661 läst · 33 svar
661 läst
33 svar
Trägolv, isolering eller ej?
min stuga står på block så till sommaren kan jag ju kolla in under...
fick gräva en grop framflr stiugan i somras och he dit en dränkbar
pump då marken inte tog undan 91mm på 3dygn(nära en å och gammal
skogsmark)...AMU-stugan byggdes på 70talet i utbildningssyfte på snick
linjen vid vissa AMU-center därav namnet.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 136 inlägg
Ah, har du en fuktmätare så du kan kolla värdet? Mycket svårt att råda något du ska göra men att bygga igen/över något tycker jag aldrig varit bra.kenth gustafsson skrev:min stuga står på block så till sommaren kan jag ju kolla in under...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Runt nollan.S Slottsfrun skrev:
+18C på ovansidan och -20C på undersidan ger -1C i medel. Sedan är det många olika faktorer som påverkar så det värdet kan ligga någon/några grader uppåt eller neråt.
Det beror på... många saker.S Slottsfrun skrev:
Attefallshus. Betyder för mig att det kanske fungerar som gästhus och därmed är bebott någon eller några veckor/år. Då skulle jag hålla 12-15C normalt och skruva upp värmen när den är bebodd. Vilken temp som är lämplig beror på vad den/de som bor där tycker känns bra, samt kanske också huruvida den endast används att sova i men inte daglig vistelse. Då kan temp vara aningens lägre.
Det är primärt en ekonomisk fråga tycker jag.
Skulle jag använda den som ett hemmakontor (stillasittande arbete) så skulle jag vilja ha 23C för att inte frysa.
Vad gäller golvtemperatur så beror den på hur mkt isolering det finns, men då det är ett nyare attefallsbygge så bör det vara relativt ok isoleringstjocklek. Iom att den står på plintar så har den ju uteluftstemperatur på undersidan, vilket gör att golvet blir kallt när det är kallt ute. Hade det varit en krypgrund eller platta på mark så hade temp på undersidan av golven inte varit lika kall som uteluften och därmed hade golvet inte varit lika kallt.
Jag utgår från att temperaturangivelserna är uppmätta med en termometer? Vad VPns kontroll säger är ointressant.
Produkter som diskuteras i tråden