Finns gott om trefasuttag (CEE) att köpa med ett extra enfasuttag.
Men om man vill ha två enfasuttag (på separata faser) i anslutning till ett trefasuttag, hur gör man enklast?
Finns adaptrar typ dessa som verkar splitta upp ett trefasuttag till tre enfasuttag. Okej att köra sådant?
Behöver uttag på separat faser då vi ibland kör enfasmaskiner med högt samtidigt effektuttag.
Men om man vill ha två enfasuttag (på separata faser) i anslutning till ett trefasuttag, hur gör man enklast?
Finns adaptrar typ dessa som verkar splitta upp ett trefasuttag till tre enfasuttag. Okej att köra sådant?
Behöver uttag på separat faser då vi ibland kör enfasmaskiner med högt samtidigt effektuttag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste de tvunget sitta ihop i en klump? Annars sätt upp ett vanligt 3-fasuttag och två enkeluttag bredvid? Man kan ju göra det överskådligt med en kopplingsdosa före om man inte vill använda exempelvis 3-fasuttaget som fördelning. Du drar ju bara ut en fas, nolla och jord från 3-fasuttaget till det ena enfas och en av de andra faserna, nolla och jord till det andra.
Har för mig att det finns ett fåtal utanpåliggande dubbeluttag med separat brunnständning som är klassade 400V och därmed möjligt att ha olika faser som matar de olika uttagen (brunnarna).
Har för mig att det finns ett fåtal utanpåliggande dubbeluttag med separat brunnständning som är klassade 400V och därmed möjligt att ha olika faser som matar de olika uttagen (brunnarna).
Annars, skruva ihop något av sådana här:
https://www.se.com/se/sv/product/13...edra-mini-kaedra&selected-node-id=12144494137
https://www.se.com/se/sv/product-ra...r=business-4-lågspänning-produkter-och-system
Du väljer kapsling enligt vad du önskar, monterar sen uttag enligt önskemål och kopplar snyggt inuti. Finns flera tillverkare av liknande system.
https://www.se.com/se/sv/product/13...edra-mini-kaedra&selected-node-id=12144494137
https://www.se.com/se/sv/product-ra...r=business-4-lågspänning-produkter-och-system
Du väljer kapsling enligt vad du önskar, monterar sen uttag enligt önskemål och kopplar snyggt inuti. Finns flera tillverkare av liknande system.
Är det för tillfälligt bruk så fungerar det utmärkt med grenuttagen på bilden. I alla fall i det undreT tompaah7503 skrev:Finns gott om trefasuttag (CEE) att köpa med ett extra enfasuttag.
[bild]
[bild]
ligger uttagen på olika faser, det övre vet jag inte.
Stort tack för snabba svar!
Nej, det behöver de inte. Tänkte bara att en integrerad lösning kanske hade varit snabbast/smidigast att dra kabel till.Tomtom79 skrev:
Skoj, passar de lösa uttagen kapslingen mini Kaedra på länken?Tomtom79 skrev:
Ja det är för tillfälligt bruk. Några gånger om året kör vi ex.vis dubbla vattenkokare på 3 kW och ibland kvarn på 1,5 kW samtidigt, för mustning eller andra hobbysysslor. Så det är att betrakta som tillfälligt.E elmont skrev:
Finns lite olika storlekar men kolla så kapsling och uttag har samma. 50x50 och 90x100 finns vad jag vet.T tompaah7503 skrev:Stort tack för snabba svar!
Nej, det behöver de inte. Tänkte bara att en integrerad lösning kanske hade varit snabbast/smidigast att dra kabel till.
Skoj, passar de lösa uttagen kapslingen mini Kaedra på länken?
Ja det är för tillfälligt bruk. Några gånger om året kör vi ex.vis dubbla vattenkokare på 3 kW och ibland kvarn på 1,5 kW samtidigt, för mustning eller andra hobbysysslor. Så det är att betrakta som tillfälligt.
Är det i en verkstad eller liknande hade jag nog satt upp något permanent så man har en ordentlig lösning. Annars kan man ju köra lösa adapters om man bara vill ha ett 3-fas på väggen, men det tolkar jag din fråga som om du inte vill. Men men, lite idéer har du fått iaf så får vi se om det blir något av projektet
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Greenline HT plus c7 - Golvvärmeshunt VS2
Värmepumpar -
Plus för husmarknaden 2024
Artikelkommentarer -
ELKO Plus dimmer 1-10V fv - krävs drivdon till 12v spotlights?
Belysning -
Husbyggnadssystem från 40 till 120 kvm plus - ekologiskt och hållbart
Hustillverkare -
Högtryckstvätt Stihl 129re plus problem
Verktyg, Maskiner & Fordon