Jag har en gamal installation med två trådar mellan brytarna.
Finns det någon smart brytare som kan ta matningen från två L beroende på vilken som är aktiv?
Jag vill ju undvika att dra flera kablar.
Hittar inget solklart val.
Finns det någon smart brytare som kan ta matningen från två L beroende på vilken som är aktiv?
Jag vill ju undvika att dra flera kablar.
Hittar inget solklart val.
Du behöver dra fram fas & nolla till det ställe där smartbrytaren ska sitta.
Sen kopplar du bägge befintliga strömbrytarna på styringången på smartbrytaren samt sätter fjädrar i befintliga strömbrytarna så de blir återfjädrande. Befintliga tändtråden flyttar du från strömbrytaren till utgången på smartbrytaren.
Sen kopplar du bägge befintliga strömbrytarna på styringången på smartbrytaren samt sätter fjädrar i befintliga strömbrytarna så de blir återfjädrande. Befintliga tändtråden flyttar du från strömbrytaren till utgången på smartbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Du säger "lägga till". Så här kan man lägga till en "smart" puck. Man behöver dock fiska fram fas och nolla till den.
Men på din text låter det som om du vill ersätta den ena brytaren. Sådana puckar finns inte vad jag vet, utan det kräver omkoppling. Det är enkelt om pucken kan ta en styrtråd (push) från den andra strömbrytaren. i princip är detta vad bilden visar.

Men på din text låter det som om du vill ersätta den ena brytaren. Sådana puckar finns inte vad jag vet, utan det kräver omkoppling. Det är enkelt om pucken kan ta en styrtråd (push) från den andra strömbrytaren. i princip är detta vad bilden visar.
Rita upp hur du skulle vilja ha det kopplat så kan vi se om det finns något görbart.
Sen finns det trådlösa sändare som man kan montera bakom befintlig strömbrytare, dessa kopplas i sin tur till trådlös mottagare som kopplas till tändtråden.
Sen finns det trådlösa sändare som man kan montera bakom befintlig strömbrytare, dessa kopplas i sin tur till trådlös mottagare som kopplas till tändtråden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Precis vadå? Vill du ersätta den ena brytaren?B Borga2 skrev:
Det går om du väljer en puck som kan styras med en extern trådingång, via monostabil eller bistabil vippa.
Du använder helt enkelt den ena mellantråden som styrtråd.
Du behöver fortfarande fiska fram fas och nolla. Du har med detta en mellantråd ledig som går att använda om det räcker.
Enklast är väl att sätta en puck i takosan eller någon stans i närheten där både nolla, fas och tändtråd finns?
Alternativt dra fram nolla till någon av strömbrytarna, sätta en puck där och paralellkoppla båda brytarna till styringången.
Alternativt dra fram nolla till någon av strömbrytarna, sätta en puck där och paralellkoppla båda brytarna till styringången.
Vilken spänning ska driva "smartbrytaren"?
Vilken funktion har de olika trådarna;
- när strömbrytarna står som i bilden?
- när bara vänstra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bara högra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bägge strömbrytaren har ändrat läge?
Vilken funktion har de olika trådarna;
- när strömbrytarna står som i bilden?
- när bara vänstra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bara högra strömbrytaren har ändrat läge?
- när bägge strömbrytaren har ändrat läge?
Vad är problemet med att sätta dit en smart puck på valfritt ställe och parallellkoppla befintliga strömbrytare (kompletterade med impulsfjädrar) till ingången på pucken?B Borga2 skrev:
Redigerat:
Inga dosor på vägen som har nolla, fas och tändtråd? Ingen möjlighet att dra in en extra tråd? Ingen möjlighet att bryta trappkopplingen och återanvända en av mellanledarna som fas?B Borga2 skrev: