157 760 läst · 356 svar
158k läst
356 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Det stora felet är att ni byggde så nära gränsen att ni nu är helt beroende av relationen med grannen. Då var det kanske ett teoretiskt problem för framtiden, men nu tyvärr verklighet. Synd, men ni kan inte räkna med att varken ni eller era hantverkare ska stå på granntomten när ni bygger eller sköter om ert hus.
Hej! Det var redan en garage byggd där innan, vi sänkte det till källarplanet och byggde ett sovrum ovanför. De godkände då. Men han håller på att förstöra väggen till huset ju!Hep skrev:
Det stora felet är att ni byggde så nära gränsen att ni nu är helt beroende av relationen med grannen. Då var det kanske ett teoretiskt problem för framtiden, men nu tyvärr verklighet. Synd, men ni kan inte räkna med att varken ni eller era hantverkare ska stå på granntomten när ni bygger eller sköter om ert hus.
Oavsett när de olika byggena kom till och vem som sagt och lovat vad, så är det ni som har problemet nu och kommer ni inte överens med grannen blir det svårt att lösa situationen. Tyvärr. Hur mycket en tegelfasad klarar av fukt få andra svara på.
Du får ta bort de rötter som tränger in på din tomt.Tigers eye skrev:
Att vatten som spolas på väggen kan förstöra fattar jag, be grannen vara försiktig vid häck vattning. Det vatten som finns i jorden måste du ju hantera med dränering så det inte tränger in.
Att din fastighet är bebygd ända fram till tomtgräns är ju inget som får eller ska hindra grannen från att använda sin tomt på ett normalt sätt, odla häck osv.
Jag har ju 10 cm mellan väggen och tomtgränsen, men hur kan jag komma in där???F fribygg skrev:Du får ta bort de rötter som tränger in på din tomt.
Att vatten som spolas på väggen kan förstöra fattar jag, be grannen vara försiktig vid häck vattning. Det vatten som finns i jorden måste du ju hantera med dränering så det inte tränger in.
Att din fastighet är bebygd ända fram till tomtgräns är ju inget som får eller ska hindra grannen från att använda sin tomt på ett normalt sätt, odla häck osv.
Du har ju några alternativ.Tigers eye skrev:
1. Bygg om så att du själv kan underhålla din vägg utan att gå in på grannens tomt
2. Bli sams med grannen
3. Du flyttar
4. Du ser till så att grannen flyttar
Vad ska du där att göra? Är huset väl byggt med ordentligt dränering bör det inte finnas nån fukt innom en dm från din vägg och i steril makadam eller pordrän bör inte några rötter trivas då där inte finns varken fukt eller näring.Tigers eye skrev:
Set var de ”kunniga” före detta byggarna som byggde garageväggen så. Det är svårt att förutse peoblem med bygg utan erfarenhet.RoTe skrev:
Han gör det avsiktigtTigers eye skrev:
Det får han faktiskt inte, enligt jordbalken. Vi har föreslagit honom från början kompensation, men han avvisade.F fribygg skrev:
Ett konstruktivt tips för att skydda tegelväggen, för det ser ut som att vattningen har skett på bladen istället för mot marken, är att trycka ned takplåtar intill er husvägg. Ser säkert fult ut med det är grannen som kommer se den sidan mest.