Vi vill fräscha upp trappan i vårt hus. Varje trappsteg har infälld linolium i steget. Tanken är att måla trappan helvit.
Varje linoliumsteg är limmat. Är det något att tänka på när jag tar bort och slipar ner varje steg?
Varje linoliumsteg är limmat. Är det något att tänka på när jag tar bort och slipar ner varje steg?
Ska ni ersätta linoleumet? Annars får ni nog fundera på att hyvla ner kanten framåt för att det ska bli OK att gå i trappan.
Limmet är lättare att skrapa bort än slipa - som bara sätter igen papper. Annars är det väl bara att köra på.
Limmet är lättare att skrapa bort än slipa - som bara sätter igen papper. Annars är det väl bara att köra på.
VI tänkte ta bort linoliumet och göra trärent för att sedan måla.
Finns det någon fiffig maskin för att skrapa limmet?
Finns det någon fiffig maskin för att skrapa limmet?
Använd skrapa för att få bort limmet, alternativt en lackfräs. Ska du lägga ny matta i stegen behöver du inte vara lika noggrann. I övrigt behöver du bara tvätta och slipa ytan matt så att färgen fäster.H Hazelblade skrev:
En ordentlig mask/andningsskydd både när du skrapar och slipar.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Fin trappa!
Kan du inte ersätta med ljusare linoleum? Tror det blir svårt att få snyggt med att ta bort kanten som blir utan matta.
Måla skulle inte jag göra, men förstår om du vill ha den vit. Kanske linoljefärg så du kan få det tunnt.
Kan du inte ersätta med ljusare linoleum? Tror det blir svårt att få snyggt med att ta bort kanten som blir utan matta.
Måla skulle inte jag göra, men förstår om du vill ha den vit. Kanske linoljefärg så du kan få det tunnt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Färgsläpp från vägg, målad tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla direkt på underlaget?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur snyggar jag till dessa golvlister?
Färg, Måla & Tapetsera