E ezackrisson skrev:
Precis. Kommer lämna lite höjd i trösklar för fönster och hajom så att det går att lägga golv den dagen det önskas.
Kan inte hålla med mer!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte kollat deras sortiment men Byggfabriken skriver i alla fall så här: [länk]
Där ser man. Tittade inte så noga. Inte lika mycket rundning som min originalkakel, men likafullt viss rundning. Jätteroligt att det fortfarande finns då.

Snyggare än att smeta ut en kant med silikon eller sätta dit ful separat kant!

Okej, nu blev det lite urspårat så jag får ursäkta mig.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Ma


Massor av folk vill ha avokadogrönt porslin nu, kolla bara blocket! Och är det inte dags för en comeback för färgat nytillverkat porslin nu? Kanske i färger som är mer typiska för vår tid... som förhatliga "greige" Jag menar, vem är inte lite trött på vitt och fräscht.. eller vänta? Badrummet kanske är det enda rummet vi vill ha vitt och fräscht i framtiden?
Det var coolt med svart wc ett tag i början av 2000 talet Troligen helt ute idag?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var coolt med svart wc ett tag i början av 2000 talet Troligen helt ute idag?
Kalk och svart är nog en ganska svårstädad kombo tyvärr, oavsett snyggt/fult?
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Karlia
En apelsin En apelsin skrev:
Ma


Massor av folk vill ha avokadogrönt porslin nu, kolla bara blocket! Och är det inte dags för en comeback för färgat nytillverkat porslin nu? Kanske i färger som är mer typiska för vår tid... som förhatliga "greige" Jag menar, vem är inte lite trött på vitt och fräscht.. eller vänta? Badrummet kanske är det enda rummet vi vill ha vitt och fräscht i framtiden?
Jag tycker att det avocadogröna eller kanske framförallt det gula är fint.. Skulle jag gärna ha! Men kan inte förmå mig att ändra i badrum som fungerar som det är, om än inte modernt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Massor av folk vill ha avokadogrönt porslin nu, kolla bara blocket! Och är det inte dags för en comeback för färgat nytillverkat porslin nu? Kanske i färger som är mer typiska för vår tid... som förhatliga "greige" Jag menar, vem är inte lite trött på vitt och fräscht.. eller vänta? Badrummet kanske är det enda rummet vi vill ha vitt och fräscht i framtiden?
Bara för att det ligger på Blocket betyder det ju inte att folk vill ha det. Tvärtom, folk försöker bli av med det ;)

Försökte själv sälja/skänka/tvinga på nån toastol, badkar och matchande tvålkopp i nån grön kulör för två år sen.
En gammal beige toastol framför en retro orangeblommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick köra det till tippen till slut, tillsammans med den där trendiga orangeblommiga vinyltapeten som var i gamla badrummet.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Lite överraskad att tråden så snabbt blev så negativ till i stort allt vi kan förknippa med nutida byggande och inredning.. men det är ju samtidigt kul att spekulera om vad som håller och vad som inte gör det i längden!
Jag tycker inte det är så värst negativa inlägg i tråden, utan mer självironiskt och med glimten i ögat att man kan se t.ex sin egen inredning ur en annan vinkel. Så menar jag i alla fall med mina inlägg i tråden och hoppas också att folk läser dem så.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Två återbrukade gröna handfat på vit kaklad vägg med svartvitt golv och frostat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återbrukade handfat. Bortsett från att det är två i samma badrum känner jag att jag helt klart skulle kunna ha ett sådant handfat.
Men en grej som kanske gör att folk drar sig för återbruk är kanske att man är rädd att inte få det rent från förra ägaren?
 
  • Älska
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Återbrukade handfat. Bortsett från att det är två i samma badrum känner jag att jag helt klart skulle kunna ha ett sådant handfat.
Men en grej som kanske gör att folk drar sig för återbruk är kanske att man är rädd att inte få det rent från förra ägaren?

Det är nog det som spelar in. Jag pratade om att köpa någon söt toalett från återbruket när jag såg hur fina det fanns, blå, ljusblå, rosa...
Exet sa "EWW FY FAN VA ÄCKLIGT" Jag sa man kan ju faktiskt rengöra den? Men nej det gick inte.

Nu bor jag visserligen i hyreslägenhet och då är det ju vitt som gäller som alltid. Men om jag bott eget så skulle jag nog satsat på att ha vintage. Kanske inte just grönt/brunt/orange/solrosgult men jättegärna rosa, mintgrönt, ljusblått eller klarblått.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Bara för att det ligger på Blocket betyder det ju inte att folk vill ha det. Tvärtom, folk försöker bli av med det ;)

Försökte själv sälja/skänka/tvinga på nån toastol, badkar och matchande tvålkopp i nån grön kulör för två år sen.
[bild]
Fick köra det till tippen till slut, tillsammans med den där trendiga orangeblommiga vinyltapeten som var i gamla badrummet.
Ärr den greige kanske?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Ärr den greige kanske?
Ja, åt det hållet. Badrummet gjordes om till tvättstuga/toalett och är nog mer grått och vitt än greige :D
 
L Lillsafo skrev:
Hade du satt upp ett vanligt vitt 15x15 kakel så hade köket blivit tidlöst och fint även idag och i framtiden.
Jamen jag kan ju inte kakla och det det där tog typ 1 timme att få dit och kostade inte speciellt många hundra. Vi kan göra om det utan att ha ångest för kostnaden när vi lessnar. Kaklade i sommarstugan en gång 2007 vilket inte blev bra men ändå över förväntan, sen fick vi barn och det har aldrig blivit fogat så jag vet min kakelförmåga.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Väldigt många inlägg är negativa till trender och strävar efter något ”tidlöst”. Jag gillar att det finns många tidstypiska trender som daterar hus och inredning. Vi skall vara glada att vi har sekelskifteshus med snickarglädje och 60-talskök med utanpåliggande gångjärn. Annars kommer allt se likadant ut och dessutom slätstruket, som öststatsbebyggelse under kommunismen med vitt kakel överallt.
De artefakter från trenderna som finns kvar beror antingen på att de var tillräckligt tidlösa/anpassningsbara för att vara kvar eller ägarnas oförmåga/ovilja att ändra på det.

Att tänka på hur det kommer upplevas i framtiden när man bygger är snarare smart då det förlänger livslängden på sakerna. Byta ut det svarta köket efter 5 år är varken ekonomiskt eller hållbart.

Finns kök från 50 och 60-talet som lever än idag. Började sina liv på 60-talet som ärtgröna, blev oranga på 70-talet, koboltblå på 80-talet, vita på 90-talet och beiga idag. Där kan man snacka tidlöst.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Det är nog det som spelar in. Jag pratade om att köpa någon söt toalett från återbruket när jag såg hur fina det fanns, blå, ljusblå, rosa...
Exet sa "EWW FY FAN VA ÄCKLIGT" Jag sa man kan ju faktiskt rengöra den? Men nej det gick inte.
Den där "vad äckligt med begagnat"-inställningen tycker jag är så intressant. Jag har aldrig träffat på någon som inte kan tänka sig att äta på restaurang (med bestick/tallrikar/glas som inte bara har nyttjats av en familj tidigare utan tusentals personer varje vecka), sova på hotell (i lakan som har använts av tusentals personer innan) eller gå på toaletten ute på stan/på restaurang/på hotell.
Om man har köpt bestick/porslin/lakan/toalettstolar etc. så kan man ju dessutom som du påpekar själv se till att det är ordentligt rent innan man använder det.
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Håller med helt. De som säger så anmärker ungefär samma sak om att köpa begagnade kläder. Av någon anledning brukar det fungera bättre med vissa andra begagnade saker som t.ex. bilar.

Hotellvistelse är ju ganska "äckligt" om man tänker på det sättet. Folk är så lustiga.

Och det här med "äckliga toaletter". Hur gör de när de använder toaletten på jobbet? Eller flyttar in någonstans där de inte kan byta toalett, t.ex. hyreslägenhet? Eller köper bostad där stilen är helt okej och man inte tänkt/vill renovera? Det är ju samma sak.

Logiken.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.