P PurreP skrev:
KKL är solklar i att du ska stå helt skadelös vid reklamation. De ska stå för alla omkostnader.

Jag skulle meddela företaget att de ska skicka någon att hämta upp maskinen alternativt att du beställer hämtning med något transportbolag i deras namn. Jag skulle inte ta på mig att bekosta någon transport för att eventuellt få tillbaka pengarna senare.
Ja det finns inget utrymme för deras krav i det. Har tagit kontakt med konsumentrådgivningen också rörande deras anspråk på att de har rätt att reparera i första hand. Finns kanske nyanser jag inte är helt insatt i.
 
  • Gilla
Åke Hagström och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Ja det finns inget utrymme för deras krav i det. Har tagit kontakt med konsumentrådgivningen också rörande deras anspråk på att de har rätt att reparera i första hand. Finns kanske nyanser jag inte är helt insatt i.
Att de har rätt att reparera är lika klart som att du ska stå skadelös. Praxis är tre reparationer innan man har rätt till att häva köpet. Om det går till att häva köpet är det viktigt att komma ihåg att du har rätt till ersättningsvara, antingen från samma säljare eller från "marknaden", om inte samma vara finns hos annan återförsäljare ska den ersättas med annan likvärdig vara.

Den skadan som du ska behöva lida är att du står utan klippare under reparationstiden, här blir jag lite osäker på hur en rimlig tid bedöms men jag skulle nog räkna med att vara utan klippare i några veckor utan nån form av ersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har du gjort misstaget att handla från bygghemma.se?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Att de har rätt att reparera är lika klart som att du ska stå skadelös. Praxis är tre reparationer innan man har rätt till att häva köpet. Om det går till att häva köpet är det viktigt att komma ihåg att du har rätt till ersättningsvara, antingen från samma säljare eller från "marknaden", om inte samma vara finns hos annan återförsäljare ska den ersättas med annan likvärdig vara.

Den skadan som du ska behöva lida är att du står utan klippare under reparationstiden, här blir jag lite osäker på hur en rimlig tid bedöms men jag skulle nog räkna med att vara utan klippare i några veckor utan nån form av ersättning.
Japp det är det som konsumentrådgvaren bekräftade också.

Det som är lite oklart (för en ej mekansikt sinnade) är eventuella följdfel. Säg att startmotorn tagit stryk nu, men inte gått sönder, för att ett relä är trasigt. Kan jag kräva att den ska bytas oavsett? Den är ju mer sliten än vad en maskin med tre timmar rimligtvis kan tänkas vara.
 
useless useless skrev:
Har du gjort misstaget att handla från bygghemma.se?
Nope! maskinklippet.se
 
S
Borde väl trolice
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Nope! maskinklippet.se
Är väl en del av bygghemma?
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Nope! maskinklippet.se
Samma Skit. Stackars sate.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då föreslår jag att du svarar med vad lagen säger, att du har rätt att välja åtgärd och att det inte ska kosta dig något.
Man har inte rätt att välja åtgärd som konsument...

Säljarens rätt att välja reparation eller omleverans.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Samma Skit. Stackars sate.
Tyvärr ingår Duab och Hylte lantmän där också. Det är väl en tidsfråga innan de har blivit inslängda i samma centrallager, samma IT-system och samma gulliga kundservice med absolut noll kundintresse. Mycket tragiskt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, ingen avundsvärd situation. Antingen får du kavla upp ärmarna och fixa själv eller var beredd på ett helvete med reklamationen som kan ta månader. Iofs bra om du i värsta fall tar ännu ett ärende vidare till ARN.

I din situation där man inte kan mecka själv/vill inte och är i stort omedelbart behov så råder jag alltid till att köpa lokalt och inte via nätet. Alla mina lokala handlare har rejäla verkstäder och årtioenden av kunnande och löser det mesta omgående.

Hursomhelst, lär dig vara väldigt försiktig om du ska handla något av företagen som ingår i BHG-koncernen. Enda jag köpt av själv är Hylte som är superbilliga men slarviga, det lilla jag köpt. Grejerna som kom fram senast såg ut som om de legat i en lada med dynga.
 
C
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det som är lite oklart (för en ej mekansikt sinnade) är eventuella följdfel. Säg att startmotorn tagit stryk nu, men inte gått sönder, för att ett relä är trasigt. Kan jag kräva att den ska bytas oavsett?
Om det är uppenbart eller om du kan påvisa att felet fått följdverkningar är det rimligt att även detta åtgärdas.
T.ex. om hjulet lossnat och det därmed blivit en buckla i karossen.

Men att kräva att saker byts "utifall att" lär du få svårt att få igenom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tyvärr ingår Duab och Hylte lantmän där också. Det är väl en tidsfråga innan de har blivit inslängda i samma centrallager, samma IT-system och samma gulliga kundservice med absolut noll kundintresse. Mycket tragiskt.
Duab har nog vart i det läget länge... Har inga bra erfarenheter av dom
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Att de har rätt att reparera är lika klart som att du ska stå skadelös.
Fel.
P PurreP skrev:
Man har inte rätt att välja åtgärd som konsument.
Jo.

Att folk inte har koll på att det är såhär sen ett drygt år tillbaka ursäktar jag normalt, men nu är det uttryckigen skrivet i början av tråden hur det är, med lagrumscitat och -länk, så i den här tråden ursäktas du inte.

Läs på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, ingen avundsvärd situation. Antingen får du kavla upp ärmarna och fixa själv eller var beredd på ett helvete med reklamationen som kan ta månader. Iofs bra om du i värsta fall tar ännu ett ärende vidare till ARN.

I din situation där man inte kan mecka själv/vill inte och är i stort omedelbart behov så råder jag alltid till att köpa lokalt och inte via nätet. Alla mina lokala handlare har rejäla verkstäder och årtioenden av kunnande och löser det mesta omgående.

Hursomhelst, lär dig vara väldigt försiktig om du ska handla något av företagen som ingår i BHG-koncernen. Enda jag köpt av själv är Hylte som är superbilliga men slarviga, det lilla jag köpt. Grejerna som kom fram senast såg ut som om de legat i en lada med dynga.
Japp jag höll på länge att dividera på om jag skulle åka till närmsta butik men prisskillnaden var flera tusen för samma maskin utan tillbehör. Man får ju såklart vad man betalar för och jag hade väl räknat med att det skulle gå sönder eftersom den kostar typ 1/3 av motsvarande Husqvarna, men ändå.

Fördelen för min del är att jag inte har betalat något än så jag har egentligen inte förlorat något än.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.