Claes Sörmland
B Busis66 skrev:
Hej! Det mesta regleras i avtalet som du har med nät ägaren " Avtalsvillkor Nät 2012 K" 7:3 så man har inte så mycket att säga till om
Sneaky bastards. Men bra info. Här är delen i avtalet som är relevant. Se särskilt 7.1 och 7.3 som är relevant i detta fall. (Verkar vara bra bekvämt att vara elnätsbolag när man kan hänvisa till dylika svepande avtal som okunniga konsumenter har ingått men inte känner till.)

Skärmdump av avtalssektion 7 som omfattar punkterna 7.1 till 7.7, om upplåtelse av mark m.m. relaterat till elnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Ja och det är ju svårt att klara sig utan att bli en avtals part. Det blir i alla fall mörkt(y):thinking:
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Är TS redan kund hos nätägaren?
 
Tack Busis och Claes! Det är ju ganska tydligt.

Och för att svara på frågan på slutet, så nej fastigheten är inte ansluten. Men kommer att bli, så klart. Hoppas bara de inte få för sig i framtiden att de behöver såga ner träden, de är som sagt gamla och del av en kulturhistoriskt skyddad vall.

Man undrar ju också lite hur de och kommunen tänkte när de en gång uppförde den?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
Avtalet ger väldigt stora rättigheter till nätägaren. Jag tycker att det är lite vanskligt med tanke på monopolet de har.
 
P
TS behöver väl inte bry sig om ett avtal som inte finns?
 
Jo, om jag vill ha el i huset! ;)
 
P
Menar du att elnätbolaget kan vägra att ansluta dig om du har brutit mot ett avtal som du inte har med dem?
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En viss självbevarelsedrift bör man väl ha visavi transformatorstationer också, de avger väl viss elektromagnetisk strålning tänker jag. Nu avtar väl sådan om jag minns rätt med kvadraten på avståndet, men några meters marginal vill man kanske ha byggnad till byggnad även på den grunden.

Har de inget inskrivet servitut har de väl ingen rätt alls att diktera villkoren just nu kan jag tänka mig, men de kan ju möjligen tilltvinga sig rätt, så om det ändå är sak samma behöver man ju inte bråka med dem.
Som du skriver, så avtar magnetfälten rätt snabbt, så inte behöver man flera meter mellan.

MEN, nu ska jag passa på och varna för ljudet från transformatorkiosken. Det är inte att leka med. Och glöm inte att det ökar vid högre belastning, samt troligen även ju äldre den blir.
Så tänk till på placering av uteplats t.ex.
Egentligen tycker jag att du ska plita in redan i bygglovsansökan att du vill uppföra ett plank mellan kiosken och ditt hus/uteplats/whatever ... Ett sådant gör gott för ljudnivån på din fastighet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som du skriver, så avtar magnetfälten rätt snabbt, så inte behöver man flera meter mellan.

MEN, nu ska jag passa på och varna för ljudet från transformatorkiosken. Det är inte att leka med. Och glöm inte att det ökar vid högre belastning, samt troligen även ju äldre den blir.
Så tänk till på placering av uteplats t.ex.
Egentligen tycker jag att du ska plita in redan i bygglovsansökan att du vill uppföra ett plank mellan kiosken och ditt hus/uteplats/whatever ... Ett sådant gör gott för ljudnivån på din fastighet.
Mycket bra synpunkt! Det krävs dock speciella konstruktioner för ett ljuddämpande plank, läs på!
 
Om TS fastighet inte är nätansluten har alltså TS inte något avtal med elbolaget. Då gäller ju inte det citerade stycket ovan.
Vid en förfrågan borde ju elbolaget kunna uppge vad de lutar sig mot för rätt att inskränka på TS fastighet då.
Om inget sådant avtal finns, borde då inte TS (i teorin iaf) kunna kräva att de flyttar den fem meter bort. När det sedan är gjort, då skulle han kunna komma och säga åt dem att ansluta hans fastighet. Eller?
 
P
Jag undrar samma sak. Att tvinga elnätbolaget att flytta sin transformator kanske inte vore det smartaste sättet att bli kompis med dem, men jag skulle nog åtminstone vilja veta vad bolaget baserar sin invändning på.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket bra synpunkt! Det krävs dock speciella konstruktioner för ett ljuddämpande plank, läs på!
Kan elnätbolaget tänkas ha invändningar mot ett plank som är gjort av brännbart material?
 
Ni kämpar hårt för att skapa ett problem som inte finns.

Stationen ligger inte på TS mark.

Ingen har klagat på TS "gamla" träd när stationen byggdes.

Har någon nåt exempel där nätägaren är ute och jagar träd och buskar kring en station?

/ATW
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket bra synpunkt! Det krävs dock speciella konstruktioner för ett ljuddämpande plank, läs på!
Nåja, nu är det inte en motorcrossbana eller landningbana för flygplats, utan det är endast några enstaka dB det gäller att få ner, så ett tätt plank av impregn 22x95 räcker långt. Men utsträckningen ska vara tillräcklig, man ska helt enkelt inte se stationen från där man har lust att uppehålla sig. Och självklart, planket ska placeras så nära bullerkällan som möjligt.

Sen beror det på omgivningsbullret i överlag också om det är någon idé att ljuddämpa. Finns det en vältrafikerad väg i närheten som hörs lågt, så tror jag inte att stationen kommer märkas, dess ljud kommer dränkas.
Men är det en tomt där det ibland blir totalt tystnad, man kan endast höra lite fågelkvitter typ, så tycker jag det är en god idé att sätta upp ett litet bullerplank.

TS kan ju bege sig till tomten någon dag och lyssna och göra en bedömning.


I övrigt håller jag nog med ArneTW, kanske inte bara för att skapa ett problem, utan även för att inse att nu står kiosken där, och man kan nog i princip glömma att den blir flyttad eller något annat, om man inte är beredd att hosta upp flera hundra tusen kr för det.
Ty elbolaget har nog alla papper i ordning, men saknas det något så kommer de skaffa sig det snabbt. Det är så det i praktiken fungerar, man flyttar i princip inte på elinfrastruktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.