11 645 läst · 148 svar
12k läst
148 svar
Troligt att radio- och TV-avgiften skrotas
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag håller med dig till viss del.P Paxman skrev:
Men jag kan inte se Let's Dance, Robinson och Skam som public service.
Inte heller Svensktoppen eller Lantzkampen.
Så ett ordentligt nedbantat och avskalat public service skulle jag gärna betala för men inte denna till 95% meningslösa, folkförslöande underhållnings-TV.
I alla fall om det inte heller var så infiltrerat av vänsterpropaganda som det är idag.
För övrigt tittar jag inte på TV, och har ingen, betalar således inte någon avgift.
Men jag lyssnar på radio. Förr fanns radiolicens.
Minns att min salig far hade kvittot på betald bilradiolicens i handskfacket på den gamla PVn
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Att betala för samhällsnyttan är en sak, men helt värdelös tv och skräpradio vill jag inte betala för.P Paxman skrev:Det var väl ändå på tiden! "Avgiften" för TV-innehav har varit en dold skatt under lång tid, ett sätt för politikerna att mörka skattetrycket som så många andra företeelser.
Sen får ni ursäkta, men snacket om att "varför ska jag betala för något jag aldrig använder" håller inte i Sverige. Det är otroligt mycket grejer vi betalar för via skatter som vi aldrig använder, det är så det fungerar i ett välfärdssamhälle. Jag har inga barn, men jag betalar för barnbidrag, jag läser aldrig böcker men jag betalar för bibliotek, jag är inte med i några föreningar men jag betalar för föreningsstöd osv osv.
Public service är en del av vårt välfärdssamhälle, så det är självklart att det ska bekostas med skattemedel. Det kommer spara stora pengar också, eftersom Radiotjänst då kan läggas ned...en myndighet som i det närmaste kan sägas använder sig av maffiametoder när de jagar medborgarna.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jo fast det står ju i artikeln att avgiften i sin nuvarande form inte hängt med i teknikutvecklingen. Det är ju helt skevt att SVT Play (som är det vettigaste med public service) är gratis medan radiorörsmaskinerna är avgiftsbelagda.P Poontus skrev:
Jag är 31 och när vi skaffade barn för 4år sen så avskaffade vi TV mm.
Blir hånad och grovt ifrågasatt varje gång Radiotjänst ringer och påstår att jag ljuger för alla i min ålder har TV.
Känner mig som en skurk fast vi faktist inte nyttjar deras tjänster.. livet utan TV är fan toppen!
Ändå tycker jag det är bra att avgiften hamnar på skatt för alla. Det är helt rimligt. Att argumentera att det skulle vara fel för dom som inte har TV håller inte riktigt. Det är en jävla massa skattepengar som går till sådan som jag personligen inte nyttjar och det gäller oss alla. Så ni som inte har TV får säkert nytta av skattepengar på något sätt som TV tittarna i grannhuset inte får... Det är lite så det funkar.
..se det från den ljusa sidan. Nu kan Ernst Kirchsteiger stöpa snea ljus på TV ännu mer så tanterna blir glada.
Landet runt är även ett toppen program (har jag hört)
Blir hånad och grovt ifrågasatt varje gång Radiotjänst ringer och påstår att jag ljuger för alla i min ålder har TV.
Känner mig som en skurk fast vi faktist inte nyttjar deras tjänster.. livet utan TV är fan toppen!
Ändå tycker jag det är bra att avgiften hamnar på skatt för alla. Det är helt rimligt. Att argumentera att det skulle vara fel för dom som inte har TV håller inte riktigt. Det är en jävla massa skattepengar som går till sådan som jag personligen inte nyttjar och det gäller oss alla. Så ni som inte har TV får säkert nytta av skattepengar på något sätt som TV tittarna i grannhuset inte får... Det är lite så det funkar.
..se det från den ljusa sidan. Nu kan Ernst Kirchsteiger stöpa snea ljus på TV ännu mer så tanterna blir glada.
Landet runt är även ett toppen program (har jag hört)
Det var nog uppenbart för de flesta redan vid förra förlängningen av sändningstillståndet. Men då gick det inte att ändra. Nu har tydligen politikerna fattat. Det här blir nog en vettig lösning. Den är dessutom fördelningsmässigt bättre. Jag kommer dock att missgynnas. Från ingen avgift till en som sannolikt är högre än idag.
Koda eländet och låt de som vill se smörjan betala för det.
Nej, vi behöver en icke kommersiell TV och radio.
Borde nu inte avgiften bli betydligt lägre för gemene man? Med tanke på att dels betalar man i dagsläget en avgift per hushåll (med skatt blir ju alla inkomstagare i hushållet betalande) Dessutom, rent allmänt så kommer ju alla som betalar skatt betala för "oberoende" (<-yea right) mot de hushåll som idag betalar avgiften. Borde ju inte bli många kronor per månad..?
För singelhushåll och personer med låg inkomst blir det säkerligen billigare. Men hushåll med två normala inkomster kommer antagligen att få höjd avgift.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Har inte haft sådär jättemycket till övers för att titta på TV tills dom släppte Cowboykåken. Sista avsnittet kvar nu så har jag sett den tre gånger
För att inte tala om att kostnaden för radiotjänst, att driva in avgifterna, försvinner.D dennisson skrev:Borde nu inte avgiften bli betydligt lägre för gemene man? Med tanke på att dels betalar man i dagsläget en avgift per hushåll (med skatt blir ju alla inkomstagare i hushållet betalande) Dessutom, rent allmänt så kommer ju alla som betalar skatt betala för "oberoende" (<-yea right) mot de hushåll som idag betalar avgiften. Borde ju inte bli många kronor per månad..?
Rikab kostar väl bortåt 200 miljoner om året för att veva runt avgiftsinsamlingen.