22 293 läst · 139 svar
22k läst
139 svar
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
Ja det finns inget utrymme för deras krav i det. Har tagit kontakt med konsumentrådgivningen också rörande deras anspråk på att de har rätt att reparera i första hand. Finns kanske nyanser jag inte är helt insatt i.P PurreP skrev:KKL är solklar i att du ska stå helt skadelös vid reklamation. De ska stå för alla omkostnader.
Jag skulle meddela företaget att de ska skicka någon att hämta upp maskinen alternativt att du beställer hämtning med något transportbolag i deras namn. Jag skulle inte ta på mig att bekosta någon transport för att eventuellt få tillbaka pengarna senare.
Att de har rätt att reparera är lika klart som att du ska stå skadelös. Praxis är tre reparationer innan man har rätt till att häva köpet. Om det går till att häva köpet är det viktigt att komma ihåg att du har rätt till ersättningsvara, antingen från samma säljare eller från "marknaden", om inte samma vara finns hos annan återförsäljare ska den ersättas med annan likvärdig vara.filimon-danopoulos skrev:
Den skadan som du ska behöva lida är att du står utan klippare under reparationstiden, här blir jag lite osäker på hur en rimlig tid bedöms men jag skulle nog räkna med att vara utan klippare i några veckor utan nån form av ersättning.
Japp det är det som konsumentrådgvaren bekräftade också.P PurreP skrev:Att de har rätt att reparera är lika klart som att du ska stå skadelös. Praxis är tre reparationer innan man har rätt till att häva köpet. Om det går till att häva köpet är det viktigt att komma ihåg att du har rätt till ersättningsvara, antingen från samma säljare eller från "marknaden", om inte samma vara finns hos annan återförsäljare ska den ersättas med annan likvärdig vara.
Den skadan som du ska behöva lida är att du står utan klippare under reparationstiden, här blir jag lite osäker på hur en rimlig tid bedöms men jag skulle nog räkna med att vara utan klippare i några veckor utan nån form av ersättning.
Det som är lite oklart (för en ej mekansikt sinnade) är eventuella följdfel. Säg att startmotorn tagit stryk nu, men inte gått sönder, för att ett relä är trasigt. Kan jag kräva att den ska bytas oavsett? Den är ju mer sliten än vad en maskin med tre timmar rimligtvis kan tänkas vara.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Ingår i samma koncern numera, ja: https://www.wearebhg.com/brands/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Ja, ingen avundsvärd situation. Antingen får du kavla upp ärmarna och fixa själv eller var beredd på ett helvete med reklamationen som kan ta månader. Iofs bra om du i värsta fall tar ännu ett ärende vidare till ARN.
I din situation där man inte kan mecka själv/vill inte och är i stort omedelbart behov så råder jag alltid till att köpa lokalt och inte via nätet. Alla mina lokala handlare har rejäla verkstäder och årtioenden av kunnande och löser det mesta omgående.
Hursomhelst, lär dig vara väldigt försiktig om du ska handla något av företagen som ingår i BHG-koncernen. Enda jag köpt av själv är Hylte som är superbilliga men slarviga, det lilla jag köpt. Grejerna som kom fram senast såg ut som om de legat i en lada med dynga.
I din situation där man inte kan mecka själv/vill inte och är i stort omedelbart behov så råder jag alltid till att köpa lokalt och inte via nätet. Alla mina lokala handlare har rejäla verkstäder och årtioenden av kunnande och löser det mesta omgående.
Hursomhelst, lär dig vara väldigt försiktig om du ska handla något av företagen som ingår i BHG-koncernen. Enda jag köpt av själv är Hylte som är superbilliga men slarviga, det lilla jag köpt. Grejerna som kom fram senast såg ut som om de legat i en lada med dynga.
Om det är uppenbart eller om du kan påvisa att felet fått följdverkningar är det rimligt att även detta åtgärdas.filimon-danopoulos skrev:
T.ex. om hjulet lossnat och det därmed blivit en buckla i karossen.
Men att kräva att saker byts "utifall att" lär du få svårt att få igenom.
Duab har nog vart i det läget länge... Har inga bra erfarenheter av domClasseClas skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Fel.P PurreP skrev:
Jo.P PurreP skrev:
Att folk inte har koll på att det är såhär sen ett drygt år tillbaka ursäktar jag normalt, men nu är det uttryckigen skrivet i början av tråden hur det är, med lagrumscitat och -länk, så i den här tråden ursäktas du inte.
Läs på.
Japp jag höll på länge att dividera på om jag skulle åka till närmsta butik men prisskillnaden var flera tusen för samma maskin utan tillbehör. Man får ju såklart vad man betalar för och jag hade väl räknat med att det skulle gå sönder eftersom den kostar typ 1/3 av motsvarande Husqvarna, men ändå.MultiMan skrev:Ja, ingen avundsvärd situation. Antingen får du kavla upp ärmarna och fixa själv eller var beredd på ett helvete med reklamationen som kan ta månader. Iofs bra om du i värsta fall tar ännu ett ärende vidare till ARN.
Fördelen för min del är att jag inte har betalat något än så jag har egentligen inte förlorat något än.