6 184 läst · 43 svar
6k läst
43 svar
Trasig frånluftsvärmepump i KRISTIDER!
Kan vara inställd på 65% kom jag på nu
Beställde en i slutet av augusti och fick den installerad i mitten av september. Men fick också höra av firman att den skulle komma om cirka 3 månader, men det gick ju mycket snabbare.JesperKn skrev:
Hej,
Är i precis samma situation som trådskaparen... Kompressorhaveri idag på 310p. Var dessutom hemma när den la ner haha. Fint när man är nyinflyttad sedan augusti . Hade dock med det i kalkylen men lite trist.
Skulle också vilja veta vem som hade leveranstid 2v!?
Är i precis samma situation som trådskaparen... Kompressorhaveri idag på 310p. Var dessutom hemma när den la ner haha. Fint när man är nyinflyttad sedan augusti . Hade dock med det i kalkylen men lite trist.
Skulle också vilja veta vem som hade leveranstid 2v!?
Verkar vara lite olika. Företaget som installerar min nästa vecka hade dessa på eget lager lät det som. De flesta andra sade 2 månader vilket iofs också är snabbt jämfört med Nibe
Hur driftar du LLVP?J Josth skrev:
Kör du dom endast vid utomhustemperaturer över nollan eller även som tillskott vid lägre utomhustemperaturer?
Eftersom de mest effektiva nya LLVP som t ex Daikin CALDO XRH 40 och Mitsubishi Sumo 35 är extremt effektiva ända ner till ca -15 grader är ju frågan om en FLVP av de mindre modellerna endast ska användas för produktion av varmvatten?
Hur ser du på det?
För att göra det lite enklare kör jag bara FLVP under höst och vår även om SCOP för nya LLVP är lite bättre då. Sedan LLVP + FLVP när utetemperaturen faller ner under ca +5 °C så kompressorn i FLVP inte räcker till längre (vrider ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når). På sommaren behövs det däremot varmvatten plus kyla ganska ofta.