Vi kan väl göra @Snigla glad och äntligen visa lite bilder på blommor också .. ;)

Trädgård med blomstrande gula azaleor, röd blodlönn, grön gräsmatta och grå stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul azalea i blom i en trädgård med gröna blad och synlig jord.
Skapa konto

Bland Azalea kan man inte undgå att bli kär ..

Blodlönn med röda blad framför gula azaleablommor och grönskande bakgrund.
Skapa konto

Blodlönnen är otroligt vacker. Även om några tunna grenar alltid får stryk på vintern så hämtar den sig.

Trädgård med rödlönn, azalea, nyklippt gräs och grusgång synlig i sommarsol.
Skapa konto

Trädgårdsmiljö med fruktträd och grönt gräs, plattgång, orange blomma på bord med kaffemugg.
Skapa konto

Till slut blev det lite gräs mellan plattorna. Och efter nogrann beskärning så har plommonträdet verkligen hämtat sig och blivit ett grönskande tak. Senaste två åren av arborist.

Trädgård med blommande azaleor, blodlönn, uppfart och välskött gräsmatta framför ett hus.
Skapa konto

Här kan även få en flukt av uppfarten.

Välskött trädgård med blommande azaleor, blodlönn, grönt gräs och välskuret plommonträd vid ett hus.
Skapa konto

Trädgård med uppblåsbar pool på trädäck, gräsmatta, grillande person och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

En varm sommar får man bygga ett litet pooldäck ..

Redigerat:
  • Gilla
Shinue och 10 till
  • Laddar…
Fulkemisten
elpaco elpaco skrev:
Efter vibbrandet beställde jag ut lika mycket natursten/singel/gårdsgrus. Det är mjukt för fötterna och för ögat. Dessutom frasar det skönt. Följde bygg-grannens råd och spred först ett tunt lager, för att sedan vattna ut cementvälling av lösare sort. Detta skapar en tunn matta som binder fast undre lagret gårdsgrus. Ovanpå det sedan cirka 5cm.
Snyggt. En sån uppfart vill jag också ha.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
ÄNTLIGEN .. (y)(y)(y):love:

Fulkemisten
Hur funkar den där cementvällingen mer exakt? Blir ytan hårdgjord eller rinner vatten igenom? Hur går det att köra bil på? Spårigt?

Det blir som en tunn cementkaka som binder första lagret och minskar blandandet. Många tycker ju att man låter bli duk. Jag vattnade ut med strilmunstycke som var uppborrat.

Wohoo. Hemma igen. Äntligen dags att försöka komma vidare.

Gjuten betongkonstruktion med vatten, förberedelser för eldragning och avloppsrör syns.
Skapa konto

Gjutningen har blivit bra. Appropå vart eventuellt vatten rinner så är det ganska plant ..

Nyggjuten betonggrund med installationer för el och avlopp synlig, förberedelse för murarbete.
Skapa konto

Efter lite städning.

Nyggjuten betong och murade lecaväggar med förberedda utrymmen för elinstallationer och avlopp.
Skapa konto

Murar med murcement A : sand, faktor 1:5, för att uppnå murbruk B. Det har varit mycket praktiskt att ha en gammal barnsandlåda som inte längre används :D. Nere till vänster har jag förberett för att kunna dra el och sånt. Ett litet avloppsrör som jag sedan kan dra kabelskyddsrör i. Bredvid är den ev golvvärmen. Ovanför en liten öppning i lecan där jag kan ha elkopplingar och en ev kommande webbkamera (!). Eller det var inte planerat så - lecan tog slut. Men det var nog för det bästa .. :)

Fluffiga kaniner med mycket päls som tittar fram i bild.
Skapa konto

Hallå! Äreklartsnarteller?!

Får jag putsa på en gång eller måste det torka först?
Behöver jag putsnät? (Har ju över)

elpaco elpaco skrev:
Delprojekt kaninlya

Jag tänkte från början bara ha huset och hagen. Sen var det en kompis som föreslog att ”kaniner gillar ju hålor, och jag kanske borde bygga en lya mellan delarna”. Så jag skojade att jag skulle bygga in värme och utrusta med webbkamera med IR. Sedan fnulade jag på det och insåg att det var en ganska kul och bra idé.

[bild]
Ännu en snabb principsketch. Man vill gärna få mått klart för sig. Ibland tycker jag det kan vara svårt att se behovet av yta innan man lägger ut det framför sig på marken. Därför hade jag faktiskt inga mått på ritningen från början.

Principen är iaf som synes (?) ett isolerat hålrum. Jag gjuter botten och murar sidorna med halvstensleca. Toppen blir som ett lågt torn, öppningsbart och avlyftningsbart, som agerar lekbord för ungarna.

[bild]
Jag jobbar lite på höjderna. Jag vill att det skall finnas 4dm ståhöjd (sitthöjd?), då det motsvarar två rader Leca. Det betyder 0,6 m djupt med platta och isolering. Men jag vill även ha ett köldhål för inkommande passager, så att dessa har tak under lyans golv. På så sätt minskar nog värmeförlusterna väsentligt. 2dm skutthöjd i ”dörrhål” ger 0,8m djup + dräneringsgrus. Sedan får man ta till lite längd åt sidorna för trappa till marknivå så kaninerna inte behöver ta med klättersele.

[bild]
Satte mig ner med ett Bud Light och lät sonen jobba med plastspaden ;)

[bild]
Grävde till 1,0m och ganska exakt en kubikmeter. Otroligt vad det expanderar. Körde bort två flak igår. Här ser man att det ligger drygt 0,5m matjord och sedan mjäle (är det lokalsnack?) - lersand utan näring. Bra övning i 30 grader sol.

[bild]
Isolerat och armerat. 2dm 8-16 kross underst. Det är 1dm isolering runt väggar, och botten i transportgången. Men jag använde cellplast för att höjdjustera själva lyan, så där ligger det 27cm isolering .. :thinking:

[bild]
Jag har beställt en frostvakt i form av en liten, tunn fläkt på 200w. Billig lösning. Men om den blir för varm eller hamnar för nära kaninerna så har jag förberett för golvvärme :D. Då fyller jag röret med vatten och stoppar ner en frostvakt av kabelvariant, en sådan jag har kring mina automatventiler i bevattningssystemet! Det landar dock på dryga 1500:-.

Funderade även på hur jag skulle fixa med väggen upp till lyan, det kan ju inte ligga bar isolering. Först tänkte jag gjuta golven i två omgångar med murning av en smal lecakant där mellan. Jag insåg dock att det blev snyggare och bättre att bocka armeringsnätet och gjuta allt mot en stödkant. Bra blandad betong flyter inte direkt iväg.

[bild]
Gjutet och klart. En säck cement och kanske 150kg sand. Inget grus. Cirka 12 cm tjockt. Nu skall jag bara vänta på att det bränner och så kan vi mura kaninväggar och snickra resten. Haha.
Som kaninägare säger jag wow! Men, jag skulle aldrig utsätta mig för vad städning av det där kommer innebära :rofl:

catherineb catherineb skrev:
Som kaninägare säger jag wow! Men, jag skulle aldrig utsätta mig för vad städning av det där kommer innebära :rofl:
Dagens innebur är fyra våningar, så det blir nog inte värre .. :D

Den svenska sommaren har lite kommit mellan. Visst snickrande går ju att göra under altantak, men det blir ett fasligt massa spring, och montage kommmer man ju liksom inte undan.

Byggarbetsplats i trädgård under regn med paraplyer som skyddar utrustning och byggmaterial.
Skapa konto

Med lite vilja klarar jag dock skurarna. Och smådugg vågar jag väl utsätta skruvdragarna för. Just nu hällregnar det dock.

Betonggrund med vattensamling och genomgång för rörinstallation under regnig dag.
Skapa konto

Ni får mer av det imponerande hålet istället .. :crysmile: Formen är borta.

Byggprojekt med grund av halva lekablock klädda i putsnät, förberedelse för putsning.
Skapa konto

Murade med halva lekablock och klädde så in allt i putsnät.

Grått, nyligen putsat, fyrkantigt betonghål med förhöjda kanter och våta ytor indikerar regn.
Skapa konto

Putsat. Från proffs till proffs ..

Träram runt ett murat hål i marken förberett för byggprojekt.
Skapa konto

Hur många bilder kan man ha på kaninhålet egentligen? Hellre för många än för få? Här har jag i alla fall spikat ihop en ordentlig sarg man kan gå på utan att kliva sönder isoleringen 145x45. Ovanpå en inpassningsram för lekbordet/huven.

Trätrappa som byggs utomhus, ledande ner i ett grävt hål med kringliggande isoleringsmaterial.
Skapa konto

Snickrar ihop uppgången till lyktstolpen. Det blir rätt brant, cirka 50grader, så de får ordentliga steg.

Nybyggd trätrappa och sarg vid en grävd passage i en trädgård under konstruktion.
Skapa konto

Det blir en djup passage ner till lyan. Näee trappan skall inte stå öppen. Den får vägg och tak av ett särskilt slag ..

Två lurviga kaniner bakom en genomskinlig barriär, den främre ser rakt in i kameran.
Skapa konto

Over and out. Mer kommer.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Idag regnar det hela dan. Blir det inte bättre i morgon slår jag upp målartältet över allt. Om >20 gillar posten badar jag i kaninspån också .. ;) (för att parafrasera en viss b-kändis)

• Gilla
Dsundet och 16 till
  • Laddar…
Fadai
elpaco elpaco skrev:
Dagens innebur är fyra våningar, så det blir nog inte värre .. :D
Då är det bra med barnarbetare....

Fadai Fadai skrev:
Då är det bra med barnarbetare....
Barnen sköter vatten och foder. Vi städar. Men så fort de blir lite äldre får de lära sig det också. Att ta hand om djur kan nog vara en ganska viktig lärdom.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Idag regnar det hela dan. Blir det inte bättre i morgon slår jag upp målartältet över allt. Om >20 gillar posten badar jag i kaninspån också .. ;) (för att parafrasera en viss b-kändis)
Jag citerar mig själv. Nu tror jag nog vi skall ha möjlighet att färdigställa denna vecka. Jag skall bygga klart passagen till utehagen och måla. Den första passagen är nu klar.

En vit gångtunnel med verktyg och byggmaterial framför en vit staket, omgiven av grönska.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Spännande och välskriven tråd. Hur gick det med gräsmattan förra året? Vattenförbrukning? Är det inte dags för en Singelklippare:geek:

trähandtag trähandtag skrev:
Spännande och välskriven tråd. Hur gick det med gräsmattan förra året? Vattenförbrukning? Är det inte dags för en Singelklippare:geek:
Hej. Jag hade inga problem med att hålla den grön. Vi hade inget bevattningsförbud. Jag använder en engelsk cylinderklippare .. :)

Mitt besvär är att när jag var bortrest för 2 år sedan så lyckades gräsmattevakten döda av 70%, med följden att jag fick stödså massor, men fick in mycket vitgroe. Jag tänker nog återigen börja om och då rulla nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.