6 361 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
Transformatorstation i tomtgräns
Plantera en rosenbuske där du vill ha den. Vad är risken att elbolaget upptäcker eller bryr sig? Du behöver ju inte sätta den alldeles bredvid. Vi har ett elskåp precis på tomtgränsen med ett vildrosbuskage bara någon meter ifrån och fick nyligen ström inkopplad, dessutom fick ytterligare ett nybygge ström för några mån sen och tillfällig ström har kopplats in dessförinnan. Elbolaget har varit här flera gånger och haft synpunkter men inte på busken.A arkTecko skrev:Det finns inga belastande avtalsrättigheter eller liknanade på fastigheten, och det vore ju lite konstigt om inte detta skrivits in ifall de fanns, då det bara är ca 10 år sedan den uppfördes? Med grannfastigheten finns det säkert, antar jag.
Men, återigen, vi har egentligen inga problem med att den är där och tänker inte krångla med dem. Det är ju bra att det finns en station i närheten som underlättar för oss att koppla in ström! Men jag blir lite nyfiken på hur strikt förbudet mot att plantera är i realiteten, eftersom de uppenbarligen placerat den inom en meter från både träd och buskar. Om vi planterar en rosenbuske framför för att skilja av den från tomten, kommer någon att klaga?
Ja sätt du dit det du vill ha för behöver nätägaren ytan så tar dom (vid service och underhåll) bara bort det som är i vägen. Det som dom kan bli lite sur på är dom rötter som kan leta sig in i trafon och in kabeldiket/dikena.
Jag tolkar konsensus som att sunt förnuft gäller, vilket alltid är skönt att få bekräftat. Tack alla!
Ska fundera lite om vi kan få upp ett brandsäkert plank som inte hindrar åtkomst till stationen, för några billjud som dränker ut surret finns det absolut inte.
Ska fundera lite om vi kan få upp ett brandsäkert plank som inte hindrar åtkomst till stationen, för några billjud som dränker ut surret finns det absolut inte.
Liknande trådar
-
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov -
Byggherre tog fel på tomtgräns
Hustillverkare -
Detaljplan: komplementsbyggnad får uppföras 2m från tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Attefallshus 4,5m från tomtgräns. Vad avses
Bygglov -
Granne har slagit ned jordankare i vår elledning vid tomtgräns
Juridik