3 295 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Trafo, felkonstruerad?
Gäller kravet av monteringsanvisning även för försäljning företag emellan?
Snaggletooth, det är ju riktigt men jag tänker att det kan vara bra även för en elektriker att veta hur tillverkaren har tänkt att produkten skall monteras. Sen underlättar det ju även för mig som slutkund om jag kan jämföra pris på olika produkter och tjänster innan jag anlitar en elektriker eller begär in offert. Eller som i mitt fall bara vilja veta hur tillverkaren har tänkt att den på ett korrekt sätt skall installeras.
Molectric har inte hört av sig iaf, det har däremot Elsäkerhetsverket gjort.
Dom har inlett en "marknadskontroll" och har köpt trafon. Frågan är om Molectric vågar levererar den jag fått eller om dom levererar någon annan...? Men snabba är dom inte, om 3-4veckor skulle jag få svar på vad "marknadskontrollen" gett.
Det är ju inte lätt att vara företagare om det tar 3-4 veckor för Elsäkerhetsverket att komma fram till vad som är rätt.
Snaggletooth, det är ju riktigt men jag tänker att det kan vara bra även för en elektriker att veta hur tillverkaren har tänkt att produkten skall monteras. Sen underlättar det ju även för mig som slutkund om jag kan jämföra pris på olika produkter och tjänster innan jag anlitar en elektriker eller begär in offert. Eller som i mitt fall bara vilja veta hur tillverkaren har tänkt att den på ett korrekt sätt skall installeras.
Molectric har inte hört av sig iaf, det har däremot Elsäkerhetsverket gjort.
Dom har inlett en "marknadskontroll" och har köpt trafon. Frågan är om Molectric vågar levererar den jag fått eller om dom levererar någon annan...? Men snabba är dom inte, om 3-4veckor skulle jag få svar på vad "marknadskontrollen" gett.
Det är ju inte lätt att vara företagare om det tar 3-4 veckor för Elsäkerhetsverket att komma fram till vad som är rätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Bra jobbat lillePer. Fler borde följa ditt exempel och skicka tveksamma produkter till elsäkerhetsverket d^_^b
Jag gillar verkligen inte att skapa problem för andra men han kunde tagit reda på all fakta själv, delgivit mig den och då hade jag varit nöjd. Men nu struntade han fullständigt i att lyssna på mig och på de föreskrifter som finns och då får han stå sitt kasst...Bo.Siltberg skrev:
Grejen är att jag har handlat ett flertal ggr av dom och varit riktigt nöjd men jag har aldrig fått med någon monteringsanvisning eller liknande till någon av de produkter jag köpt så det är nog en liten skyddad verkstad... Kanske därför de kan vara så prisvärda med
jag gjorde likadant när jag upptäckte hur taskigt ihopsatta kinesiska 230-115v spartransformatorer med bristfällig jordförbindelse säljs till båtägare som landströmstrafo helt öppet på blocket, jag tog isär en sån och fotade innehållet, blandannat dåliga anslutningar och 1.5mm2 kablar som skulle belastas med 30amp på sekundärsidan, uttaget i apparaten var ett 15-amperes nema uttag, inte heller rätt.
men vad gjorde Elsäk. verket? ingenting! jag fick ett mail att de skulle köpa in trafon ocg undersöka, sen hörde jag aldrig nåt mer.
men vad gjorde Elsäk. verket? ingenting! jag fick ett mail att de skulle köpa in trafon ocg undersöka, sen hörde jag aldrig nåt mer.
Jag hoppas och antar att Elsäkerhetsverket är såpass smarta att de inte skriver Elsäkerhetsverket som avsändare om de köper in en produkt för kontroll, utan köper den på nåt annat lämpligt vis...
haha, fantastiskt! genomskinliga sverige i ett nötskal, hade elsäk kört lite KGB metoder så skulle nog betydligt fler prylar få försäljningsförbud, med all rätt! det finns MYCKET där ute som skulle behöva bannlysas från ovetande konsumenter.sajjen skrev: