I ilpadrinofritzone skrev:
Om man skulle smala ner de två spåren till antingen Nibe 730 om 10 månader eller Bosch 3800i med snabb lev och sen eventuellt komplettera med luft/luft då?

vilket hade ni satsat på? Vad skulle skillnaden bli i kWh/år tro?

S735 vore också intressant men ligger väl ännu längre fram…
Jag har en nibe 310p själv. Om jag skulle byta just nu skulle det bli en Bosch compress 3800i - speciellt om jag kunde få den fort. Sist jag kollade va det dock leverans i Januari. :(
 
  • Gilla
ilpadrinofritzone
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Jag har en nibe 310p själv. Om jag skulle byta just nu skulle det bli en Bosch compress 3800i - speciellt om jag kunde få den fort. Sist jag kollade va det dock leverans i Januari. :(

Bara för att få en referens? Hur stort bor du? Uppvärmning?
Det som gör mig tveksam till Bosch är att det inte hade vart godkänt att bygga hus idag med så liten pump till vårt hus.
 
I ilpadrinofritzone skrev:
Bara för att få en referens? Hur stort bor du? Uppvärmning?
Det som gör mig tveksam till Bosch är att det inte hade vart godkänt att bygga hus idag med så liten pump till vårt hus.
126 kvm. Har även kamin som används ofta. Bosch 3800i är varmt rekommenderad av bekant kyltekniker - och han slutar hjälpa mig med pannan om jag skaffar Nibe 730. Han verkar tycka att det är för mycket problem med dom. Vi använder ca 11 MWh/år inkl allt. 2 vuxna.

Risken finns att elpatron får köra mycket på 169 kvm. :(
 
När jag byggde med Hjältevadshus 1997 var uppgiven energiförbrukning 12000 - 14000 kWh/år totalt och det tyckte jag stämde väl åren efter inflyttning. 169 kvm 1½-plan.
 
J Josth skrev:
så det blir många gångtimmar per år
Jag har fått för mig (med inget annat än min intuition att luta mig mot) att det är start/stopp som sliter på kompressorn.

Har jag fel?
 
J Josth skrev:
När jag byggde med Hjältevadshus 1997 var uppgiven energiförbrukning 12000 - 14000 kWh/år totalt och det tyckte jag stämde väl åren efter inflyttning. 169 kvm 1½-plan.

Låter som vårt! Det är ett björken vi bor i. Vad hade ni för uppvärmning då? Typ 310P? Det hade ju varit en acceptabel förbrukning om vi kom ner i det.
Har ju dessutom lärt oss elda varje kväll vinterhalvåret
 
JesperKn JesperKn skrev:
126 kvm. Har även kamin som används ofta. Bosch 3800i är varmt rekommenderad av bekant kyltekniker - och han slutar hjälpa mig med pannan om jag skaffar Nibe 730. Han verkar tycka att det är för mycket problem med dom. Vi använder ca 11 MWh/år inkl allt. 2 vuxna.

Risken finns att elpatron får köra mycket på 169 kvm. :(

Sant, men komplettering med luft/luft kanske kan lös den biten. Samt att vi eldar en hel del
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har fått för mig (med inget annat än min intuition att luta mig mot) att det är start/stopp som sliter på kompressorn.

Har jag fel?
Kallstart av kompressor sliter mest och naturligtvis andra starter också men sedan har kompressorn en begränsad gångtid i antal timmar som kan variera mycket, kan t.ex. vara runt 80000 timmar.
 
I ilpadrinofritzone skrev:
Låter som vårt! Det är ett björken vi bor i. Vad hade ni för uppvärmning då? Typ 310P? Det hade ju varit en acceptabel förbrukning om vi kom ner i det.
Har ju dessutom lärt oss elda varje kväll vinterhalvåret
Huset kallades modell Mårbacka men precis den modellen blev sedan Björken. Värmepannan var 310P (första årsmodellen tror jag) och den har jag kvar men fått byta kompressorn 3 ggr.
 
  • Gilla
ilpadrinofritzone
  • Laddar…
J Josth skrev:
Huset kallades modell Mårbacka men precis den modellen blev sedan Björken. Värmepannan var 310P (första årsmodellen tror jag) och den har jag kvar men fått byta kompressorn 3 ggr.
tack! Då bör en Bosch 3800i duga. Frågan är dock hur mycket man kan spara med en 730 men fått för mig att initiala investeringen är ungefär dubbla priset.
 
Har nu fått lite mer offerter.

Bosch 3800i - 72 000 efter ROT
Nibe 730 - 114 000 efter ROT men pris vid lev gäller så det kan ändras
 
Priserna har stigit. Hur mycket mer man sparar beror också på var i landet man bor. När jag har räknat i NIBE VPDIM så sparar NIBE F730 runt 3500 - 4000 kWh/år mer än F370 som bör motsvara Bosch Compress 3800i.
 
J Josth skrev:
Priserna har stigit. Hur mycket mer man sparar beror också på var i landet man bor. När jag har räknat i NIBE VPDIM så sparar NIBE F730 runt 3500 - 4000 kWh/år mer än F370 som bör motsvara Bosch Compress 3800i.
Huset ligger utanför Jönköping. Men okej, 3500-4000kWh. Det gapet kanske dessutom en luft/luft kan minska och då till en lägre peng totalt ändå. Samt AC :)
 
Precis, en stor del av den extra energibesparingen kan uppnås med LLVP som komplement till en traditionell FLVP i huset. För mig var A/C nödvändigt så det blev en LLVP per våning som komplement till 310P.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Priserna har stigit. Hur mycket mer man sparar beror också på var i landet man bor. När jag har räknat i NIBE VPDIM så sparar NIBE F730 runt 3500 - 4000 kWh/år mer än F370 som bör motsvara Bosch Compress 3800i.

Bosch beställd. Installation om 2 veckor :D Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.