22 291 läst · 139 svar
22k läst
139 svar
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
Jag har inte köpt en HQ utan en MTD. Där skilljer sig priset med flera tusen, mellan internetbutiken och den lokala återförsäljaren. Jag har en riktigt stor gräsyta på kanske 6000m2 där jag klipper strax över 4000m2.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Min erfarenhet med Walley är att de bara pausar om man anmäler en retur.
Klarna däremot har betydligt fler val även om deras kundtjänst försämrats sedan de fick hotbrev från störste ägaren Sequoia.
Klarna däremot har betydligt fler val även om deras kundtjänst försämrats sedan de fick hotbrev från störste ägaren Sequoia.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Du skrev 1/3 av motsvarande Husqvarna, därför undrar jag vilken modell du köpt.filimon-danopoulos skrev:
Är det verkligen tokigt? Utan en sådan formulering finns det inget som hindrar ett skitfel på något dyrt från att kosta företaget extremt mycket. Sånt som lätt skulle kunna driva företag till konkurs, när det egentligen hade kunnat lösas för en struntsumma genom reparation.Cheesen skrev:4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren
I mina ögon så är just du formuleringen "oskäligt kostnad för näringsidkaren" tokig då man nu i exempelvis ts fall kan hävda detta då en reparation hos närstående verkstad troligen är otroligt mycket billigare än en omleverans därav är en omleverans en oskäligt kostnad.
Tycker det är helt rimligt både att kunden inom rimliga gränser kan välja den åtgärd som passar dom bäst, och att säljaren faktiskt kan säga nej OM det valda alternativet blir orimligt dyrt.
Det var väl kanske lite väl dramatiskt avrundat. Fick ett erbjundande från den lokala stiga-återförsäljaren på 80 och köpte detta för strax över 35 så närmare halva priset. Men det är lite off topic så håller gärna diskussionen till det frågan om reklamation.MultiMan skrev:
När jag pratade med dem verkar det inte vara något problem att pausa under en pågående reklamation.MultiMan skrev:
Nu kanske det inte är läge att gapa efter mycket när TS bråkar om något så elementärt som vem som ska stå för frakten. Men har inte TS rätt till ersättning för merkostnader som uppstår? Tex hyra av en ersättningmaskin?
Jo det skulle jag ha om jag kan visa på sådana utgifter, enligt den konsumentrådgivare jag pratade med. Nu viste jag inte riktigt det så har heller inte några sådana att visa på.S Staffan-N skrev:
Samma gäller också om jag skulle behöva frakta den till dem. Jag kan får ersättning för alla faktiska avgifter jag drar på mig, hyra av släp etc. Dock ingen ersättning för tiden jag behöver lägga på det.
Edit: Sen kan man verkligen fundera på hur det skulle gå till att få ut det från dem när de är så hala redan som det är.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Problemet med många säljare på "nätet" är ju att de såklart i slutändan blir ålagda att följa lagen och betala/göra det som krävs men det kan ju innebära att man är tvungen att göra det till en rättsak innan man får det man har rätt till. Vilket de vet och många gör ju inte det bara för att det blir för krångligt och man kanske förlorar mer på det än att laga produkten själv.......
De som har första kontakten kan ju hävda hur felaktiga saker som helst men man är ju ändå i händerna på dem.......vad ska man göra? Polisanmäla dem?
De som har första kontakten kan ju hävda hur felaktiga saker som helst men man är ju ändå i händerna på dem.......vad ska man göra? Polisanmäla dem?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Jag tolkade nedanstående som att du blev hänvisad till en juridisk avdelning.filimon-danopoulos skrev:
Missförstod jag det skulle jag ändå passat på att på drygast möjliga sätt säga ”Jaha, ni har en juridisk avdelning! Då kan du ju kolla med dem att ni är tvungna att följa lagen, så hörs vi igen imorgon så kan du godkänna min reklamation då.”
filimon-danopoulos skrev:
Ah ja, otydligt av mig. I samband med att jag länkade paragraferna i vilka mina påståenden styrks, så sa det att de har vidarebefordrat det till sin juridiska avdelning. Att svaret kommer komma från dem med andra ord.Nötegårdsgubben skrev:Jag tolkade nedanstående som att du blev hänvisad till en juridisk avdelning.
Missförstod jag det skulle jag ändå passat på att på drygast möjliga sätt säga ”Jaha, ni har en juridisk avdelning! Då kan du ju kolla med dem att ni är tvungna att följa lagen, så hörs vi igen imorgon så kan du godkänna min reklamation då.”
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 872 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 872 inlägg
filimon-danopoulos skrev:Japp det är det som konsumentrådgvaren bekräftade också.
Det som är lite oklart (för en ej mekansikt sinnade) är eventuella följdfel. Säg att startmotorn tagit stryk nu, men inte gått sönder, för att ett relä är trasigt. Kan jag kräva att den ska bytas oavsett? Den är ju mer sliten än vad en maskin med tre timmar rimligtvis kan tänkas vara.
reparationer, ha
De har 2 reparationer på sig, tredje gången vid samma fel har man rätt att neka och få den utbytt.filimon-danopoulos skrev:Jo det skulle jag ha om jag kan visa på sådana utgifter, enligt den konsumentrådgivare jag pratade med. Nu viste jag inte riktigt det så har heller inte några sådana att visa på.
Samma gäller också om jag skulle behöva frakta den till dem. Jag kan får ersättning för alla faktiska avgifter jag drar på mig, hyra av släp etc. Dock ingen ersättning för tiden jag behöver lägga på det.
Edit: Sen kan man verkligen fundera på hur det skulle gå till att få ut det från dem när de är så hala redan som det är.
Läs konsumentköplagen, https://www.konsumentverket.se/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg