I ilpadrinofritzone skrev:
Bosch beställd. Installation om 2 veckor :D Tack för hjälpen!
2 veckor?!? Får jag fråga var du hittade den? När jag frågade olika leverantörer va snabbaste leverans i januari. :(

JesperKn JesperKn skrev:
2 veckor?!? Får jag fråga var du hittade den? När jag frågade olika leverantörer va snabbaste leverans i januari. :(
skickat PM

• Älska
JesperKn
  • Laddar…
Attitudeswe
Kör du avfuktaren till 70% eller mer aggressivt? Har du timpris så du kör avfuktaren bara på natten?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kör du avfuktaren till 70% eller mer aggressivt? Har du timpris så du kör avfuktaren bara på natten?
70% och konstant fläkt.
Den kommer stängas av ni när vi får rörligt elpris tror jag.

Attitudeswe
Kan vara inställd på 65% kom jag på nu
80% är fullt tillräckligt

• Diagram över risk för mögel vid olika luftfuktigheter och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
80% är fullt tillräckligt
testade 70% då avfuktade den typ aldrig. Men ska testa att höja igen! Samt stänga av konstant fläkt

JesperKn JesperKn skrev:
Beställde en i slutet av augusti och fick den installerad i mitten av september. Men fick också höra av firman att den skulle komma om cirka 3 månader, men det gick ju mycket snabbare.

Hej,

Är i precis samma situation som trådskaparen... Kompressorhaveri idag på 310p. Var dessutom hemma när den la ner haha. Fint när man är nyinflyttad sedan augusti . Hade dock med det i kalkylen men lite trist.

Skulle också vilja veta vem som hade leveranstid 2v!?

Tror det är kort leverenstid oavsett installatör på bosch just nu. Beställningarna lär ju gå till samma leverentör.

Verkar vara lite olika. Företaget som installerar min nästa vecka hade dessa på eget lager lät det som. De flesta andra sade 2 månader vilket iofs också är snabbt jämfört med Nibe

J Josth skrev:
Precis, en stor del av den extra energibesparingen kan uppnås med LLVP som komplement till en traditionell FLVP i huset. För mig var A/C nödvändigt så det blev en LLVP per våning som komplement till 310P.
Hur driftar du LLVP?

Kör du dom endast vid utomhustemperaturer över nollan eller även som tillskott vid lägre utomhustemperaturer?

Eftersom de mest effektiva nya LLVP som t ex Daikin CALDO XRH 40 och Mitsubishi Sumo 35 är extremt effektiva ända ner till ca -15 grader är ju frågan om en FLVP av de mindre modellerna endast ska användas för produktion av varmvatten?

Hur ser du på det?

För att göra det lite enklare kör jag bara FLVP under höst och vår även om SCOP för nya LLVP är lite bättre då. Sedan LLVP + FLVP när utetemperaturen faller ner under ca +5 °C så kompressorn i FLVP inte räcker till längre (vrider ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når). På sommaren behövs det däremot varmvatten plus kyla ganska ofta.

Verkar vara lite olika. Företaget som installerar min nästa vecka hade dessa på eget lager lät det som. De flesta andra sade 2 månader vilket iofs också är snabbt jämfört med Nibe
Fick också hörs 2-3månader när jag beställde pumpen, men sen gick det på bara några veckor

• Gilla
ilpadrinofritzone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.