optimum
H Hallerudsbo skrev:
Ja för om man ska upp med dörrar så är det gott att ha skenorna på en regel under med så det inte bara står på trall, risk för sättning så dörrarna går trögt.
Även se till att man har reglar som klarar lasten från uterummet och då med hänsyn till snölast.
Inte kul att få sättningar som gör att dörrarna inte fungerar.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
H
Helt riktigt.
 
D Dublin skrev:
Jag gissar att det är precis vad som är orsaken. I TS fall verkar det som altanen gjordes ett år och uterummet nästa så det kan också ha bidragit till att snickaren inte tänkte på att lägga trallen på annat sätt. Man undrar lite över hur ritningen såg ut som snickaren byggde efter.
Jag tänker också så, att det gjordes olika år och snickaren inte hade vetskap om hur uterummet skulle utformas. Men samtidigt ligger där isolering under trallen där uterummet står, så oavsett när man la dit isoleringen skulle snickaren tänkt till och pratat med TS.
 
optimum
H Hallerudsbo skrev:
Helt riktigt.
Jag konstruerade först mitt uterum i CAD och sedan trallgolvet med reglar i CAD utifrån uterummets form för att få balkar på rätt ställen och speciellt där pelarna från taket står.
Köpte delarna till uterummet på hösten så jag var säker på att inga mått skulle ändras till våren då jag egentligen behövde själva uterummets dörrar och skenor.
Dessutom körde WG kampanj på hösten med 20% rabatt på allt så där sparade jag en hel del. Att det sedan fick stå ute inplastat till våren gjorde inte så mycket. Köpte alla limträbalkar från dem också och såga till alla limträdelar under vintern och grundmålade.
Japp, de passade men kontrollerade flera gånger så jag inte tänkt fel.
Taklutning på 4 grader så det blev lite funderande vilka mått man ska ha när man fäller ur i tak balkarnas ändar.
Skruvade ihop alla limträbalkar med Essve konstruktionsskruv, sådana med gängor i båda ändar. Kanonbra. Tipps från jobbarkompis som tidigare byggt uterum.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Frågeställningen har väldigt lite med avstånd mellan trallbrädor att göra. Betydligt mer relevant är själv konstruktionen av ramverket och hur man säkerställer två olika golv;

1. utetrallen
2. golvet inne i det inglasade uterummet.

Har man tur så är en snickare erfaren och protesterar mot felaktigt konstruktion, har man otur kör snickaren på bara och så blir det som det blir. Man kan inte ta för givet att snickaren också är en konstruktör, har man en sådan snickare ska man lätta betala extra 100 kr/h i premiumpris.

Har man en snickare som bara kan följa en färdig konstruktionsritning ska man överväga att snickra själv och hellre låta det ta tid än att det blir fort och fel.
Ja, jag har landat i att det är precis så. Nog för att trallen är för tätt lagd, men hade det varit två separerade golv hade det problemet inte blivit lika påtagligt, då hade avrinning utanför uterummet fungerar.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
J J_K_H skrev:
Jag tänker också så, att det gjordes olika år och snickaren inte hade vetskap om hur uterummet skulle utformas. Men samtidigt ligger där isolering under trallen där uterummet står, så oavsett när man la dit isoleringen skulle snickaren tänkt till och pratat med TS.
snickaren visste hur det skulle se ut… /jk
 
A andersmc skrev:
Tänk att du lägger 145 mm trallbrädor när de är maximalt blöta och breda. Du vill ha 5 mm mellanrum mellan dem. På sommaren torkar de ut och krymper 10%. D är de 130 mm breda. Då har du en springa mellan brädorna på 20 mm. Det är så att man fastnar med tårna om man går där barfota.
Vet man att brädorna är i sin maximala bredd lägger man antagligen inte 5 mm så jag ser inte riktigt risken. Mät några brädor och ta ett genomsnittligt värde samt anpassa springan till det värdet.
Är man riktigt orolig så torka några bitar så de håller under 10% fukt för att få ett torrt mått.
 
jonna69 jonna69 skrev:
snickaren visste hur det skulle se ut… /jk
...vilket du även gjorde och byggherren ansvarar för att byggnaden uppfyller kraven i PBL, BBR osv. Kan tyckas onödigt att ta fram ritningar för ett uterum men i detta fall verkar ingen av er ha kunskap om hur man bygger fuktsäkert och då vilar ansvaret på byggherre. Se BBR 6.51 och 6.5321.

Det är otroligt tråkigt, mitt råd är att ta bort mattan och skapa vattenavrinning utanför byggnaden (finns flera bra tips i tråden), bevaka att det fungerar under längre tid (det är torrt innanför partierna efter regn) innan du lägger tillbaka mattan. Att försöka täta kommer inte fungera. Du skulle också kunna ta bort isoleringen under trallen och byta mot dränerande material. Då slipper du stående vatten under mattan om det tar sig in. Köldbryggor har du ändå gott om.
Om det ej fungerar med vattenavrinning eller du känner dig orolig över att det kommer bli problem, så tror jag att det bästa vore att plocka ner uterummet och ta bort trallen, gör en ordentlig grund alternativt golvbjälklag.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
optimum
J J_K_H skrev:
...vilket du även gjorde och byggherren ansvarar för att byggnaden uppfyller kraven i PBL, BBR osv. Kan tyckas onödigt att ta fram ritningar för ett uterum men i detta fall verkar ingen av er ha kunskap om hur man bygger fuktsäkert och då vilar ansvaret på byggherre. Se BBR 6.51 och 6.5321.

Det är otroligt tråkigt, mitt råd är att ta bort mattan och skapa vattenavrinning utanför byggnaden (finns flera bra tips i tråden), bevaka att det fungerar under längre tid (det är torrt innanför partierna efter regn) innan du lägger tillbaka mattan. Att försöka täta kommer inte fungera. Du skulle också kunna ta bort isoleringen under trallen och byta mot dränerande material. Då slipper du stående vatten under mattan om det tar sig in. Köldbryggor har du ändå gott om.
Om det ej fungerar med vattenavrinning eller du känner dig orolig över att det kommer bli problem, så tror jag att det bästa vore att plocka ner uterummet och ta bort trallen, gör en ordentlig grund alternativt golvbjälklag.
Bra tips.
Jag tycker han även bör fundera på hur det går med pelarna som går från trall till taket.
Står de med ändträ rakt ner i den blöta trallen blir det snart röta.
Jag lade pallningsbrickor i plast, 5mm, under mina. För att bryta fuktvandringen. Även att pelarna är bra grundade. Jag ställde mina först i olja som man ska ha på före grundfärgen och målade rikligt med grundfärg i ändarna. Hålen för konstruktionsskruvarna spacklade jag igen och målade över så inte vatten går in den vägen.
Sedan tätade jag på utsidan och lät det vara en springa på insidan så eventuellt fukt kommer ut.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Rätt lutning på trallen och frigoliten (får bort vätskan) och luftning (luftväxling) torkar upp. man tätar inte ett uterum med silikon mot trallen då det ska lufta lite och torka upp. visst fanns trallen där först med fel lutning och du satte uppe uterummet sedan så kan det fylla en funktion med silikon.

Trallen sitter dessutom alldeles för tätt så vattnet har ingenstans att ta vägen.
 
optimum
P postkontrollen skrev:
Rätt lutning på trallen och frigoliten (får bort vätskan) och luftning (luftväxling) torkar upp. man tätar inte ett uterum med silikon mot trallen då det ska lufta lite och torka upp. visst fanns trallen där först med fel lutning och du satte uppe uterummet sedan så kan det fylla en funktion med silikon.

Trallen sitter dessutom alldeles för tätt så vattnet har ingenstans att ta vägen.
Och man bör inte ha frigolit (EPS) då mössen gillar att göra gångar i den. XPS bör det vara. Fukttålig och mössen gillar den inte. Den används ofta som markskivor. Vanligen blå eller rosa.

Bra tips jag fått här på forumet.
 
  • Gilla
jonna69 och 1 till
  • Laddar…
Hej
När vi skulle placera ett uterum från Willab på vår altan så lade jag först 145-bräder, samma som altangolvet och ställde rummet på dessa. Bredden passar exakt till rummets bredaste öppning för 3 dörrar.Fungerar som en syll. Det gör att det blir en tröskel att kliva över men också att det skulle kunna gå att lägga vindskydd, isolering och ett klickgolv och då komma upp i samma nivå som brädan och få "riktig" rumskänsla.
Aldrig haft några problem med kvarstående fukt eller ens fuktmärken på golvet i uterummet.
Det blev också en bra belastningsutjämning, behövde inte fundera på rummets väggar och altanens reglar.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
J JanNilsson skrev:
Hej
När vi skulle placera ett uterum från Willab på vår altan så lade jag först 145-bräder, samma som altangolvet och ställde rummet på dessa. Bredden passar exakt till rummets bredaste öppning för 3 dörrar.Fungerar som en syll. Det gör att det blir en tröskel att kliva över men också att det skulle kunna gå att lägga vindskydd, isolering och ett klickgolv och då komma upp i samma nivå som brädan och få "riktig" rumskänsla.
Aldrig haft några problem med kvarstående fukt eller ens fuktmärken på golvet i uterummet.
Det blev också en bra belastningsutjämning, behövde inte fundera på rummets väggar och altanens reglar.
Smart!
 
J J_K_H skrev:
Jag tänker också så, att det gjordes olika år och snickaren inte hade vetskap om hur uterummet skulle utformas. Men samtidigt ligger där isolering under trallen där uterummet står, så oavsett när man la dit isoleringen skulle snickaren tänkt till och pratat med TS.
Snickaren hade skissen med uterummet redan när han byggde trädäcket... så det framgår var rummet ska stå, och mått...
 
Vad sa din second opinion snickare? Hade han några åtgärdsförslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.