nizzehult
Nymålad vit trappa med trästeg, ojämnheter syns vid nära betraktelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi grundat två varv och dragit på täckfärg ett varv. Lite besviken över färgen, trodde den skulle flyta ut bättre så varje strå som finns i penseln går att se på strykningarna när man kommer nära. Nu är det snart dags för varv #2.

Vi har dock gjort en miss som jag inte riktigt vet hur vi ska hantera, på det stora vagnsstycket utåt som syns mest är alla skruvar överspacklade men vi har varit för snåla med slipningen så man kan ana en liten bulle där varje skruv sitter om ljuset träffar rätt. Hm. Hade nog inte hänt om vi hade maskinslipat men vi ville undvika detta då det dammar så djuriskt. Är det för sent att åtgärda? Vi funderar på att lämna denna del helt idag och låta färgen härda ordentligt innan man (eventuellt) gör om den och börjar slipa. Eller kommer det att bli ett mindre problem om varv #2 läggs på?
 
nizzehult
Nu är den målad andra varvet och det får väl duga. Sista varvet rollades för att få det lite jämnare och visst syns "bubblorna" i reflekterande ljus men man får väl leva med det.

Sen har jag tillverkat bakkantslisten genom att ta överhandsfräsen och fräsa ett 6 mm brett och 3 mm djupt spår en bit upp i den. Syns på bilden, det ligger en färdig där på sidan.
Det är vanlig billig läkt 12x50 som kostar en femma metern.
Dessa ska nu limmas och spikas med dyckert men först grundas.

Överhandsfräs som fräser ett spår i trälist, färdig bakkantslist vid sidan, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Uppdatering. Det blev ett litet uppehåll i trapprenoveringen då vi beslutade oss för att först tapetsera om i hallen. Det är nu i slutskedet. Under tiden har jag sågat till "stegen" av laminatgolvet och det tog en del tid.
Men! Jag behövde inte använda någon trappspindel. Så här gjorde jag: Den bräda som ska ligga längst bak sågade man först bort noten på, sedan styrde man in den i spåret på den urfrästa brädan som sitter i bakkant.
Därefter hakade man på en ny bräda i framkant (som först hade kapats i rätt längd/bredd), klickmonterade den och drog en linje under, sen kapade man bara av överskottet med sticksågen.
I de fall när det inte var vinkelrätt tog man en smygvinkel och mätte vinkeln mellan steg och vagnsstycke, sen ställde man in kapsågen på samma vinkel och snedkapade en bräda efter detta. Därefter mätte man måttet i bakkant och kapade med samma vinkel i andra änden. Samma vinkel användes givetvis sen till nästa bräda med ungefär samma förfarande. Gick riktigt fint.
 
Kan inte låta bli att visa dig denna lösning som påminner mycket om din trappstegsmätare:
http://www.lireco.nu/trappstegsmatare.asp
Det är en bekant som uppfunnit och säljer denna. Väldigt lik din lösning men hans mittenplatta består att ett block av klibbiga dubbelhäftande ark som man bara lägger linjalerna på och slipper håller på och sätta tejpbitar. När ett ark är förbrukat så river man bara av det och får fram ett nytt och fräscht.
 
nizzehult
Jo tack, det var den som gav mig idén till min egen trappspindel. Som ju aldrig behövde användas.
Jobbar man med stora block som täcker hela steget behövs det nog en sån men har man klickgolv som är ca 20cm brett funkar det lika bra att göra som jag har gjort.
Sen kan jag direkt säga att en smygvinkel för 14,90 är ett oumbärligt verktyg som jag inte fattar att jag kunnat vara utan fram till nu.
 
nizzehult
Jo tack, det var den som gav mig idén till min egen trappspindel. Som ju aldrig behövde användas.
Jobbar man med stora block som täcker hela steget behövs det nog en sån men har man klickgolv som är ca 20cm brett funkar det lika bra att göra som jag har gjort.
Sen kan jag direkt säga att en smygvinkel för 14,90 är ett oumbärligt verktyg som jag inte fattar att jag kunnat vara utan fram till nu.

Sen kan jag inflika att då det ändå blev aktuellt med en omtapetsering så maskinslipades vagnsstycket med "bubblorna" och rollades sedan om två varv. Nu blev det riktigt bra!
 
nizzehult
Såja. Nu är bakstyckena på plats. Med 50mm dyckert och lim.
Nästa steg är att styra in stegen och skruva fast dem i framkant efter att först ha applicerat lite butyl under.
Återkommer.

Trappa under konstruktion med nylagda vita bakstycken mot trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att min trappa såg ut som din. Jag skrapade rubbet och slipade med vanlig slipmaskin och slip mus. Ojämnheterna spacklade jag med plastic paddings profukter och efter lite fin slip för hand strök jag trappan två ggr. Fantastisk resultat men riktigt mycket jobb.

Målarna ville ha 20000+ för jobbet och så Hr i efterhand skulle jag inte göra om det utan motsvarande betalning 😀


Renoverad vit trappa med släta steg och strukturvägg, vid en hundgrind i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad vit trätrappa med släta steg och sidovägg, i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad vitmålad trappa med släta ytor och trädetaljer, nyslipat och målat av ägaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Nu är det klart!
Skruvade just fast den sista listen. Vi är riktigt nöjda och den är inte det minsta hal, den tidigare ytan var betydligt halare.
Vi beslutade oss i sista stund för att inte lägga nåt lim eller klet alls under stegen och varför skulle vi? Dom är skruvade genomgående i framkant och ligger dikt mot vagnsstyckena och den infrästa skåran i bakkant så dom kommer ingen vart. Hade stegen varit mycket bredare kanske det hade behövts men det är bara i vinkelsteget som man har behövt använda tre bitar så det är inte så stor spännvidd som det handlar om.
Det var lite pyssel med att kapa listerna i rätt vinkel och jag kan återigen prisa smygvinkeln. Sågade dem med sticksåg och ett metallblad.
Förborrade alla listskruvar.
En fundering finns dock, om själva träet sväller då det blir fuktigare och varmare ute, finns det då risk att stegen bågnar och trycks ihop? Det är inte många tiondelar som skiljer, speciellt i sidan...

Vad har nu detta kalas kostat?
Lister: 1160,- Bygg-Max
Steg: 3 förp á 87,- = 261,- (fick 7-8 st över) IKEA
Målning: ca 2000,- inkl spackel, penslar, grundfärg och slippapper. Happy Homes
Läkt: 75,- XL-Bygg
Lim: 30,- Biltema

Summa: 3526,- Räknar inte in tapetseringen då den inte hade nåt med trapprenoveringen att göra.
Lite småplock som maskeringstejp och dyckert som redan fanns hemma gick också åt.
Som synes så är det själva målningen som står för merparten av hela trapprenoveringen. Lite förvånande kanske!

Verktyg som använts:
Kapsåg, steglöst ställbar 0-45 grader
Snabbtvingar
Sticksåg
Överhandsfräs
Cirkelsåg
Hammare, körnare (för nedsänkning av dyckert)
Smygvinkel
Borrmaskin/skruvdragare
Slipmaskin, oscillerande + slippapper
Dammsugare!
Liten hyvel för justeringar
Fil
Samt bra belysning

Vi är dock inte riktigt klara, ledstängerna ska spacklas/slipas/målas och så även de trappräcken som sitter på övervåningen. Men färgen bör räcka.
Men själva trappen i sig är klar.
Det bästa med allt är att det är busenekelt att byta ett steg - eller rent av alla. Bara att skruva bort skruvarna och använda den bit som sitter där idag som mall.

Renoverad trappa med nylagda ljusa trappsteg och vita sidolister mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad trappa med skruvade trästeg och vita lister mot bakgrund av kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Prydligt!
 
nizzehult
Tack.

Kan tillägga att om man verkligen vill göra en snabb och billig renovering där bara stegen renoveras så kommer man undan med sammanlagt ca 2500,- om man gör som jag har gjort fast man i stället för en urfräst bräda skruvar fast en L-formad aluminiumlist i bakkant som stopp.
 
nizzehult
Så här gjorde jag förresten med steget som är högst upp och som är det enda som inte är öppet bakåt, tog en lackad smal list ca 12x15mm, förborrade några hål och skruvade sen fast den mot bakplanet. Ska även dutta på lite färg på skruvskallarna. En kvartslist skulle också funka. Har man inte en öppen trapp så kan man göra på detta sätt på alla steg i stället för att använda en aluminiumlist eller urfräst bräda. Då kapar man bort en tusenlapp till och kommer undan med ca 1500,- totalt om man inte bryr sig om att renovera resten av trappen.

Trappa med lackad smal list monterad på övre steget, synliga skruvhål före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Riktigt snyggt, bra planerat och utfört!
 
Väldigt intressant att se hur det kan göras mycket billigare! Jag skulle dock ha lagt laminatet så att det ligger jäms med framkant istället för bakkant.
 
Miles skrev:
Jag skulle dock ha lagt laminatet så att det ligger jäms med framkant istället för bakkant.
Håller med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.