A Andy_87 skrev:
Låter ju bra.

Kanske en dum fråga, men är en sax okej att skala kabeln med, och klippa kopparn, och sedan bara kontaktera ett verktygsfritt modularjack?
Ja, det finns ju bättre verktyg. Men det är ju främst saxen som tar stryk. De tål inte att klippa koppar med i allmänhet, och kammar gärna över. Jag hade också tagit något vassare för skalningen. Det behövs ett snitt/anvisning i plasten för att kunna "bryta" av den.

Men om allt du har är en sax, så pröva med det. Jag hade hellre använt en sådan här.

• Gilla
Andy_87
  • Laddar…
Cat 6 eller 6a, båda går bra.

MultiMan
Tänk på att enbart ytterhöljet ska skalas, inget annat. Innerledarna med dess isolering ska klämmas fast utan skalning eftersom plasthöljet gör att kontakten blir gastät och inte korroderar över tid, om man kontakterar med rätt verktyg och gör det på rätt sätt.

(möjligen självklart men tyckte ändå det borde påpekas)

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Tänk på att enbart ytterhöljet ska skalas, inget annat. Innerledarna med dess isolering ska klämmas fast utan skalning eftersom plasthöljet gör att kontakten blir gastät och inte korroderar över tid, om man kontakterar med rätt verktyg och gör det på rätt sätt.

Det var inget självklart för mig, så uppskattar att du påpekar detta.

När det står att modularjacket är verktygsfritt antar jag att man kan klämma åt det med händerna? Eller innebär det bara att man inte behöver ett pressverktyg för liknande kontakter men fortfarande behöver en polygrip eller motsvarande?

Det ska gå med händerna om man har gjort rätt och det inte är en kass kontakt.

• Gilla
Andy_87
  • Laddar…
Ett tips är att kolla lite Youtube. Lär finnas hundra filmer som visar hur man kontakterar allsköns kontakter med fullgott resultat. Även utan så är det inte rocket-surgery, du lär lyckas på första försöket.

Knasigt! Har du frågat det unga paret? Vad säger de om detta?

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:

Gastät!? Näe...
Kabeln är klippt i änden och jag tror defidefinit inte att ett det höljet är gastätt.
Däremot slipper man risken att de tunna ledarna går av vid skalning då kontaktdonet gör hål på isoleringen vid kontaktering.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Många kontaktdon bygger på faktumet att det skapas en gastät förbindelse mellan ledare och kontaktdon. Utan detta hade det snart uppstått glapp och kontaktproblem i miljoner kontakter världen över.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det kan skapas ett högt tryck mellan två metallytor som motverkar glapp och oxidation i anliggningsytan, men varken plasten i kontaktdonet eller höljet på kabeln lär vara speciellt gastätt i en sådan anläanlägg.
När M-Braun gör kabelgenomföringar (för såväl TP-kablar som andra kablar) till handskboxar med skyddad atmosfär skalas kablarna till naken ledare och gjuts in i en gastät plast. Annars diffunderar gas och fukt in i boxarna.

TS: En RJ45-kontakt är inte rocket science. Skaffa ett enkelt billigt verktyg eller en klämkontakt och fixa det. Se till att inte tvinna upp trådparen mer än absolut nödvändigt bara. De är tvinnade för att undvika störningar (och jag tror inte vi behöver gå djupare in på hur och varför).

MultiMan
"Krone uses an insulation displacement connection which totally eliminates the need to strip, solder or screw connect wires. Connections are made using the Krone inserter tool on a slot in the module. The slot contains wire clamping ribs and two flexible metal contact arms at 45 degrees. These cut the wire insulation and into the conductor, maintaining contact with a spring force. A gas-tight seal is formed between the conductor and the contact. The inserter tool performs the process with the correct force and also cuts the excess wire off after termination with the same action. Krone connections conform to all the standards for contact resistance, ageing, and durability including British Telecom’s D2920 specification. The Krone technique can be learned in minutes by anyone, engineer or otherwise, and can cut installation time by up to 90%. Changes in wiring can be accommodated easily and re-termination is quick and neat."

Krone är alltså en variant av kontakter som är vanliga.

Generellt: https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation-displacement_connector

"An insulation-displacement contact (IDC), also known as insulation-piercing contact (IPC), is an electrical connector designed to be connected to the conductor(s) of an insulated cable by a connection process which forces a selectively sharpened blade or blades through the insulation, bypassing the need to strip the conductors of insulation before connecting. When properly made, the connector blade cold-welds to the conductor, making a theoretically reliable gas-tight connection."

Redigerat:
Jo, " A gas-tight seal is formed between the conductor and the contact"
Conductor=kopparledaren
Contact=metallblecket i kontakten
"maintaining contact with a spring force"
Varken plasten i kontakontakt eller isoleringen är gastät. Polymererna i dessa termoplaster förmår inte stoppa de små molekylerna som finns i luften (N2, O2 m.fl)
Jämför bildäck. Varför behöver de pumpas med någon månads intervall? Jo, för att de är inte gastäta.

Det är den lilla anliggningsytan mellan ledare och kontakt som blir gastät. Själva kåpan etc är inte gastät på något sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
OT.
J johfo skrev:
Jämför bildäck. Varför behöver de pumpas med någon månads intervall? Jo, för att de är inte gastäta.
Om du måste pumpa bildäcken med någon månads mellanrum (intervall) så är det något annat som är fel. Jag har flera gånger lagt på vinterdäcken efter sju-åtta månaders förvaring i garaget utan att ha behövt fylla i någon luft i däcken, ja jag kollar trycket när jag lägger på däcken.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.