11 630 läst · 148 svar
12k läst
148 svar
Troligt att radio- och TV-avgiften skrotas
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Återigen...så massan skall avgöra? Det brukar inte sluta så bra... Vore det inte vettigare att utbildade och insatta personer fatta de besluten?Jonatan79 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Men varför måste man tvinga på alla avgiften/skatten egentligen. Det gäller ju inte kyrkoskatten tex, som är frivillig. Tänk dom som inte ens har tillräcklig mottagning, blinda/döva, gamla, utlänningar som inte kan språket osv...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Detta är tredje gången jag måste ta mitt exempel; jag har inte barn, jag tycker inte om barn, jag skall inte skaffa barn. Varför skall jag då vara med att finansiera deras skola, sjukvård, födsel, osv? Det är exakt samma tanke och argument.Jonatan79 skrev:
Information, kultur och underhållning är väsentligt för ett samhälle, dess överlevnad och utveckling. Frågan om varför alla måste bidra är inte ens en fråga, som jag ser det. Det är ett faktum.
Sedan kan jag garantera att 100 % av dem som hävdar att de aaaaaldrig tittar på SVT ljuger eller blundar för faktumet att de visst utnyttjar PS. Det är samma som när man frågar om folk kör för fort, laddar ner upphovsrättsskyddat material, eller andra brott. Alla tror att de är helylle och att de lever upp till facebookytan, men så är absolut inte fallet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så därför skall vi ha en obligatorisk avgift för alla medborgare, för att vissa vill titta på Let's Dance och fotboll?Cancerman_777 skrev:
Jo, logik på högsta nivå
Hoppsan, nu glömde jag ju studera kunskapshistoria, utvecklingsteori och liknande ämnen och områden, förlåt
Varför dra in islam i frågan om TV-avgiftens vara eller icke vara? Vad är relevansen?Cancerman_777 skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Jag är ledsen, men du har absolut noll diskussionskompetens.KnockOnWood skrev:Så därför skall vi ha en obligatorisk avgift för alla medborgare, för att vissa vill titta på Let's Dance och fotboll?
Jo, logik på högsta nivå
Hoppsan, nu glömde jag ju studera kunskapshistoria, utvecklingsteori och liknande ämnen och områden, förlåt
Varför dra in islam i frågan om TV-avgiftens vara eller icke vara? Vad är relevansen?
Det enda du gör när du saknar argument för din sak är att försöka mästra och sätta upp halmgubbar. Och nej, jag vet att du inte vet vad det innebär, men det är upp till dig om du vill lära dig eller inte. Jag gav dig en chans till, efter ditt personangrepp, att föra en vettig dialog och diskussion, men jag ser nu att det inte är vad du önskar, så därför bemöter jag inte dina inlägg mer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Cancerman_777 skrev:
Det är kul att läsa vad du skriver!Cancerman_777 skrev:
Inte för hållbarheten i din argumentation, utan för den totala enkelspårigheten.
Synd att du lägger av då, utan att ens försöka förklara vad islam har med TV-avgiften att göra.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Det var ett exempel på vad försvårad informationstillgänglighet leder till, alltså att ta betalt för att låna böcker på bibliotek och liknande dumheter. Dock förstår jag att det har varit svårt för dig att se, då du antingen inte läser vad som skrivs eller inte har kapacitet att ta det till dig.KnockOnWood skrev:
Det jag tycker är märkligast med diskussionen här är att de flera program som tas upp som exempel på "dålig underhållning" är program som, såvitt jag vet, visas på TV4. (Tvåa på den ser jag nu.)
I övrigt håller jag med om att "oberoende" Public Service behövs och att alla medborgare faktiskt drar nytta av detta om inte direkt så ivarjefall indirekt eftersom det bl.a. bidrar till att bibehålla ett demokratiskt samhälle. Dessutom, även om man inte tittar på SVT idag, så kanske man gärna vill ha möjligheten att få nyheter och information om det skulle inträffa någon större händelse eller katastrof (lokalt) som kanske inte intresserar CNN, ABC eller Fox.
Sammantaget så tycker jag att Public Service tv och radio ska finnas kvar och då borde det vara effektivare och möjligen också mer rättvist att dra in pengarna via skatten. Då bidrar alla efter förmåga precis som vi gör med andra viktiga samhällsfunktioner. (Och många betydligt oviktigare dessutom.)
I övrigt håller jag med om att "oberoende" Public Service behövs och att alla medborgare faktiskt drar nytta av detta om inte direkt så ivarjefall indirekt eftersom det bl.a. bidrar till att bibehålla ett demokratiskt samhälle. Dessutom, även om man inte tittar på SVT idag, så kanske man gärna vill ha möjligheten att få nyheter och information om det skulle inträffa någon större händelse eller katastrof (lokalt) som kanske inte intresserar CNN, ABC eller Fox.
Sammantaget så tycker jag att Public Service tv och radio ska finnas kvar och då borde det vara effektivare och möjligen också mer rättvist att dra in pengarna via skatten. Då bidrar alla efter förmåga precis som vi gör med andra viktiga samhällsfunktioner. (Och många betydligt oviktigare dessutom.)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du har ju rätt! Jag har ju inte TV-RB- skrev:
OK, ta Vem vet mest? som exempel på meningslös fördumnings-TV då.
"Ett frågesportprogram som är indelat i tre ronder. Ett ordinarie program innehåller som mest tre lampor per deltagare. I veckofinalen tävlar de åtta bästa deltagarna mot varandra om en summa på 10 000 kronor."
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Wow. Det var illa av mig att inte kolla upp dina utsagor, men än värre att du argumenterar med exempel som sänker dina egna argument. Hahahahahaha! Snacka om att ha noll koll.KnockOnWood skrev:Du har ju rätt! Jag har ju inte TV
OK, ta Vem vet mest? som exempel på meningslös fördumnings-TV då.
"Ett frågesportprogram som är indelat i tre ronder. Ett ordinarie program innehåller som mest tre lampor per deltagare. I veckofinalen tävlar de åtta bästa deltagarna mot varandra om en summa på 10 000 kronor."
Jag förstår för övrigt varför du inte gillar vem vet mest.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bra observation!jac skrev:
Men det jag tycker är frapperande ignorant från vår svenska SR, är hur lite av vad som händer i Sverige som rapporteras.
I varje "Eko"-sändning så är det en nyhet från USA, om Trump eller någon orkan eller något upplopp, ett jordras i Sydostasien, Nordkorea har skjutit ännu en raket och kanske ett meddelande från regeringskansliet i Stockholm.
Hur många bilar har brunnit i Malmö eller Södertälje, hur många åldringar har blivit rånade i Göteborg, hur många drogfyllerister har stoppats på E6, hur många renar har dödats på Malmbanan, hur många ...
Det är lite av vad jag menar att massmedia, och särskilt public service mörkar. De gör helt enkelt inte sitt jobb!