Attefallshus byggt för tre år sedan.
Byggmodul, inkl isolerpaket.

Vet att väggar/tak är isolerade.
Men, börjar fundera på hur snickaren gjorde med golvet…

Vet att det underst, dvs längst ner i golvet, är någon form av tunna skivor, för det ser jag om jag kikar in under huset. Huset står på grusbädd, uppepå ”stenar”.

Rent byggnadstekniskt.
Är det normalt med kalla golv (trä) även om golvet skulle vara isolerat som det ska?
Om det är riktigt kallt ute (är -18 här nu) och fast jag har en luftvärmepump inställd på + 18 grader?

Vet ju att varm luft stiger, så kanske normalt att golven är ganska många grader kallare än inomhusluften som sådan? Trots isolerade golv.

Tacksam för era synpunkter!

S Slottsfrun skrev:
Attefallshus byggt för tre år sedan.
Byggmodul, inkl isolerpaket.

Vet att väggar/tak är isolerade.
Men, börjar fundera på hur snickaren gjorde med golvet…

Vet att det underst, dvs längst ner i golvet, är någon form av tunna skivor, för det ser jag om jag kikar in under huset. Huset står på grusbädd, uppepå ”stenar”.

Rent byggnadstekniskt.
Är det normalt med kalla golv (trä) även om golvet skulle vara isolerat som det ska?
Om det är riktigt kallt ute (är -18 här nu) och fast jag har en luftvärmepump inställd på + 18 grader?

Vet ju att varm luft stiger, så kanske normalt att golven är ganska många grader kallare än inomhusluften som sådan? Trots isolerade golv.

Tacksam för era synpunkter!
Troligtvis så har du en trossbotten, tog du några bilder eller har snickaren (du, nån annan) specificerat golvet i en bygganmälan-beställning. Jag hade en botten med 45x220 och 30 mm trägolv som var ok. Min nuvarande friggebod har 195 mm isolering, 25 mm golv och är ok.

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Troligtvis så har du en trossbotten, tog du några bilder eller har snickaren (du, nån annan) specificerat golvet i en bygganmälan-beställning. Jag hade en botten med 45x220 och 30 mm trägolv som var ok. Min nuvarande friggebod har 195 mm isolering, 25 mm golv och är ok.
Har du en konstruktion som ser ut såhär?

• Träramkonstruktion med golvreglar och träskivor, visar byggprocess på en byggarbetsplats med staplade brädor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram på betonggrund vid nybyggnation, röd villa i bakgrunden.
    Skapa konto
Idiotiskt nog så tog jag inga bilder på just golvet, när det byggdes. Och snickaren verkar vara oanträffbar.

Bifogar en bild innan badrummet byggdes, ifall det kan ge några ledtrådar.
Som sagt, tittar jag in under huset så ser jag någon form av ”skiva” som botten.

Hur menar du när du skriver att dina golv är OK? Menar du att de inte alls är kalla när det är riktigt kallt ute? Dvs de håller samma temperatur som inomhusluften?

Bygganmälan? Har endast start/-slutbesked som godkänts av kommunen.

• Bilden visar en del av ett rum i trä med synlig isolering och avloppsrör innan badrumsbyggnation. Grus syns på golvet.
    Skapa konto
S Slottsfrun skrev:
Idiotiskt nog så tog jag inga bilder på just golvet, när det byggdes. Och snickaren verkar vara oanträffbar.

Bifogar en bild innan badrummet byggdes, ifall det kan ge några ledtrådar.
Som sagt, tittar jag in under huset så ser jag någon form av ”skiva” som botten.

Hur menar du när du skriver att dina golv är OK? Menar du att de inte alls är kalla när det är riktigt kallt ute? Dvs de håller samma temperatur som inomhusluften?

Bygganmälan? Har endast start/-slutbesked som godkänts av kommunen.
Du har en typisk trossbotten, skivorna du ser under ligger på plankorna i botten av dina reglar. Jag gissar att du har 145-170 mm reglar och desto högre desto bättre isolering. Med ok menar jag att mitt nya hus med golvväme, betongplatta och 30 cm isolering är 100% så är 220 mm isolering i en trossbotten ca 60% av det, du kanske har 40% komfort. Fler mattor och ullsockor på! Kan du rikta LLVPs flöde nedåt? Har du trägolv eller spånskiva och klickgolv? Solitt trägolv anser jag är varmare.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Du har en typisk trossbotten, skivorna du ser under ligger på plankorna i botten av dina reglar. Jag gissar att du har 145-170 mm reglar och desto högre desto bättre isolering. Med ok menar jag att mitt nya hus med golvväme, betongplatta och 30 cm isolering är 100% så är 220 mm isolering i en trossbotten ca 60% av det, du kanske har 40% komfort. Fler mattor och ullsockor på! Kan du rikta LLVPs flöde nedåt? Har du trägolv eller spånskiva och klickgolv? Solitt trägolv anser jag är varmare.
Jag har trägolv. Ingen golvvärme.

Men, tror du snickaren kan vara så ”kass” att han lagt skivorna längst ner i trossbotten och sen på med trägolvet, utan isolering mellan? Eller är själva grejen med skivor/trossbotten att det ska vara isolering uppepå skivorna? Alltså självklart för snickaren att lägga dit isolering?

Och, är det alltså normalt med kalla golv även om det finns isolering under?
Är typ -20 ute nu.
Har luftvärmepumpen på +18.
Men golven är bara +10.

S Slottsfrun skrev:
Jag har trägolv. Ingen golvvärme.

Men, tror du snickaren kan vara så ”kass” att han lagt skivorna längst ner i trossbotten och sen på med trägolvet, utan isolering mellan? Eller är själva grejen med skivor/trossbotten att det ska vara isolering uppepå skivorna? Alltså självklart för snickaren att lägga dit isolering?

Och, är det alltså normalt med kalla golv även om det finns isolering under?
Är typ -20 ute nu.
Har luftvärmepumpen på +18.
Men golven är bara +10.
Jag skulle vara mycket förvånad om det inte är isolering i, det är en vedertagen konstruktion. Finns det fotodokumentation från bygget? Procentuellt så blir det nog inte bättre komfort tyvärr, med högre isolering 220 mm hade det varit bättre. På bilden ser du skivan och isoleringen i konstruktionen 220 mm, Din ska vara liknande..

• Byggstruktur med träreglar och gul isoleringsskiva på 220 mm, sedd under konstruktion inomhus.
    Skapa konto
Jag skulle vara mycket förvånad om det inte är isolering i, det är en vedertagen konstruktion. Finns det fotodokumentation från bygget? Procentuellt så blir det nog inte bättrekomfort tyvärr, med högre isolering 220 mm hade det varit bättre. På bilden ser du skivan och isoleringen i konstruktionen 220 mm, Din ska vara liknande..
Hittar tyvärr inga bilder på just golvet…och snickaren verkar ha ”försvunnit”.

Menar du med ”procentuellt så blir det nog inte bättre komfort” att den temperatur jag anger på golvet kan ses som normal utifrån förutsättningarna? Alltså att denna golvtemperatur är normal även om det ÄR isolering under som det ska? Hade golven varit ännu kallare om det saknats isolering under? Är typ -20 grader ute här nu…

S Slottsfrun skrev:
Hittar tyvärr inga bilder på just golvet…och snickaren verkar ha ”försvunnit”.

Menar du med ”procentuellt så blir det nog inte bättre komfort” att den temperatur jag anger på golvet kan ses som normal utifrån förutsättningarna? Alltså att denna golvtemperatur är normal även om det ÄR isolering under som det ska? Hade golven varit ännu kallare om det saknats isolering under? Är typ -20 grader ute här nu…
Ja, ja och ja! Kan du försöka se om det verkligen är isolering i trossbotten tror du?. Kan kommunen ha någon fotodokumentation från snickaren? Man brukar lämna in det vid slutbesiktning/avslut för slutintyg. Kontrollplan brukar finnas, kan du googla på din byggsats för att se vad du ska förvänta dig?

Hej har en AMU stuga med spåntat trägolv
sen jag köpte den har jag börjat ha den åretrunt
varm...golvbrädorna har böjt sig som de svällt och
vissa glipor synliga. 14+ på golvet 20+ mitt på väggen.
Kan jag lägga isolerskivor och ett klickgolv ovanpå utan
problem?...fått hint om att fukt kan bildas på ordinarie golvet.

Ja, ja och ja! Kan du försöka se om det verkligen är isolering i trossbotten tror du?. Kan kommunen ha någon fotodokumentation från snickaren? Man brukar lämna in det vid slutbesiktning/avslut för slutintyg. Kontrollplan brukar finnas, kan du googla på din byggsats för att se vad du ska förvänta dig?
Jag har skickat in alla dokument till kommunen, kontrollplan där jag checkat av olika saker de frågar efter. Men, inga foton krävdes. Jag klickade i utifrån att allt gjorts enligt byggsatsens beskrivning.
Jag hade ju bett byggaren följa denna och tog kanske för givet att han isolerat som han skulle under golvet. I och med att jag verkligen bad honom att följa beskrivningen, utgå från denna. Men, han gjorde några andra ”egna lösningar” så när golven är kalla så är jag orolig om han gjort något eget även här…

Hur kan man se om det är isolering i trossbotten? Isåfall måste jag väl ta upp golvet…

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Vad är en AMU stuga?

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Vad är en AMU-stuga?

Finns det isolering under golvbrädorna?
Är lite nyfiken i och med att jag också har problem med kallt golv och är orolig om det finns isolering i trossbotten eller inte.

S Slottsfrun skrev:
Jag har skickat in alla dokument till kommunen, kontrollplan där jag checkat av olika saker de frågar efter. Men, inga foton krävdes. Jag klickade i utifrån att allt gjorts enligt byggsatsens beskrivning.
Jag hade ju bett byggaren följa denna och tog kanske för givet att han isolerat som han skulle under golvet. I och med att jag verkligen bad honom att följa beskrivningen, utgå från denna. Men, han gjorde några andra ”egna lösningar” så när golven är kalla så är jag orolig om han gjort något eget även här…

Hur kan man se om det är isolering i trossbotten? Isåfall måste jag väl ta upp golvet…
Det räcker med att du kan ta upp en del av en planka längs en vägg, ta bort en golvlist på ett ställe där du har en kortare bit golvplanka, förhoppningsvis så kan du skruva ur skruvarna, ta bort brädan och kika ner. Har du någon som kan hjälpa dig?

Det räcker med att du kan ta upp en del av en planka längs en vägg, ta bort en golvlist på ett ställe där du har en kortare bit golvplanka, förhoppningsvis så kan du skruva ur skruvarna, ta bort brädan och kika ner. Har du någon som kan hjälpa dig?
Tyvärr inte någon som kan hjälpa mig… inte som jag kommer på på direkten iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.