Appendix Appendix skrev:
Vad sa din second opinion snickare? Hade han några åtgärdsförslag?
Ja, det hade han... dock tror jag det är mer som behöver göras.. nu har två dörrar "satt sig". I oktober rättade snickare som byggde till en av dörrarna, och som sagt nu är det två som blivit skeva... Men vad gäller vattenproblemen sa "second-op-snickaren" följande:

• Byta till rätt skenor, dvs skenor med tre spår, så kondensvattnet rinner ner i skenan och inte ut på golvet på insidan. (not: snickaren som byggde beställde fel dörrar och satte först in energiglas, men jag hade beställt isoler. Han byter då inte skenorna, som jag ser det en quickfix-lösning. Vid koll med glasfirman så levererar de tvåsspårsskenor till energiglas och trespårs till isoler). Second-op snickaren sa att de alltid sätter in trespårs.. .

• Kapa trallen runt om hela uterummet, så golvet separeras från ute och inne.

• Montera en plåt under bottenskenorna som glasdörrarna står på, och som sticks ner i den springa som bildas mellan ute och inne. Då kan vattnet som samlas ute på altanen rinna ner i gruset och även kondensvattnet som samlas i skenan. Samma sak vid väggarna med panel.

• Förstärka golvet med nya reglar där golvet kapas.
Sen har jag konstaterat att frigoliten under uterumsgolvet går ut utanför uterummet på "problemsidan", med ca 30 cm. Så möjligt att det också bidrar till att hindra avrinning alt leda vattnet in i uterummet.

J J_K_H skrev:
Exakt så var uterummet byggt på trall på fastigheten jag köpt. När jag monterade dit skjutdörrarna dök precis detta problem upp, och det är inte så märkligt. Dels samlas skräp mellan trallen som därför blir tätare och trallen suger mer fukt. Dessutom rinner mer vatten på fasaden vid slagregn ner till trallen. Till slut blir det tätt. Jag monterade ner hela uterummet, byggde ett isolerat golv där ytterväggarna landade på syll, och ett längsgående mellanrum mellan trall och partiskena. Då rinner vatten aldrig in. Förstår inte varför man ställer ett uterum direkt på trall, och om man gör det hur kan man inte förvänta sig sättningar så att vatten ansamlas vid fasaden. Bästa sättet att rädda detta enligt mig är att bryta vattnet som rinner in, och förstärka under ytterväggen. Bryta vattnet kan du göra genom att fälla ner ett längsgående galler istället för trallen, förutsätter såklart att det finns bärning för trallen.
ja, har nu pratat med snickaren. Han kommer nu fixa detta. Kapa trallen så ute och inne skiljs åt. Plåt under skenan som går ner i springan mellan ute och inne. Staga upp allt såklart… mycket jobb blir det. Men tack och lov är han angelägen om att det ska bli bra och att jag ska bli nöjd. Men jag är lite nojig, känner att nu måste jag ha stenkoll på allt. Så en fråga, hur gör man mellan plåt och skena? Så det blir tätt menar jag. Är det tätningslist eller hur löser man det?
Någon som har gjort en sån lösning och har bilder?

funderar även på fukt. Det blir ju såklart fuktigt i uterummet. Luften står still. Jag har två kortare väggar med panel in mot huset, skulle man sätta en fläkt för att skapa lite rörelse i luften?

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.