11 086 läst · 70 svar
11k läst
70 svar
Trafikverket strimlade vår brevlåda
Bilen körde inte på brevlådan, men var ett arbetsfordon som slog gräset i vägrenen (+ en brevlåda som föraren inte såg i tid).Nyfniken skrev:
Jag skulle säga att beställaren är ansvarig för skadan, även om det säkert också går bra att anmäla skadan hos entreprenören.
Bilens försäkringsbolag har inget med skadan att göra, kanske entreprenörens ansvarsförsäkring
Dessvärre är det så! Inte mycket att lägga krut på där. Dock hade många enligt tidigare inlägg lagt ner all kraft på att få ersättning från vägverket till ingen nytta!Nyfniken skrev:
Jag läste en annan tråd där sopbilen kört sönder en brevlåda, där kunde man tydligen lägga energi och tid på att få ersättning, förstår inte skillnaden i detta fallet.
Frågan jag ställer mig, hur kan vissa personer rakt upp och ner acceptera att få sin egendom förstörd och inte bry, utan helt sonika köpa nytt (alltså anse att det är inget att ens bry sig om)?
Jag ställer mig frågandes till detta.
Det finns principfasta människor, som kan lägga stora mängder tid, energi och pengar på att få rätt i sak, även när det gäller en bagatell.T Thomas' skrev:
Och det finns det som ser till alternativkostnaden. Jag inbillar mig att de som till vardags gör investeringskalkyler hör till den kategorin. Är det värt att lägga 2000 kr på att få en brevlåda man kan ordna själv för 1000 kr?
Den stupade på sin post, under posttjänstgöring.S Stuff skrev:
Jag hade monterat en ny låda, tuggat mig genom den byråkratiska processen att få ersättning och tagit det jag fick. Postlådor går åt ibland.
@Daniel Östberg tror inte det
Enkelt, allt har ett pris och för några hundralappar är det för mig inte värt att lägga tid på rättvisefrågan utan fixar det så att jag kan få min post. Men som jag noterat tidigare att har man lite beteendevetenskap i bagaget är det helt naturligt att vi ser olika på saker. Rättvisa, pengar, tid och t.o.m. att jag skulle kunna skratta lite åt händelsen.T Thomas' skrev:
Gör en röstning om detta så får du snabbt svar. Min gissning är att 90% inte bryr sig speciellt , blir lite sura i början och sätter upp en ny låda utan större gnäll.
T Thomas' skrev:Dessvärre är det så! Inte mycket att lägga krut på där. Dock hade många enligt tidigare inlägg lagt ner all kraft på att få ersättning från vägverket till ingen nytta!
Jag läste en annan tråd där sopbilen kört sönder en brevlåda, där kunde man tydligen lägga energi och tid på att få ersättning, förstår inte skillnaden i detta fallet.
Frågan jag ställer mig, hur kan vissa personer rakt upp och ner acceptera att få sin egendom förstörd och inte bry, utan helt sonika köpa nytt (alltså anse att det är inget att ens bry sig om)?
Jag ställer mig frågandes till detta.
Demmpa skrev:
Det var gräsklippning. Helt i onödan kan väl tilläggas eftersom gräset inte har växt något i år. Lådan stod helt öppet så man måste varit halvblind för att missa den, färgen till trots. Kan egentligen bara tänka mig två scenarier: 1/ Någon ligist har sparkat omkull lådan strax innan så att den låg dolt i gräset, eller 2/ maskinföraren var fokuserad på facebook eller snapchat eller vad det nu är man pysslar med nuförtiden när man har ett tråkigt jobb.S Stuff skrev:
En klassiker. Såg den faktiskt senast i julas. Den nya lådan får naturligtvis ett fundament i armerad konstruktionsbetong.DBT skrev:
Skämt åsido - olyckor kan hända, det som irriterar mig är dels att man inte ger sig till känna, och dels transportstyrelsens jaha-mentalitet. Det är inga större värden det handlar om, men ytterligare en akutgrej på listan över alla andra akutgrejer som måste fixas.
Den nya lådan får nog hamna inne på vår fastighet, sen får Posten tycka vad de vill. Någon som vet vad som formellt gäller angående placering? Antar att Posten inte kan kräva att den står på någon annans mark?
Din post ligger sorterad i den ordningen postrundan går, brevbäraren går inte ut ur bilen och över vägen och lägger din post i din brevlåda x meter ifrån vägbanan. Det är inte säkert att brevbäraren kör förbi din fastighet åt andra hållet, alla postlådor sitter på höger sida av vägen i postrundans färdväg.
Så att bara flytta din brevlåda till en annan plats utan att förankra det med posten är inte bra.
https://www.postnord.se/ta-emot/utdelning-av-post/postlador-vid-villor-och-radhus
https://www.postnord.se/ta-emot/utd...id-villor-och-radhus/postlada-vid-tomtgransen
Vid statliga vägar brukar även staten äga iaf den närmsta biten av diket.
Så att bara flytta din brevlåda till en annan plats utan att förankra det med posten är inte bra.
https://www.postnord.se/ta-emot/utdelning-av-post/postlador-vid-villor-och-radhus
https://www.postnord.se/ta-emot/utd...id-villor-och-radhus/postlada-vid-tomtgransen
Vid statliga vägar brukar även staten äga iaf den närmsta biten av diket.