187 788 läst · 847 svar
188k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Just förfallen industrilokal är väl en trend som har hållit sig i storstäder i decennier? Skulle inte ens kalla det en trend. Men tegelväggen hade väl sin storhet, dels på 50-60-tal, fast en "finare" tegelvägg an du avser, och någon gång på typ 90-00-tal. Den stilen kräver ju sitt sammanhang och just en framknackad tegelvägg i en lägenhet är nog redan lite daterat. Kommer nog dock aldrig bli det i en faktisk före detta industrilokal.Sommartorparn skrev:Vet inte om det varit uppe ännu, men en konstig trend just nu är nakna tegelväggar, alltså inte snyggt murade, utan fula tegelväggar som aldrig var menade att vara synliga och som man hackat bort putsen från. Sedan ska de se så där obehandlade ut, gärna med lite putsrester här och var. Har sett det i par restauranger på senare tid, även i byggnadsforum där folk frågar hur de ska ta fram tegelväggar i sina bostäder, och nu senast även i tv-studios, t.ex. Utrikesbyrån.
Jag är övertygad om att detta är ett mode som man kommer att förfasa sig över om sisådär 10-20 år. För inte känns det mysigt att sitta i något som mest liknar en förfallen industrilokal!
Renoverare
· Stockholm
· 18 426 inlägg
Vi hade vitslammat tegel i förra lägenheten, gjordes just på 90 talet. Kanske inte skulle göra så idag. Men en liten kul detalj då det var ett valv som var rätt fint.M Manfreds skrev:Just förfallen industrilokal är väl en trend som har hållit sig i storstäder i decennier? Skulle inte ens kalla det en trend. Men tegelväggen hade väl sin storhet, dels på 50-60-tal, fast en "finare" tegelvägg an du avser, och någon gång på typ 90-00-tal. Den stilen kräver ju sitt sammanhang och just en framknackad tegelvägg i en lägenhet är nog redan lite daterat. Kommer nog dock aldrig bli det i en faktisk före detta industrilokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade också massor med ekmöbler, aldrig mer
Jag har egentligen inte så mycket emot teglet generellt, i alla fall under de rätta omständigheterna. Men jag antar att ni inte hade lagt terrakottaklinkers på diagonalen idag iaf Tydligare 90-talsmarkörer får man nog leta efter.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 426 inlägg
Och ek är ju vackert till mycket, men några ekmöbler har jag inte plats för i mitt hem. Kanske blir dessa ekmöbler vad de gamla sportstuge-furumöblerna har blivit idag. De har förvisso inte heller hittat in i mitt hem...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 426 inlägg
För murrigt. Jag har svårt även för ekgolv, men det är mer okej än möbler.M Manfreds skrev:
Vi har en vitpigmenterad hylla i ek, funkar men hade valt annan om inte sambon ville ha den
Renoverare
· Stockholm
· 18 426 inlägg
Haha, då är det jag som är senfärdig för jag har upptäckt de framknackade tegelväggarna först nu och ser det överallt! Tänkte typiskt 2020-tal!Hep skrev:
Som barn av 50-talet minns jag att tegelväggar inomhus förekom i 50-60talsvillor. Ofta som en fint murad fondvägg i rött eller gult, inte gammalt framknackat tegel. Sedan var det en period då man satte vinyltapet med tegelmönster. Gärna också med ett valv i anslutning. Var det 60-70 tal?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 973 inlägg
Jävla sätt att dissa 90-talet!
Men det är klart, ekmöbler görs bättre av någon som har en svarv också…
Gula väggar var väl extremt tidstypiskt också. Fick ni inte in det, @AndersMalmgren?
Men det är klart, ekmöbler görs bättre av någon som har en svarv också…
Gula väggar var väl extremt tidstypiskt också. Fick ni inte in det, @AndersMalmgren?
Renoverare
· Stockholm
· 18 426 inlägg
Sovrummet hade/har gula väggar!Nötegårdsgubben skrev:
Har dock ingen bild på det. Men vardagsrumsfärgerna skulle jag nog kunna köra även idag
Kollade den här på min tv, bilden snurrade, men ljudet följde inte med.E erik_qwerty skrev:Nissen giggle var snäll nog att ge familjen Oculus Quest 2 i julas, det är min första närmare kontakt med VR. Nu har jag aldrig spelat jättemycket, men håller med om att det är kul att skjuta "på riktigt", dock så lämnar ju hårdvaran en del att önska rent prestandamässigt där. Jag tycker nästan det coolaste hittills är VR-filmer på Youtube, allra helst de få jag har sett som är 360 grader, stereoskopiska och har ljud som också följer med.
[media]
Men, där finns uppenbarligen mycket att göra produktionsmässigt och berättarmässigt, det var det jag menade att framtidens filmer kanske inte kommer i det vanliga bioformatet. Men nu blev det gravt OT, förlåt