Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.

detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.

det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..

Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.

• Obehandlad träterrass med fläckar av mörkare träskyddsmedel, våt efter regn, gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
Vad jag tror så har dessa "hantverkare" lagt trallen med kärnsidan neråt samtidigt som dom lagt kant i kant = vattensamling.
Tror inte fallet ska ha sån stor betydelse.

Ser man på det positiva slipper du sopa all skit som fastnar i det rillande ;)

• Gilla
MöIIer och 11 till
  • Laddar…
blir kanske inte mycket till sopa alls efter jag slår mig fördärvad iofs :rolleyes:

men ärligt talat, varför lägger man rillad sida ner? vid tillverkning måste de la tagit hänsyn till kärnsidan tänker jag?

när jag ifrågasatte varför just denna entreprenör lagt med rillad sida ner var svaret att man kan göra hur man vill. Just ja…:thinking:

H HejsanSvejsanJa skrev:
Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.

detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.

det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..

Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
B Bendish skrev:
Vad jag tror så har dessa "hantverkare" lagt trallen med kärnsidan neråt samtidigt som dom lagt kant i kant = vattensamling.
Tror inte fallet ska ha sån stor betydelse.

Ser man på det positiva slipper du sopa all skit som fastnar i det rillande ;)

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Jadu.. Rillat virke är ju dyrare än ej rillat virke så det är ju pengar i sjön. Men det går ju givetvis.
Märkligt att du som kund inte fick välja då möjligheten fanns till rillad :thinking:

• Gilla
Solinso och 2 till
  • Laddar…
Om det står i Thermowoods instruktion att den ska läggas med mellanrum är det väldigt tydligt att de gjort fel. Bara att reklamera och bifoga monteringsbeskrivningen. Det rillade upp eller ner finns ingen sanning på, så det kommer du nog inte vidare med, även om jag tycker det är snyggare uppåt.

• Gilla
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
En "enkel" åtgärd som du kanske inte vill genomföra är att ta en sänksåg och såga fram springor mellan brädorna. Kan lösa problemet men förstår missnöjet med hantverkarna.

• Gilla
  • Haha
snowsoul och 7 till
  • Laddar…
H henche skrev:
En "enkel" åtgärd som du kanske inte vill genomföra är att ta en sänksåg och såga fram springor mellan brädorna. Kan lösa problemet men förstår missnöjet med hantverkarna.
Nej, nej, nej gör inget sådant utan först reklamerar altanen till din byggare. Bifoga läggningsinstruktionen och kräv att de gör enligt gällande instruktioner. Er KA bör vara behjälplig här.

• Gilla
EllinorLag och 19 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
även om jag tycker det är snyggare uppåt.
Men finns det någon anledning att välja rillat om man lägger rillorna neråt?

• Gilla
Issehunden och 14 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När det vanliga är slut och man får samma pris för det rillade. Blev så för oss på Hornbach för några år sedan. Vi har också rillat nervänt.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte om du frågar mig, men jag har hört flera som säger att de ska vara neråt. Varför har ingen lyckats förklara dock.

Rillade slår sig inte lika mycket, precis som att fasadbrädor är spårade på baksidan.
Själv fick jag en rillad altan på köpet med huset, året efter vände jag på alla brädor.
# Oskönt at gå barfota på.
# Torkar inte upp efter en regnskur fort nog då vattnet ligger kvar i rillorna.
# Mycket jobbigt att sopa rent, och det går bara att sopa på längden. Har man fris får man sopa dit och hämta dammsugaren.

• Gilla
Talskog och 25 till
  • Laddar…
@
H HejsanSvejsanJa skrev:

Vad hade ni gjort?
Blir lite misstänksam.... Kan det vara så att man fått vad man betalar för? Alltså en konsekvens av man tagit den billigaste hantverkare som gått att finna(?)

• Gilla
Soldan
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Blir lite misstänksam.... Kan det vara så att man fått vad man betalar för? Alltså en konsekvens av man tagit den billigaste hantverkare som gått att finna(?)
Även "dyra" hanterkare kan väl ha en dålig dag?

Vi har ju som sagt inte kunnat välja utan köpt en entreprenad som sen gått ut på upphandling och överlåtits. Möjligen dummaste vi gjort, men så är det..

firman som utfört detta är
alltså av typen som klappar sig för bröstet med isocert osv så jag förväntar mig mer än att dratta med huvudet före på en isgata för att de låtit nån praktikant lägga trallen åt helsike..
Eller är jag ute och cyklar, ska det bildas en ränna av regn mitt på altanfan?

vad gäller rillade sidan upp eller ner hade jag velat få frågan.

Ingen med yrkesstolthet kan på fullaste allvar mena att jag ska ställa mig och borra hål i detta elände? Eller sanda, vilket var ett annat förslag..

@ @ndreas skrev:

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Inte om du frågar mig, men jag har hört flera som säger att de ska vara neråt. Varför har ingen lyckats förklara dock.
Färgen brukar vara en anledning. Dvs. man vill ha den bruna färgen på verandan, men utan rillor. Dessutom är den lite mer formstabil, och trevligare att lägga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.