3 287 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Trafo, felkonstruerad?
Jag tänkte på "inte ligger åtkomliga"...
Om man sätter den dikt an en kopplingsdosa så är dom ju inte åtkomliga men var går gränsen för inte åtkomliga...?
Sen är primärsidans ledare 60cm långa?! Känns som den är gjord för armaturbygge eller nått.
VD:n tyckte det här var ett privatkonsument problem, ett problem han aldrig varit med om med företagskunder. Han tycker också att trafon har så bra inbyggda skydd att det inte spelade så stor roll om ledarna hade ett skydd mer eller mindre...!
Han sålde mängder med sånna här trafo till elektriker och aldrig hört något innan. Därav min undran om det är jag som är petig...?
Om man sätter den dikt an en kopplingsdosa så är dom ju inte åtkomliga men var går gränsen för inte åtkomliga...?
Sen är primärsidans ledare 60cm långa?! Känns som den är gjord för armaturbygge eller nått.
VD:n tyckte det här var ett privatkonsument problem, ett problem han aldrig varit med om med företagskunder. Han tycker också att trafon har så bra inbyggda skydd att det inte spelade så stor roll om ledarna hade ett skydd mer eller mindre...!
Han sålde mängder med sånna här trafo till elektriker och aldrig hört något innan. Därav min undran om det är jag som är petig...?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 557 inlägg
Med den förklaringen borde han nog inte uttala sig...
Gränsen för "åtkomlig" går vid kapslingsklassen IP2X, dvs "fingerskydd", eller mer exakt skydd mot en sfär med 12.5 mm diameter, plus att beröringsskydden bara ska kunna plockas bort med verktyg.
Gränsen för "åtkomlig" går vid kapslingsklassen IP2X, dvs "fingerskydd", eller mer exakt skydd mot en sfär med 12.5 mm diameter, plus att beröringsskydden bara ska kunna plockas bort med verktyg.
Nej, jag tycker inte du är petig, det går som ni varit inne på inte att ansluta den på ett bra sätt mot en dosa.
Däremot behövs inte någon märkvärdig kapsling till den för ett montage ute som inte är utsatt, dvs om du inte ska upp i IP67. Enheten i sig är säkert ok enligt sin klass men den är som framgår avsedd att skyddas mot solljus. En mycket märklig mix som inte går ihop riktigt, material IP67 borde vara även i övrigt robust och tex motstå ljus utomhus, annars minskar användningsområdet kraftigt.
Du borde förhöra VD'n lite mer, han borde kunna göra lite bättre reda för sig kan man tycka.
Däremot behövs inte någon märkvärdig kapsling till den för ett montage ute som inte är utsatt, dvs om du inte ska upp i IP67. Enheten i sig är säkert ok enligt sin klass men den är som framgår avsedd att skyddas mot solljus. En mycket märklig mix som inte går ihop riktigt, material IP67 borde vara även i övrigt robust och tex motstå ljus utomhus, annars minskar användningsområdet kraftigt.
Du borde förhöra VD'n lite mer, han borde kunna göra lite bättre reda för sig kan man tycka.
Jag har gett honom hur många chanser som helst under 2 veckors tid att förklara för mig hur den skall installeras men han kan inte förklara det för mig men hävdar ändå att den är gjord för att sitta utomhus utan något extra skydd med bla motiveringen ovan.GK100 skrev:
Pga deras ovilja att att ta reda på fakta och oengagemang i frågan skall jag motvilligt säga att det blivit en principsak av det (inte min grej).
En kapsling kostar 100-200kr och jag har köpt 3st trafo så då kunde jag lika gärna direkt köpt en trafo för ändamålet och fått en både enklare och billigare installation.
Tack för era svar iaf nu är jag lite mer självsäker....
Så här ser ett av svaren ut från Molectric:
"Naturligtvis är elsäkerhet ett viktigt ämne och skulle naturligtvis spridas bättre av oss också. Men, p.g.a. alla tolkningar av lagar och regler, så vågar vi oss inte på att säga att så eller så ska det vara. Det kommer nya regler och nya "tolkningar" varje dag, så det vore en evighetsuppgift att skriva regler på inkopplingar på hemsidan. Dessutom så finns det ju massor av folk, som påstår sig kunna el, men som inte kan det.
Dessa människor kan förvilla reglerna, och man tror starkt på dom, vilket kan medföra livsfara för den som lyssnar på dom, eller en onödigt stor utgift på utrustning som kanske inte behövs.
Detta är ju också en tolkningsfråga
Nej, jag tror att man ska använda sitt förnuft! När jag läser databladet, så ser jag att man ska skydda kablarna för uv ljus. Detta innebär förmodligen att kablarna är gjorda av PVC?
Så för denna trafon gäller att man placerar den I skugga, t.e.x. under takfoten. Då har man förmodligen också uppfyllt kraven för att man kan koppla ledarna direkt in I en IP klassad eldosa.(?)
Moderna trafos har ju idag inbyggda skydd, både för kortslutning, värme och överström. Dessutom har moderna hus även jordfelsbrytare som effektivt slår av strömmen vid minsta felström.
Så frågan är var man ska dra gränsen? Där man känner sig 100% säker, eller dit man blir rekommenderad, och bara känner sig 50% säker?
Jag skulle tro att du skulle ta hem en elektriker och fråga honom. Tar du hem 3 olika elektriker, så får du 3 olika svar, helt säkert!
Det är min nuvarande ståndpunkt när det gäller elsäkerhet "
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 557 inlägg
Det är egentligen inte han som ska svara på det utan tillverkaren. Svårt att se hur det går ihop med märkningen som finns på den att den är dubbelisolerad. Eftersom de enkelisolerade anslutningsledarna är en integrerad del av trafon så kan den inte vara dubbelisolerad !?
Men himmel!
Jag skulle aldrig våga leverera något utan en installationsanvisning! Då måste man ta ansvar för alla inkopplingsmetoder!
Om ledarna inte har dubbelisolering, tror jag faktskt att man måste ha ytterligare någon typ av skydd. Som Bo sade, med en extra isolationsslang el dyl.
Jag tror att man ska hålla isär dubbelisolering, krypavstånd och överslagspänningar med IP-klass. Dina prylar uppfyller IP67, men det betyder inte att det går att installera dem hur som helst.
Jag skulle aldrig våga leverera något utan en installationsanvisning! Då måste man ta ansvar för alla inkopplingsmetoder!
Om ledarna inte har dubbelisolering, tror jag faktskt att man måste ha ytterligare någon typ av skydd. Som Bo sade, med en extra isolationsslang el dyl.
Jag tror att man ska hålla isär dubbelisolering, krypavstånd och överslagspänningar med IP-klass. Dina prylar uppfyller IP67, men det betyder inte att det går att installera dem hur som helst.
Om han hade sagt att "du löser ju elsäkerhetsproblemet genom att göra som tex Bo föreslår, jag håller med om att det inte är en optimal lösning men den äventyrar ju inte säkerheten"
Så hade jag själv fått ta ställning till hur jag ville göra och han hade visat att han förstod problematiken. Men nu känns det bara oseriöst...
Han skulle kontakta Elsäkerhetsverket och leverantören imorgon lovade han mig, få se om han håller vad han lovar och om han kommer fram till något...
Så hade jag själv fått ta ställning till hur jag ville göra och han hade visat att han förstod problematiken. Men nu känns det bara oseriöst...
Han skulle kontakta Elsäkerhetsverket och leverantören imorgon lovade han mig, få se om han håller vad han lovar och om han kommer fram till något...
Men jag tror faktiskt inte att den där trafon uppfyller elsäkerhetskraven.
Om man tittar på en ringkärnetransformator på Elfa, har de en provspänning på 4kVAC, medan den här transformatorn ska klara 3kVAC, medan den har bara en isolationsspänning på 500V.
Den duger definitivt att använda om alla kablar går inuti en apparat. Men om man får använda den för installation är mer tveksamt. Någon som har koll?
Om man tittar på en ringkärnetransformator på Elfa, har de en provspänning på 4kVAC, medan den här transformatorn ska klara 3kVAC, medan den har bara en isolationsspänning på 500V.
Den duger definitivt att använda om alla kablar går inuti en apparat. Men om man får använda den för installation är mer tveksamt. Någon som har koll?
men om du sätter den vid takfoten så är väl avståndet i sig en isolering?
jag har ju inkommande kraft på 3.7 meters höjd från marken, oisolerad blanktråd, vilket är helt lagligt, då gränsen går vid 3.5meter vid anslutning mot hus, och 4.5 meter mellan stolpar, samt att trådarna inte ska gå att nå från fönster och andra öppningar på huset, så då borde väl även enkelisolerade trådar vara OK, det knepiga är som sagt att ansluta dessa på ett kapslat sätt mot en kabel-matning, antagligen presshylsor och krympslang?
apropå beröringsskydd på blanktråd, titta på bifogad bild som är från ett väldigt förfallet vattenkraftverk, som är i drift! bakom trädet kan man se 4 trådar gå förbi ett fönster till isolatorer aldelles bredvid fönstet, ja, det ligger spänning på dessa, och dom är ca 20cm utanför fönstret, som saknar glasrutor... detta är inte i thailand, utan i dalsland, och kraftverket levererar sina 25kW ut till det svenska elnätet..
mer bilder finns här: http://photobucket.com/VATTENKRAFT
jag har ju inkommande kraft på 3.7 meters höjd från marken, oisolerad blanktråd, vilket är helt lagligt, då gränsen går vid 3.5meter vid anslutning mot hus, och 4.5 meter mellan stolpar, samt att trådarna inte ska gå att nå från fönster och andra öppningar på huset, så då borde väl även enkelisolerade trådar vara OK, det knepiga är som sagt att ansluta dessa på ett kapslat sätt mot en kabel-matning, antagligen presshylsor och krympslang?
apropå beröringsskydd på blanktråd, titta på bifogad bild som är från ett väldigt förfallet vattenkraftverk, som är i drift! bakom trädet kan man se 4 trådar gå förbi ett fönster till isolatorer aldelles bredvid fönstet, ja, det ligger spänning på dessa, och dom är ca 20cm utanför fönstret, som saknar glasrutor... detta är inte i thailand, utan i dalsland, och kraftverket levererar sina 25kW ut till det svenska elnätet..
mer bilder finns här: http://photobucket.com/VATTENKRAFT
Borde inte det stå i monteringsanvisningen?electrocuted skrev:men om du sätter den vid takfoten så är väl avståndet i sig en isolering?
jo, men alla vet väl att monteringsanvisningar i dagens läge innehåller enbart varningstexter om att man inte ska stoppa grejerna i munnen eller tugga på kablarna.. speciellt när det gäller importerde grejer så brukar anvisningarna va så dåligt skrivna, att man inte förstår vad dom menar, om det ens står på svenska! ibland är det översatt rakt från kinesiska, och anvisningarna är då enligt deras el"säkerhets" standard, dvs 25A säkring och 3g1.5 matning.magnu skrev:
CE-märkningen för konsumentprodukter kräver manualer på svenska. Detsamma borde gälla installationsmaterial.electrocuted skrev:jo, men alla vet väl att monteringsanvisningar i dagens läge innehåller enbart varningstexter om att man inte ska stoppa grejerna i munnen eller tugga på kablarna.. speciellt när det gäller importerde grejer så brukar anvisningarna va så dåligt skrivna, att man inte förstår vad dom menar, om det ens står på svenska! ibland är det översatt rakt från kinesiska, och anvisningarna är då enligt deras el"säkerhets" standard, dvs 25A säkring och 3g1.5 matning.
Det är inte meningen att vanliga konsumenter ska använda installationsmaterial.
Manualer/bruksanvisningar mm för det som säljs i Sverige SKA vara skrivna på svenska, det blev ett krav när vi gick med i EU. Men det är många som struntar i det så ställ kravet på den som säljer, dom brukar bli sura med kryper så småningom till korset.