37 128 läst · 57 svar
37k läst
57 svar
Trapprenovering av furutrapp, budgetverson - lite funderingar
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Hm. Hur tänker du då? Det måste ju finnas nåt som täcker och avslutar laminatets kant samt håller ner det? Hittade ingen annan lösning där än en aluminiumlist. Om det funnits bitar av laminatgolv som var vinklade (affärsidé, den bjuder jag på!) som direkt passade in i den vanligaste klick-noten så skulle jag ha gått på den. Jo förresten, jag vet att det finns nån golvtillverkare som har detta men det är i stället horribla priser på delarna.Miles skrev:
Många tycker att metallister suger och förfular. Ja, jo, visst är det snyggare med trä men i detta fall måste man nog kompromissa och då blir det så här. Andra kan inte tänka sig laminat men det har jag mindre förståelse för, det är först när man synar det noga och känner på det som man misstänker att det inte är trä. Och det är ju "bara" en trapp...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Aha, ni menar så!
Tja, det har givetvis gått att göra så men det hade blivit en hel del mer jobb då man varit tvungen att börja i "fel" ände.
Det var en nödvändighet att börja med att kapa bort noten på den bräda som skulle ligga innerst och då det var rätt avgörande att den var rak så ställde jag in cirkelsågens anhåll på några cm och kapade sen varje bräda exakt lika mycket. Annars hade jag varit tvungen att räkna ut vinkeln på varje bräda och snedkapa bort bakkanten individuellt - vilket är rätt svårt då det inte går att använda ett anhåll i ett sånt läge. Men visst hade det varit möjligt genom att göra en jigg/anhåll med hjälp av en fastvingad bräda och köra efter den.
Faktum är att frun har godkänt detta och då är det accpeterat i högsta instans...
Tja, det har givetvis gått att göra så men det hade blivit en hel del mer jobb då man varit tvungen att börja i "fel" ände.
Det var en nödvändighet att börja med att kapa bort noten på den bräda som skulle ligga innerst och då det var rätt avgörande att den var rak så ställde jag in cirkelsågens anhåll på några cm och kapade sen varje bräda exakt lika mycket. Annars hade jag varit tvungen att räkna ut vinkeln på varje bräda och snedkapa bort bakkanten individuellt - vilket är rätt svårt då det inte går att använda ett anhåll i ett sånt läge. Men visst hade det varit möjligt genom att göra en jigg/anhåll med hjälp av en fastvingad bräda och köra efter den.
Faktum är att frun har godkänt detta och då är det accpeterat i högsta instans...
Redigerat:
Limmade du laminaten? Jag limmade mina parkett steg när jag renoverade våran trapp 2002 och det har funkat bra. PL200/400 tror jag att jag använde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nej, som jag skrev tidigare så hade jag funderingar - inte på att limma utan på att lägga butyl under för att förhindra att det uppstod ett mellanrum mellan steg och laminat men vi skippade det helt när det väl blev dags för montering; laminatet var ju helt "inboxat" och tog sig ingenstans och låg helt dikt mot steget utan minsta tendens till att fjädra så varför skulle vi? Bonusen blir ju att det blir otroligt lätt att byta ett steg - eller kanske allihopa om man vill ha ett annat mönster eller färg. Och då funkar gamla laminatet som mall. Med lim går det inte alls, då blir laminatet ett med steget och ett mindre h-e att få bort.
Snygg trapp men jag tror att det blev betydligt dyrare än vad vi har lagt ut Har man den lösningen så måste man nog limma, vi har ju skruvat i framkant med hjälp av listen. Lite svårt att se på bilderna men det ser ut som att trappnosen är en vanlig list och inte en sån där svindyr vinklad historia som vissa golvföretag säljer?
Snygg trapp men jag tror att det blev betydligt dyrare än vad vi har lagt ut Har man den lösningen så måste man nog limma, vi har ju skruvat i framkant med hjälp av listen. Lite svårt att se på bilderna men det ser ut som att trappnosen är en vanlig list och inte en sån där svindyr vinklad historia som vissa golvföretag säljer?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
OK. Hur har du fäst den mot det övriga? Bara med lim eller även med spik eller skruv? För det finns väl ingen typ av not/spont där? Blir en känslig skarv någonstans.
Min trappnoslist är i metall och köps i längder om 1800mm á 145,-. Jag behövde alltså använda 8 st såna till min trapp som har 13 steg. Baklisten är billig läkt 12x50 som jag själv har fräst ett spår i, den kostar en femma metern. Hela min renovering kostade ca 3500,- och då stod färgen för mer än hälften av detta.
Min trappnoslist är i metall och köps i längder om 1800mm á 145,-. Jag behövde alltså använda 8 st såna till min trapp som har 13 steg. Baklisten är billig läkt 12x50 som jag själv har fräst ett spår i, den kostar en femma metern. Hela min renovering kostade ca 3500,- och då stod färgen för mer än hälften av detta.
Jag använde tunnare ekparkett enstavig till trappsteg som jag klistrade direkt på nålfiltsmattan. Det blev mindre jobb då kanten inte behövdes slipas ner och dämpade ljudet. För att måtta golvstegen använde jag en bit skyddspapp som jag måttade till som mall innan sågandet. Framtill och baktill på varje steg tog jag eklist som är lite dyrare. Listerna spikades och klistrades men spikarna vandrar ut för mig vid ett par trappsteg.
Trappan i övrigt målades vit. Blev tipsad av en målare om Bin som är en kvist och isolerings grundfärg. Det räckte då att tvätta med målarsoda och endast rugga upp lacken lite med sandpapper. Har även målat en lackad furusäng med bra resultat.
Ps. Jag har också ramlat i trappan då det var med nåfilt. Jag tände inte lampan mitt i natten och klev rakt ut innan två sista trappsteg. Det resultera i operation av knät. Så var försiktiga.
Trappan i övrigt målades vit. Blev tipsad av en målare om Bin som är en kvist och isolerings grundfärg. Det räckte då att tvätta med målarsoda och endast rugga upp lacken lite med sandpapper. Har även målat en lackad furusäng med bra resultat.
Ps. Jag har också ramlat i trappan då det var med nåfilt. Jag tände inte lampan mitt i natten och klev rakt ut innan två sista trappsteg. Det resultera i operation av knät. Så var försiktiga.
Listerna är limmade mot parketten och limmade och spikade med dyckert mot furutrappsteget. Använde även tvingar/limknektar under ett dygn så att allt satt på plats. Förra husägaren hade börjat renovera/förstört hälften av trappstegen med att riva bort plastmattan och slipa ner höjdskillnaden på trappnosen, så det var bara att fortsätta. Mattade ner lacken på övriga trappen med en hörnslip och tvättade av med målartvätt innan målning. Fick färgen av en fd svåger som är målare som dem använde till snickerier i offentliga miljöer och den har klarat sig väldigt bra trots småbarns år, födda 99 och 02.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
OK. Ja det ser riktigt prydligt ut. Det är ofta enklare att "gömma" dyckert i ek, i mitt fall behövs försänkning/spackling/övermålning. Borde ha varit knöligt att använda tvingar/knektar då mothållet på vissa steg inte var i linje med andra sidan. Sen måste man ha gott om såna om man ska kunna göra flera steg per dygn...
Det finns fördelar med att inte ha en liten kant baktill men även en fördel med att ha det: det regnar inte ner så mycket skräp under trappen.
Ek är säkert trevlig att gå på men det måste underhållas med olja med jämna mellanrum. Det slipper man på laminat. På gott och ont.
Det finns fördelar med att inte ha en liten kant baktill men även en fördel med att ha det: det regnar inte ner så mycket skräp under trappen.
Ek är säkert trevlig att gå på men det måste underhållas med olja med jämna mellanrum. Det slipper man på laminat. På gott och ont.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Såja. Nu är även ledstängerna på plats. Passade på att pimpa arrangemanget genom att sätta en LED-slinga bakom.
Det är alltså bara en självhäftade list som jag klistrat fast på baksidans nedre del. Fick göra en liten specialare och gå runt vid varje fäste men det löste sig.
Ser rätt trevligt ut för små pengar. På bilden ser det ut som om det lyser uppåt på lilla ledstången och nedåt på den andra men det är en synvilla, ställer man sig annorlunda så ändras detta.
Ska nu komplettera med en RF-kontrollerad mottagare och fjärrkontroll så man kan dimma och styra allt med en fjärr. Kostar ca 15,- på ebay.
Det är alltså bara en självhäftade list som jag klistrat fast på baksidans nedre del. Fick göra en liten specialare och gå runt vid varje fäste men det löste sig.
Ser rätt trevligt ut för små pengar. På bilden ser det ut som om det lyser uppåt på lilla ledstången och nedåt på den andra men det är en synvilla, ställer man sig annorlunda så ändras detta.
Ska nu komplettera med en RF-kontrollerad mottagare och fjärrkontroll så man kan dimma och styra allt med en fjärr. Kostar ca 15,- på ebay.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Gammal tråd, men hur ser din trapp ut bakifrån, underifrån? Har du eklist där bak och vitt under?V volvov70n skrev:Listerna är limmade mot parketten och limmade och spikade med dyckert mot furutrappsteget. Använde även tvingar/limknektar under ett dygn så att allt satt på plats. Förra husägaren hade börjat renovera/förstört hälften av trappstegen med att riva bort plastmattan och slipa ner höjdskillnaden på trappnosen, så det var bara att fortsätta. Mattade ner lacken på övriga trappen med en hörnslip och tvättade av med målartvätt innan målning. Fick färgen av en fd svåger som är målare som dem använde till snickerier i offentliga miljöer och den har klarat sig väldigt bra trots småbarns år, födda 99 och 02.
[bild]