Upptäckte häromdagen att vår brevlåda var borta
Vid närmare undersökning har trafikverket varit framme och klippt dikesrenen och uppenbarligen lyckats mala ner hela brevlådan med klippaggregatet. Givetvis utan att ge sig till känna. Av lådan återstår bara några mosade plåtbitar, stolpen har tuggats ner till flis och av posten (förhoppningsvis mestadels reklam) återstår bara små frimärksstora papperslappar, alltsammans utstrött längs diket.
Första samtalet till trafikverket hamnade hos någon som inte var intresserad av att hjälpa till och som heller inte kunde koppla samtalet till "rätt" person eller tillbaka till växeln - "ni får ringa igen". Andra samtalet hamnar hos någon som förklarar att de kanske kan tänka sig att ersätta den, förutsatt att den inte stått för nära vägen så att den hindrar snöröjning(!) men det är ingen skada som går att anmäla på telefon, utan man måste fylla i ett formulär på trafikverkets hemsida.
Lådan stod på andra sidan vägen från vår fastighet och jag kan slå vad om att det är Posten som krävt att den skall stå där någon gång i tiden (före vår tid).
Fy f-n vad trött man blir ibland. Ville bara skriva av mig lite
Vid närmare undersökning har trafikverket varit framme och klippt dikesrenen och uppenbarligen lyckats mala ner hela brevlådan med klippaggregatet. Givetvis utan att ge sig till känna. Av lådan återstår bara några mosade plåtbitar, stolpen har tuggats ner till flis och av posten (förhoppningsvis mestadels reklam) återstår bara små frimärksstora papperslappar, alltsammans utstrött längs diket.
Första samtalet till trafikverket hamnade hos någon som inte var intresserad av att hjälpa till och som heller inte kunde koppla samtalet till "rätt" person eller tillbaka till växeln - "ni får ringa igen". Andra samtalet hamnar hos någon som förklarar att de kanske kan tänka sig att ersätta den, förutsatt att den inte stått för nära vägen så att den hindrar snöröjning(!) men det är ingen skada som går att anmäla på telefon, utan man måste fylla i ett formulär på trafikverkets hemsida.
Lådan stod på andra sidan vägen från vår fastighet och jag kan slå vad om att det är Posten som krävt att den skall stå där någon gång i tiden (före vår tid).
Fy f-n vad trött man blir ibland. Ville bara skriva av mig lite
Tråkigt att höra att brevlådan blev förstörd, ännu tråkigare att personen som körde aggregatet inte hörde av sig.
Hur synlig var brevlådan?
Var det gräset eller sly som klipptes?
Tipps framöver, håll rent en/två meter runt brevlådan om ni inte redan gör det, kanske sätta reflex på lådan så att den verkligen syns.
Hur synlig var brevlådan?
Var det gräset eller sly som klipptes?
Tipps framöver, håll rent en/två meter runt brevlådan om ni inte redan gör det, kanske sätta reflex på lådan så att den verkligen syns.
Tråkigt. Jag kanske kan trösta dig med att jag har en släkting som fick ett par rullar fårnät förstörda, han hade glömt av att han lagt dem i dikeskanten på hösten när han tog upp staketet men klippaggregatet hittade dem. Det tog ett bra tag för en rätt irriterad maskinförare att klippa loss nätet från klippaggregatet...
Släktingen höll sig på behörigt avstånd och åkte och köpte nya rullar för egen peng
Släktingen höll sig på behörigt avstånd och åkte och köpte nya rullar för egen peng
Medlem
· Västernorrland
· 10 888 inlägg
Visst kan man riva upp himmel och jord för detta men jag tror knappast de gjorde det med flit. Jag tror nog tiden man får lägga ner för att yrka ersättning är mer besvärande än att skaffa en ny låda bara och gå vidare i livet.
Fast det där är ju helt fel inställning!S Stefan1972 skrev:
"Gå vidare i livet" - Hur skall då människor som agerar på detta sätt lära sig något då?
Ska man bara acceptera då menar du att trafikverket mejat ner och mosat TS brevlåda? Spelar väl ingen roll om det så handlar om 100kr, det är principen, må så vara att chauffören inte märkte det.
Men det är klart att TS skall få ersättning, dels för lådan, men även för kostnaden för att inskaffa en ny.
Fast vad är läxan till människorna här då? Klipp inte sönder folks postlådor?T Thomas' skrev:Fast det där är ju helt fel inställning!
"Gå vidare i livet" - Hur skall då människor som agerar på detta sätt lära sig något då?
Ska man bara acceptera då menar du att trafikverket mejat ner och mosat TS brevlåda? Spelar väl ingen roll om det så handlar om 100kr, det är principen, må så vara att chauffören inte märkte det.
Men det är klart att TS skall få ersättning, dels för lådan, men även för kostnaden för att inskaffa en ny.
Skulle gissa att det faktiskt står med i "grundkursen". Det är nog inte första och definitivt inte sista gången det händer. Tror också att detta var ett ärligt misstag och inget som gjordes med flit.
Skulle nog inte heller orka bråka för mycket om det nu är så krångligt som det låter. Köp en ny låda. Märk ut den bättre och lägg sedan några timmar på att snickra på huset istället för att bråka med trafikverket. Det blir man bara gladare av.
TS kan förresten testa att söka sig in på Trafikverkets hemsida och "Vem sköter din väg". Där går det att klicka sig fram till ett telefonnummer till den entreprenör som sköter just din väg. De kanske är villiga att också lösa detta smidigt och sätta upp en ny låda till dig utan att blanda in krångliga myndigheter.
Kan ju vara så att föraren har anmält vad som hänt men att man inte har hunnit med att kontakta dig och att man kommer att fixa det. Om det var nyligen det hände och ingen var hemma vid händelsen.
S Stuff skrev:Fast vad är läxan till människorna här då? Klipp inte sönder folks postlådor?
Skulle gissa att det faktiskt står med i "grundkursen". Det är nog inte första och definitivt inte sista gången det händer. Tror också att detta var ett ärligt misstag och inget som gjordes med flit.
Skulle nog inte heller orka bråka för mycket om det nu är så krångligt som det låter. Köp en ny låda. Märk ut den bättre och lägg sedan några timmar på att snickra på huset istället för att bråka med trafikverket. Det blir man bara gladare av.
TS kan förresten testa att söka sig in på Trafikverkets hemsida och "Vem sköter din väg". Där går det att klicka sig fram till ett telefonnummer till den entreprenör som sköter just din väg. De kanske är villiga att också lösa detta smidigt och sätta upp en ny låda till dig utan att blanda in krångliga myndigheter.
Min inställning är och kommer att förbli att rätt skall vara rätt, hade du haft samma inställning om TS satte upp en ny brevlåda och även denna blev söndermosad? Eller om det är ett stort hål på en allmän väg och du kör sönder hela din bil, låter du det också bero då?
Förstår faktiskt inte hur du tänker.
Generellt är jag också för att rätt ska vara rätt. Med åldern har jag dock också börjat tänka mer på blodtrycket och anser att man måste också välja sina strider. Insatt möda kontra vinning.T Thomas' skrev:Min inställning är och kommer att förbli att rätt skall vara rätt, hade du haft samma inställning om TS satte upp en ny brevlåda och även denna blev söndermosad? Eller om det är ett stort hål på en allmän väg och du kör sönder hela din bil, låter du det också bero då?
Förstår faktiskt inte hur du tänker.
En sönderkörd framvagn för tiotusentals kronor, visst skulle jag inte ge mig då.
Men en trasig brevlåda som kräver att man lägger timmar på att tjafsa med myndigheter, tveksamt. Man lär ju också ta sig en funderare över vad för andra trevliga saker man kan använda dom timmarna till. Livet är kort