69 916 läst · 167 svar
70k läst
167 svar
Trädgård, gröna rum & gräs
Vakatten händer egentligen?
Står allt stilla eller? Näe .. vi har kört på. Det har blivit mycket trädgård. Och en del annat. Varför skrivs det inget? Jag har massor med bilder sorterade på datorn. Kanske har mitt redigeringssätt varit lite för omständigt bara .. först bilder, in i datorn, sortera, redigera, skriva och posta. För seriöst. För stort steg när man har lite tid eller är trött.
Jag tänkte prova att istället direktdokumentera aktuellt miniprojekt - utehus x3. För våra kaniner!
Mellanåt kan jag väl glida tillbaka två år och uppdatera in vad som hände med bevattningssystemet, gräset och framför allt de gröna rummen och vår fina avbrutna häck.
Men kaninerna då! Vi har tre, numera. Det är en historia i sig, men de var två, blev en, två igen, en igen och sedermera tre. Som alla överlevt.
Det här är Bonna, en lejonhuvad dvärgkanin, till vänster. Hon är vår buse, och ständiga rymmerska. Till höger överlevaren Lisa, vår äldsta dotters sexårspresent och tillika renrasig dvärgteddy (långhårig). Hon har nu sommarfrisyr!
Lilly är lillasysters kanin. Världens snällaste Lilly. Man kan gosa med henne en timme utan ett sprattel.
Tillsammans bor de i en fyravånings hemmasnickrad bur i källaren. Men kaniner luktar .. kaniner och vi vill nog i framtiden ha ett spa där de bor nu.
Så därför börjar projekt ”flytta kaninerna utomhus”. De skall få ett åttakantigt tvåvåningshus kring en lyktstolpe. Från den skall de kunna ta sig till en stor hage för skuttande och gräs. Mellan dessa två kommer knixet - en underjordisk, isolerad, gjuten lya med värme för vintern. Vattnet fryser inte och jag slipper ha ångest. Kaninerna myser?
Vad tror ni, kan det vara något?
Står allt stilla eller? Näe .. vi har kört på. Det har blivit mycket trädgård. Och en del annat. Varför skrivs det inget? Jag har massor med bilder sorterade på datorn. Kanske har mitt redigeringssätt varit lite för omständigt bara .. först bilder, in i datorn, sortera, redigera, skriva och posta. För seriöst. För stort steg när man har lite tid eller är trött.
Jag tänkte prova att istället direktdokumentera aktuellt miniprojekt - utehus x3. För våra kaniner!
Mellanåt kan jag väl glida tillbaka två år och uppdatera in vad som hände med bevattningssystemet, gräset och framför allt de gröna rummen och vår fina avbrutna häck.
Men kaninerna då! Vi har tre, numera. Det är en historia i sig, men de var två, blev en, två igen, en igen och sedermera tre. Som alla överlevt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är Bonna, en lejonhuvad dvärgkanin, till vänster. Hon är vår buse, och ständiga rymmerska. Till höger överlevaren Lisa, vår äldsta dotters sexårspresent och tillika renrasig dvärgteddy (långhårig). Hon har nu sommarfrisyr!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilly är lillasysters kanin. Världens snällaste Lilly. Man kan gosa med henne en timme utan ett sprattel.
Tillsammans bor de i en fyravånings hemmasnickrad bur i källaren. Men kaniner luktar .. kaniner och vi vill nog i framtiden ha ett spa där de bor nu.
Så därför börjar projekt ”flytta kaninerna utomhus”. De skall få ett åttakantigt tvåvåningshus kring en lyktstolpe. Från den skall de kunna ta sig till en stor hage för skuttande och gräs. Mellan dessa två kommer knixet - en underjordisk, isolerad, gjuten lya med värme för vintern. Vattnet fryser inte och jag slipper ha ångest. Kaninerna myser?
Vad tror ni, kan det vara något?
Administrator
· Skåne
· 7 932 inlägg
Tror det blir världens lyxigaste kaninbur. Har du någon tidplan för projektet?
Jag skulle så klart bara kunna smälla ihop en kvadratisk bur på mark. Kanske med lite ben. Det tar ju någon timma. Men dels skall buren stå mitt i trädgården, och då får den gärna se lite söt ut, och dels så ska det ju vara kul att bygga! Så det har blivit ett projekt som sträckt sig över juli någon kväll här och där. Barnen hjälper till lite ibland.
Det här är principskissen på huset! Man behöver ju få ner lite mått, så att man inte kommer hem från brädgården med alldeles för mycket. Eller för lite. När man ser det på papper är det också lättare att hitta saker man inte tänkt på.
Jag vill bygga med så lite tillgängliga kanter på insidan som möjligt. Kaniner gillar att gnaga .. Tryckt virke är de flesta överens om passar dåligt av denna anledning. Därför kör vi obehandlat och målar. Gångarna och uteburen/hagen får dock bli tryckt.
Från början var höjderna mer tilltagna, men jag sansade mig, för att inte nå upp till lyktan.
Nederdelen har 1/2 av väggyta i nät, dvs 4 av 8 sidor. Mittemot varandra. Ena sidan är öppningsbar. Lås kommer. Likaså lite list. Ovandelen är mörk men har dörr för rengöring och för att kunna få tag på kaniner som gömmer sig. Ingen del av bygget kommer att bli oåtkomligt. Kaniner vet precis var de skall trycka när de inte känner för att bli fångade. Dörrplankan i ovandelen är löstagbar utan skruvdragare, den är inpassad. Detta för att halm, hö, kaninpluttar med mera, inte skall rasa ut när man öppnar. Nederdelen skall få samma lösning. Taken är som synes råspont. Det var ett himla ger/sned-sågande. Inte så lätt med oktaedertak. Skivan till golv/tak sådan där dyr byggskiva som är bra att gjuta mot. När jag målar den strör jag sedan på sand för att kaninerna inte skall halka runt och bryta nacken (vilket kan hända om man har otur).
Våning ett har en trappa upp till ovanvåning. Bara man har ordentliga stegpinnar så klarar de rejäla lutningar. De har inte heller några problem med att skutta en halvmeter upp. Och som sagt - ha höga kanter när ni bygger kaninbur. Det blir så mycket bös .. även nedgången till lyan är kragad. Man ser här också en skåra tvärsöver golvet. Från nere vänster upp ännu mer mot vänster kant.
Huset är nämligen rakt genomgående byggt i två halvor, som sitter ihopskruvade på de tre skivnivåerna. Jag tyckte det var enklast och kunde så bygga hela stommen i garaget. Så vill man kan man dela på huset och ta ner det utan en skruvmejsel (eller såg ..).
Hela huset vilar på bottenvåningens golv, vilken i sin tur står på en kragning av lyktstolpen. Det finns alltså inga skruv eller remmar som klämmer fast i stolpen. Därför är undersidan också förstärkt längs klyvlinjen och förankrar styrkan i konstruktionen upp längs väggarna.
Hagen är en enkel historia - 45x45 tryckt virke med putsnät runt. Räven kan gnaga sig in, men då flyr förhoppningsvis kaninerna in i lyan sin. Det finns som synes även plats för lite finsnickeri i nivåer senare. Bygget är 2,5 x 1,5 x 1,0 m^3 (b x d x h), så nu skall de kunna skutta högt.
Eftersom den är så hög blir det inget lock, utan dörr. Lecan står som tillfälligt lås. Bra när barnen är dåliga på att lyssna.
Nästa post får bli lyan. Eller kanske skall man kalla den ”gropen” just nu ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är principskissen på huset! Man behöver ju få ner lite mått, så att man inte kommer hem från brädgården med alldeles för mycket. Eller för lite. När man ser det på papper är det också lättare att hitta saker man inte tänkt på.
Jag vill bygga med så lite tillgängliga kanter på insidan som möjligt. Kaniner gillar att gnaga .. Tryckt virke är de flesta överens om passar dåligt av denna anledning. Därför kör vi obehandlat och målar. Gångarna och uteburen/hagen får dock bli tryckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från början var höjderna mer tilltagna, men jag sansade mig, för att inte nå upp till lyktan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederdelen har 1/2 av väggyta i nät, dvs 4 av 8 sidor. Mittemot varandra. Ena sidan är öppningsbar. Lås kommer. Likaså lite list. Ovandelen är mörk men har dörr för rengöring och för att kunna få tag på kaniner som gömmer sig. Ingen del av bygget kommer att bli oåtkomligt. Kaniner vet precis var de skall trycka när de inte känner för att bli fångade. Dörrplankan i ovandelen är löstagbar utan skruvdragare, den är inpassad. Detta för att halm, hö, kaninpluttar med mera, inte skall rasa ut när man öppnar. Nederdelen skall få samma lösning. Taken är som synes råspont. Det var ett himla ger/sned-sågande. Inte så lätt med oktaedertak. Skivan till golv/tak sådan där dyr byggskiva som är bra att gjuta mot. När jag målar den strör jag sedan på sand för att kaninerna inte skall halka runt och bryta nacken (vilket kan hända om man har otur).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våning ett har en trappa upp till ovanvåning. Bara man har ordentliga stegpinnar så klarar de rejäla lutningar. De har inte heller några problem med att skutta en halvmeter upp. Och som sagt - ha höga kanter när ni bygger kaninbur. Det blir så mycket bös .. även nedgången till lyan är kragad. Man ser här också en skåra tvärsöver golvet. Från nere vänster upp ännu mer mot vänster kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är nämligen rakt genomgående byggt i två halvor, som sitter ihopskruvade på de tre skivnivåerna. Jag tyckte det var enklast och kunde så bygga hela stommen i garaget. Så vill man kan man dela på huset och ta ner det utan en skruvmejsel (eller såg ..).
Hela huset vilar på bottenvåningens golv, vilken i sin tur står på en kragning av lyktstolpen. Det finns alltså inga skruv eller remmar som klämmer fast i stolpen. Därför är undersidan också förstärkt längs klyvlinjen och förankrar styrkan i konstruktionen upp längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hagen är en enkel historia - 45x45 tryckt virke med putsnät runt. Räven kan gnaga sig in, men då flyr förhoppningsvis kaninerna in i lyan sin. Det finns som synes även plats för lite finsnickeri i nivåer senare. Bygget är 2,5 x 1,5 x 1,0 m^3 (b x d x h), så nu skall de kunna skutta högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom den är så hög blir det inget lock, utan dörr. Lecan står som tillfälligt lås. Bra när barnen är dåliga på att lyssna.
Nästa post får bli lyan. Eller kanske skall man kalla den ”gropen” just nu ..
Redigerat:
Ja det är en lång historia som får betas av i en post för sig. Men ingen bild ovan visar min matta! Hagen är placerad bakom häck, där jag inte sköter mattan, det är ängsmark snarast, och det andra är byggt på barnområdet där det skall vara bark. Just nu mycket förmultnad sådan.H hus520 skrev:
Delprojekt kaninlya
Jag tänkte från början bara ha huset och hagen. Sen var det en kompis som föreslog att ”kaniner gillar ju hålor, och jag kanske borde bygga en lya mellan delarna”. Så jag skojade att jag skulle bygga in värme och utrusta med webbkamera med IR. Sedan fnulade jag på det och insåg att det var en ganska kul och bra idé.
Ännu en snabb principsketch. Man vill gärna få mått klart för sig. Ibland tycker jag det kan vara svårt att se behovet av yta innan man lägger ut det framför sig på marken. Därför hade jag faktiskt inga mått på ritningen från början.
Principen är iaf som synes (?) ett isolerat hålrum. Jag gjuter botten och murar sidorna med halvstensleca. Toppen blir som ett lågt torn, öppningsbart och avlyftningsbart, som agerar lekbord för ungarna.
Jag jobbar lite på höjderna. Jag vill att det skall finnas 4dm ståhöjd (sitthöjd?), då det motsvarar två rader Leca. Det betyder 0,6 m djupt med platta och isolering. Men jag vill även ha ett köldhål för inkommande passager, så att dessa har tak under lyans golv. På så sätt minskar nog värmeförlusterna väsentligt. 2dm skutthöjd i ”dörrhål” ger 0,8m djup + dräneringsgrus. Sedan får man ta till lite längd åt sidorna för trappa till marknivå så kaninerna inte behöver ta med klättersele.
Satte mig ner med ett Bud Light och lät sonen jobba med plastspaden
Grävde till 1,0m och ganska exakt en kubikmeter. Otroligt vad det expanderar. Körde bort två flak igår. Här ser man att det ligger drygt 0,5m matjord och sedan mjäle (är det lokalsnack?) - lersand utan näring. Bra övning i 30 grader sol.
Isolerat och armerat. 2dm 8-16 kross underst. Det är 1dm isolering runt väggar, och botten i transportgången. Men jag använde cellplast för att höjdjustera själva lyan, så där ligger det 27cm isolering ..
Jag har beställt en frostvakt i form av en liten, tunn fläkt på 200w. Billig lösning. Men om den blir för varm eller hamnar för nära kaninerna så har jag förberett för golvvärme . Då fyller jag röret med vatten och stoppar ner en frostvakt av kabelvariant, en sådan jag har kring mina automatventiler i bevattningssystemet! Det landar dock på dryga 1500:-.
Funderade även på hur jag skulle fixa med väggen upp till lyan, det kan ju inte ligga bar isolering. Först tänkte jag gjuta golven i två omgångar med murning av en smal lecakant där mellan. Jag insåg dock att det blev snyggare och bättre att bocka armeringsnätet och gjuta allt mot en stödkant. Bra blandad betong flyter inte direkt iväg.
Gjutet och klart. En säck cement och kanske 150kg sand. Inget grus. Cirka 12 cm tjockt. Nu skall jag bara vänta på att det bränner och så kan vi mura kaninväggar och snickra resten. Haha.
Jag tänkte från början bara ha huset och hagen. Sen var det en kompis som föreslog att ”kaniner gillar ju hålor, och jag kanske borde bygga en lya mellan delarna”. Så jag skojade att jag skulle bygga in värme och utrusta med webbkamera med IR. Sedan fnulade jag på det och insåg att det var en ganska kul och bra idé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en snabb principsketch. Man vill gärna få mått klart för sig. Ibland tycker jag det kan vara svårt att se behovet av yta innan man lägger ut det framför sig på marken. Därför hade jag faktiskt inga mått på ritningen från början.
Principen är iaf som synes (?) ett isolerat hålrum. Jag gjuter botten och murar sidorna med halvstensleca. Toppen blir som ett lågt torn, öppningsbart och avlyftningsbart, som agerar lekbord för ungarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbar lite på höjderna. Jag vill att det skall finnas 4dm ståhöjd (sitthöjd?), då det motsvarar två rader Leca. Det betyder 0,6 m djupt med platta och isolering. Men jag vill även ha ett köldhål för inkommande passager, så att dessa har tak under lyans golv. På så sätt minskar nog värmeförlusterna väsentligt. 2dm skutthöjd i ”dörrhål” ger 0,8m djup + dräneringsgrus. Sedan får man ta till lite längd åt sidorna för trappa till marknivå så kaninerna inte behöver ta med klättersele.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte mig ner med ett Bud Light och lät sonen jobba med plastspaden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde till 1,0m och ganska exakt en kubikmeter. Otroligt vad det expanderar. Körde bort två flak igår. Här ser man att det ligger drygt 0,5m matjord och sedan mjäle (är det lokalsnack?) - lersand utan näring. Bra övning i 30 grader sol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat och armerat. 2dm 8-16 kross underst. Det är 1dm isolering runt väggar, och botten i transportgången. Men jag använde cellplast för att höjdjustera själva lyan, så där ligger det 27cm isolering ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har beställt en frostvakt i form av en liten, tunn fläkt på 200w. Billig lösning. Men om den blir för varm eller hamnar för nära kaninerna så har jag förberett för golvvärme . Då fyller jag röret med vatten och stoppar ner en frostvakt av kabelvariant, en sådan jag har kring mina automatventiler i bevattningssystemet! Det landar dock på dryga 1500:-.
Funderade även på hur jag skulle fixa med väggen upp till lyan, det kan ju inte ligga bar isolering. Först tänkte jag gjuta golven i två omgångar med murning av en smal lecakant där mellan. Jag insåg dock att det blev snyggare och bättre att bocka armeringsnätet och gjuta allt mot en stödkant. Bra blandad betong flyter inte direkt iväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutet och klart. En säck cement och kanske 150kg sand. Inget grus. Cirka 12 cm tjockt. Nu skall jag bara vänta på att det bränner och så kan vi mura kaninväggar och snickra resten. Haha.
Redigerat:
Jag är nog inte riktigt med, skall du ha både "kallställd" utedel samt varmt? Det är ingen god idé, tar du in en kanin som är van vid uteliv och har satt vinterpäls i värmen så kan den få värmeslag och dö. Mången kelkanin har trillat av pinn när folk i ett försök att vara snälla plockat in kaninen på vintern. Nu menar jag inte att kaninen får vara inne hela vintern alltså utan när den först ha fått vänja sig vid kallare temperaturer under vintern och så vips en vinterdag plockas in från -20 till +20 inne i ett hus.
Är tanken att bara hålla det frostfritt funkar det nog bättre. Det viktigaste när man gör uteburar för vinterbruk (samt annars) är att skydda från drag, kyla löser kaninerna oftast fint men drag kan gå hårt åt dem. Så en bolåda som det inte kan dra igenom är viktigt.
Är tanken att bara hålla det frostfritt funkar det nog bättre. Det viktigaste när man gör uteburar för vinterbruk (samt annars) är att skydda från drag, kyla löser kaninerna oftast fint men drag kan gå hårt åt dem. Så en bolåda som det inte kan dra igenom är viktigt.
Japp dalbo. Det är därför det är en frostvakt. Det skall hålla 5-10 grader så inte vatten fryser och dylikt. Uppfödaren körde 10 grader uthus. Hon varnade också just för förändringar. Men tanken är att de flyttar ut nu i slutet av sommaren och sedan vänjer sig permanent uteliv.
Ser ju bra ut det där. En tanke är att jag har hört att gnagare (råttor?) kan gnaga hål och bygga bo i cellplast så att inte ha någon bar isolering även i in och utgångarna är nog en klok idé. Sedan vet jag som sagt fortsättningsvis inget om kaniner, äter de på andra saker än morötter?
Det kommer bli ”dörrfoder” av trä som täcker isoleringen där. Mot jorden finns inget skydd dock. Kanske borde jag sätta in svängluckor?
Kaninernas basmat är hö. Helst från en lokal bonde (billigare och mer kvalitet). Till de ger man pellets. Våra får morgon och kväll 1 msk var. Grönsaker är godis och man kan ge typ en slant på lördag
Kaninernas basmat är hö. Helst från en lokal bonde (billigare och mer kvalitet). Till de ger man pellets. Våra får morgon och kväll 1 msk var. Grönsaker är godis och man kan ge typ en slant på lördag