairlane skrev:
Ibland är det bättre att vara tyst, så slipper man avslöja sin okunnighet.P paralun skrev:
Sverige har stöttat demokratirörelser i Kina, Ryssland och Belarus för att nämna några länder.
Du fär gärna visa på det att vi officiellt gjort det med pengar från statsbudgetenFairlane skrev:
Jag är väl sedan mer övertygad om att vi i Europa måste kliva ner från vår höga demokratiska piedestal och acceptera hur världen ser ut.
Bidrag betalas ut från Sida, vet du väl?P paralun skrev:
Eller fortsätta att stötta dem som arbetar för demokrati i andra länder, då det brukar gynna vår säkerhet. Ser man sig omkring så är det inte länderna med stark demokrati som är hotet utan diktaturerna.P paralun skrev:
Jo men inte till demokratiprojekt i Ryssland eller Kina.Fairlane skrev:
Och vi får se om Europa klarar av att enas i sin syn på omvärlden?
En del tveksamma stöd har gått ut via SIDA utan vår insyn, men självklart är det en bra ide att stötta tex allt i Ryssland som kan bidra till att kräken försvinner. Kan ju vara även vara sabotage av olika slag som gör folk förbannade på regimen.Fairlane skrev:
Redigerat: