I irkirk skrev:
Tack för alla svar. Har under många år läst olika trådar i främst juridiktrådarna men inte räknat med att hamna här.
Pratade med mäklarsamfundets kundvägledare igår som sa att köparen inte kunde kräva så mycket eftersom värmepannan var så gammal men att man som säljare kan erbjuda en summa av goodwill. Vi valde att erbjuda dem 20 000 så har de iallafall till mer än halva reparationen om de väljer det, och de var nöjda med vårt erbjudande!
🙂
Generöst av dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår verkligen inte hur du kom fram till att den uträkningen är rimlig. Hur tänkte du?
Du får gärna förklara på vilket sätt den inte är rimlig. Den kyl som köparen köper är ju inte en kyl vilken som helst eller en kyl med en livslängd på 20 år, utan just den här specifika kylen. Givet de förutsättningar som finns: Kylen har inte utsatts för en extern skada eller misshandlats eller påverkats att sluta fungera, utan kylen har dött av normal åldersslitage.

Köparen har alltså köpt en kyl med en återstående livslängd på 3 dagar. Det vet vi helt säkert, eftersom den dog efter 3 dagar utan yttre åverkan. Hur värderar man en kyl som bara håller i 3 dagar? Till nästan noll kronor.

(för den som eventuellt hoppar in: notera att detta gäller ett räkneexempel på en kyl som är 14 år gammal, kostade 7000 kr, och dog av sig självt 3 dagar efter kontrakt)
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Nej, köparen har köpt en gammal fungerande kyl med okänd återstående livslängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vid köpet var den återstående livslängden okänd, men efter att den faktiskt har gått sönder är ju livslängden inte längre okänd. Och det är köparen som står risken för att livslängden vid köpet var okänd, inte säljaren. Förutsatt då att livslängden faller inom ett rimligt intervall, men vitvaror börjar gå sönder efter några år, och värmepumpar efter 10-15 år, och i dessa fall så är det köparen som har köpt något som inte var värt så mycket som de trodde.
 
B Bernt Ö97 skrev:
🙂
Generöst av dig.
Men framförallt hade jag rätt, och du hade fel😄.
 
  • Haha
adron
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men framförallt hade jag rätt, och du hade fel😄.
Klassiskt avslut på en BH tråd ,där TS redan återkommit med utfall i den sak TS ville ha hjälp med 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men framförallt hade jag rätt, och du hade fel😄.
🤔🤔🤔🤔🤔
Finn fem fel är tidsfördriv när man har för lite att engagera sig i.
Hur vinner man ett meningsutbyte med olika åsikter?
TS har fått bra svar från många deltagare i tråden och har valt efter egen vilja vad som passar bäst. Storstilat att ersätta på den höga nivån.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst är det lite svårare än att byta kyl, i alla fall om vi pratar vanliga utan vatten anslutning. Men det här handlar om ett liknande skåp som en kyl med några rör till.
Det krävs ingen kyltekniker för att byta den.
Oj, då ska jag sadla om till att byta ut värmepumpar. Installatörerna tar 18000kr för en installation. Hur många tror du jag kan göra per dag? 🤑🤑
 
B Bernt Ö97 skrev:
🤔🤔🤔🤔🤔
Finn fem fel är tidsfördriv när man har för lite att engagera sig i.
Hur vinner man ett meningsutbyte med olika åsikter?
TS har fått bra svar från många deltagare i tråden och har valt efter egen vilja vad som passar bäst. Storstilat att ersätta på den höga nivån.
Haha, du förstår väl att jag skojar med dig😄.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.