687 läst · 3 svar
687 läst
3 svar
Trefas och säkringsproblem
Jag har ett trefasuttag (ett CEE - inte gammal dödshandske) i garaget som jag skulle vilja kunna använda. Tanken var att jag skulle kunna använda en grenkontakt som omvandlar trefasuttaget till tre schuko. Införskaffade en skarvsladd för CEE och ett grenuttag.
Men det funkade inte, fick bara ström i ett av uttagen. Efter lite vidare koll visade det sig då att en av propparna (gammalt plåtskåp) till det här uttaget saknades. Tänkte sätta i en ny, men då visar det sig att bottendelen saknas. Det ligger en bottendel bredvid skåpet, som är röd, de andra två som sitter i är grå. Vad tidigare ägare pysslat med där har jag ingen aning om.
Frågan(orna) är då,
1. varför skulle någon vilja ta ur bottendelen?
2. Kan man sätta i den röda bottendelen?
3. Säkringarna som sitter kvar på två av faserna är 10A, är det rimligt?
Men det funkade inte, fick bara ström i ett av uttagen. Efter lite vidare koll visade det sig då att en av propparna (gammalt plåtskåp) till det här uttaget saknades. Tänkte sätta i en ny, men då visar det sig att bottendelen saknas. Det ligger en bottendel bredvid skåpet, som är röd, de andra två som sitter i är grå. Vad tidigare ägare pysslat med där har jag ingen aning om.
Frågan(orna) är då,
1. varför skulle någon vilja ta ur bottendelen?
2. Kan man sätta i den röda bottendelen?
3. Säkringarna som sitter kvar på två av faserna är 10A, är det rimligt?
1. För att säkra ner eller för att "stänga av" gruppen
2. Nej, inte utan att kolla exakt hur det är kopplat
3. Ja, speciellt om man har använt de säkringarna till annat.
Du hade bara spänning på ett av uttagen. Det indikerar att sannolikt även någon av de propparna som sitter i är kopplade till något annat än detta uttag. Man måste kolla hur det ser ut under kåpan på centralen och mäta vad som är kopplat till vad.
När det är gjort kan man börja fundera på att säkra upp och ansluta uttaget.
2. Nej, inte utan att kolla exakt hur det är kopplat
3. Ja, speciellt om man har använt de säkringarna till annat.
Du hade bara spänning på ett av uttagen. Det indikerar att sannolikt även någon av de propparna som sitter i är kopplade till något annat än detta uttag. Man måste kolla hur det ser ut under kåpan på centralen och mäta vad som är kopplat till vad.
När det är gjort kan man börja fundera på att säkra upp och ansluta uttaget.
Det är nått som inte är som det ska
Ja, SEDAN du vet varför det saknas en PK
Det kanske var det enda gamla ägaren hade till hands.
Så innan du skruvar i en propp ska du kolla allt som har med den gruppen att göra, för troligen är det någon orsak till att det ser ut som det gör.
Ja, SEDAN du vet varför det saknas en PK
Det kanske var det enda gamla ägaren hade till hands.
Så innan du skruvar i en propp ska du kolla allt som har med den gruppen att göra, för troligen är det någon orsak till att det ser ut som det gör.
Japp, misstänker att det inte är som det ska. Men, försöker lista ut vad, innan jag går vidare och tar hit en elektriker (vill inte pilla med det här själv helst).
Jag har lyft av kåpan och kan inte se att propparna är kopplat till något annat än just det här uttaget, men jag är inte 100% säker utan att börja dra och riva i kablarna som sitter där, vilket jag helst undviker. Byta ett trasigt uttag har jag inga problem med, men att rota i centraler ... nää... det får någon som kan det bättre göra.
Jag har lyft av kåpan och kan inte se att propparna är kopplat till något annat än just det här uttaget, men jag är inte 100% säker utan att börja dra och riva i kablarna som sitter där, vilket jag helst undviker. Byta ett trasigt uttag har jag inga problem med, men att rota i centraler ... nää... det får någon som kan det bättre göra.
Klicka här för att svara