M Modig skrev:
Finns kök från 50 och 60-talet som lever än idag. Började sina liv på 60-talet som ärtgröna, blev oranga på 70-talet, koboltblå på 80-talet, vita på 90-talet och beiga idag. Där kan man snacka tidlöst.
Jag tycker om när det byggs på så sätt att man faktiskt kan underhålla med tiden snarare än att vara tvungen att byta ut hela klabbet. Laminat går inte så bra att måla över utan att det ser konstigt ut. Men på material som är penselmålade från början fungerar det utmärkt att underhålla med att måla över med ny färg med samma metod. Då ser det frächt och fint ut igen. Det är därför 50-talsköket kan sitta kvar, men icke köket från sent 70-tal, ungefär. (det var väl ungefär då det gått över till den typen av kök som vi har idag)

Resurs- och miljömässigt är det bättre att göra på det sättet.

• Gilla
Modig och 5 till
  • Laddar…
J jonathanGubbe skrev:
Vägghängd toalett är väl helt perfekt?
Byggde jag nytt badrum så skulle jag ha allt vägghängt. Inget skåp med ben på golvet.
Helt klockrent att bara spola golvet direkt med duschmunstycket hälla ut lite allrent, svabba snabbt och sen spola igen med varmt vatten som dunstar snabbt.
Du har tvättat hela badrummet skinande rent på fem minuter och det finns inget damm eller annat som fastnar i skarvar.
Det blir väl inte mer saker dolda där än med en vanlig toalett?
Du har servicelucka och om du är som mig så är det inte så att du dagligen rotar i toatanken...
Exakt, så tänkte jag när vi kaklade badrummet och hängde toan och komoden på väggen! Att städa bort vinterkräksjuka och maginfluensa går lika lätt som som pinkande snedseglare.

Tunt fiskbensparkettgolv i vardagsrum med soffa och vitt soffbord, belyst av dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ichigo skrev:
Jag tycker om när det byggs på så sätt att man faktiskt kan underhålla med tiden snarare än att vara tvungen att byta ut hela klabbet. Laminat går inte så bra att måla över utan att det ser konstigt ut. Men på material som är penselmålade från början fungerar det utmärkt att underhålla med att måla över med ny färg med samma metod. Då ser det frächt och fint ut igen. Det är därför 50-talsköket kan sitta kvar, men icke köket från sent 70-tal, ungefär. (det var väl ungefär då det gått över till den typen av kök som vi har idag)

Resurs- och miljömässigt är det bättre att göra på det sättet.
Håller med fullständigt, som exempel köket och matrummet hade plastmattor från 80-90 talet vilket vi ersatte med tunt trägolv(riktigt trä, inte laminat) för ca 8 år sen. Vardagsrummet med typ 30 mm fiskbensparkett kräver mindre underhåll. Tror det är Tarkett-ekgolv och behöver skuras varje vecka ungefär för att inte ha fula fläckar medans golvet från 50-talet räcker det vartannat år. Men det har ju en tjock lack som förmodligen är förbjuden idag.

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
JA! Du har rätt. Har en vidrig kommod IKEA hemnes i MDF. Stora fuktskador, färgen flagnar.. efter 6 år. Helt vidrig. Ingen MDF! Funderar på att byta lådfronterna till fuktbeständig valchromat, men har inte kommit mig för ännu.
Byt inte till Valchromat är mitt tips, det är inte så "fuktbeständigt" som det sägs! I vart fall inte de som jag har fått levererat, tydliga skador efter vatten.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Byt inte till Valchromat är mitt tips, det är inte så "fuktbeständigt" som det sägs! I vart fall inte de som jag har fått levererat, tydliga skador efter vatten.
Aha! Jag som hört att valchromat är vår tids mest fantastiska material. Valchromat kanske är en trend som daterar huset?

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Aha! Jag som hört att valchromat är vår tids mest fantastiska material. Valchromat kanske är en trend som daterar huset?
Valchromat är en tyngre (tätare) och genomfärgad MDF.

F falkn skrev:
Valchromat är en tyngre (tätare) och genomfärgad MDF.
Jo, men funkar det i ett badrum med en klutt hårdvaxolja på? Eller är alla dessa supersnygga kök och badrum på insta en totalt ohållbar trend som slutar i fuktskador likt våt spånskiva och tårar?

Modern badrumsinteriör med blå flytande fåfängsenhet och ovansittande bassäng mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, men funkar det i ett badrum med en klutt hårdvaxolja på? Eller är alla dessa supersnygga kök och badrum på insta en totalt ohållbar trend som slutar i fuktskador likt våt spånskiva och tårar?

[bild]
Funkar säkert, men det behöver ju förnyas. Förmodligen gör folk i allmänhet detta en gång sen glöms det bort. Därmed tror jag tyvärr det till slut blir som du förfärar. Självklart beroende på användning.

P
Möbler som inte är extremt fukttåliga borde överleva längre i badrum om de har fötter (och ben) som är vattentåliga.
Kommoden på bilden i förföregående inlägg tycker jag ser ut att kuna löpa risk att bli fuktskadad nertill eftersom den står på en sockel. Om den sockeln är jord av något slags fiberskivematerial så kommer den nog att bli lite ful med åren.

Ben gör det också lättare att städa under möbeln, och att vatten som eventuellt kan ha sipprat in där inte stannar kvar så länge.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Har du en tonårsdotter behöver du byta eller åtminstone måla om badrumsmöblerna när hon flyttat är min erfarenhet. Hårfärg ger fläckar som inte går bort.

Så länge man inte dränker badrumsmöblerna i vatten, torkar torrt hyggligt ofta och har bra ventilation borde en lackad mdf-möbel hålla åtminstone 5-10 år?

Badrumsmöbeln, kommod och spegelskåp, dom jag rev ut ur vårt badrum när vi flyttade in var i acceptabelt skick, om än ofräsch, trots 20 år gamla spånskivor i både stomme och dörrar.

P
Keiller Keiller skrev:
Så länge man inte dränker badrumsmöblerna i vatten, torkar torrt hyggligt ofta och har bra ventilation borde en lackad mdf-möbel hålla åtminstone 5-10 år?
Det räcker nog för att den inte längre ska vara trendig.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag som är praktisk och funktionell av mig förstår ändå inte varför man ska ha ha saker som inte tål vatten i vattenmiljöer.

• Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…

[bild]
Det där är ju en bra exempel på dålig design. Yta som inte tål väta och en liten handfat ovanpå.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Så den rostfria diskbänkens nya tillvaro är i badrummet:crysmile:

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.