69 916 läst · 167 svar
70k läst
167 svar
Trädgård, gröna rum & gräs
Vi kan väl göra @Snigla glad och äntligen visa lite bilder på blommor också ..
Bland Azalea kan man inte undgå att bli kär ..
Blodlönnen är otroligt vacker. Även om några tunna grenar alltid får stryk på vintern så hämtar den sig.
Till slut blev det lite gräs mellan plattorna. Och efter nogrann beskärning så har plommonträdet verkligen hämtat sig och blivit ett grönskande tak. Senaste två åren av arborist.
Här kan även få en flukt av uppfarten.
En varm sommar får man bygga ett litet pooldäck ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bland Azalea kan man inte undgå att bli kär ..
Logga in
Skapa konto
Blodlönnen är otroligt vacker. Även om några tunna grenar alltid får stryk på vintern så hämtar den sig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till slut blev det lite gräs mellan plattorna. Och efter nogrann beskärning så har plommonträdet verkligen hämtat sig och blivit ett grönskande tak. Senaste två åren av arborist.
Logga in
Skapa konto
Här kan även få en flukt av uppfarten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En varm sommar får man bygga ett litet pooldäck ..
Redigerat:
Snyggt. En sån uppfart vill jag också ha.elpaco skrev:Efter vibbrandet beställde jag ut lika mycket natursten/singel/gårdsgrus. Det är mjukt för fötterna och för ögat. Dessutom frasar det skönt. Följde bygg-grannens råd och spred först ett tunt lager, för att sedan vattna ut cementvälling av lösare sort. Detta skapar en tunn matta som binder fast undre lagret gårdsgrus. Ovanpå det sedan cirka 5cm.
Wohoo. Hemma igen. Äntligen dags att försöka komma vidare.
Gjutningen har blivit bra. Appropå vart eventuellt vatten rinner så är det ganska plant ..
Efter lite städning.
Murar med murcement A : sand, faktor 1:5, för att uppnå murbruk B. Det har varit mycket praktiskt att ha en gammal barnsandlåda som inte längre används . Nere till vänster har jag förberett för att kunna dra el och sånt. Ett litet avloppsrör som jag sedan kan dra kabelskyddsrör i. Bredvid är den ev golvvärmen. Ovanför en liten öppning i lecan där jag kan ha elkopplingar och en ev kommande webbkamera (!). Eller det var inte planerat så - lecan tog slut. Men det var nog för det bästa ..
Hallå! Äreklartsnarteller?!
Får jag putsa på en gång eller måste det torka först?
Behöver jag putsnät? (Har ju över)
Logga in
Skapa konto
Gjutningen har blivit bra. Appropå vart eventuellt vatten rinner så är det ganska plant ..
Logga in
Skapa konto
Efter lite städning.
Logga in
Skapa konto
Murar med murcement A : sand, faktor 1:5, för att uppnå murbruk B. Det har varit mycket praktiskt att ha en gammal barnsandlåda som inte längre används . Nere till vänster har jag förberett för att kunna dra el och sånt. Ett litet avloppsrör som jag sedan kan dra kabelskyddsrör i. Bredvid är den ev golvvärmen. Ovanför en liten öppning i lecan där jag kan ha elkopplingar och en ev kommande webbkamera (!). Eller det var inte planerat så - lecan tog slut. Men det var nog för det bästa ..
Logga in
Skapa konto
Hallå! Äreklartsnarteller?!
Får jag putsa på en gång eller måste det torka först?
Behöver jag putsnät? (Har ju över)
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Som kaninägare säger jag wow! Men, jag skulle aldrig utsätta mig för vad städning av det där kommer innebäraelpaco skrev:Delprojekt kaninlya
Jag tänkte från början bara ha huset och hagen. Sen var det en kompis som föreslog att ”kaniner gillar ju hålor, och jag kanske borde bygga en lya mellan delarna”. Så jag skojade att jag skulle bygga in värme och utrusta med webbkamera med IR. Sedan fnulade jag på det och insåg att det var en ganska kul och bra idé.
[bild]
Ännu en snabb principsketch. Man vill gärna få mått klart för sig. Ibland tycker jag det kan vara svårt att se behovet av yta innan man lägger ut det framför sig på marken. Därför hade jag faktiskt inga mått på ritningen från början.
Principen är iaf som synes (?) ett isolerat hålrum. Jag gjuter botten och murar sidorna med halvstensleca. Toppen blir som ett lågt torn, öppningsbart och avlyftningsbart, som agerar lekbord för ungarna.
[bild]
Jag jobbar lite på höjderna. Jag vill att det skall finnas 4dm ståhöjd (sitthöjd?), då det motsvarar två rader Leca. Det betyder 0,6 m djupt med platta och isolering. Men jag vill även ha ett köldhål för inkommande passager, så att dessa har tak under lyans golv. På så sätt minskar nog värmeförlusterna väsentligt. 2dm skutthöjd i ”dörrhål” ger 0,8m djup + dräneringsgrus. Sedan får man ta till lite längd åt sidorna för trappa till marknivå så kaninerna inte behöver ta med klättersele.
[bild]
Satte mig ner med ett Bud Light och lät sonen jobba med plastspaden
[bild]
Grävde till 1,0m och ganska exakt en kubikmeter. Otroligt vad det expanderar. Körde bort två flak igår. Här ser man att det ligger drygt 0,5m matjord och sedan mjäle (är det lokalsnack?) - lersand utan näring. Bra övning i 30 grader sol.
[bild]
Isolerat och armerat. 2dm 8-16 kross underst. Det är 1dm isolering runt väggar, och botten i transportgången. Men jag använde cellplast för att höjdjustera själva lyan, så där ligger det 27cm isolering ..
[bild]
Jag har beställt en frostvakt i form av en liten, tunn fläkt på 200w. Billig lösning. Men om den blir för varm eller hamnar för nära kaninerna så har jag förberett för golvvärme . Då fyller jag röret med vatten och stoppar ner en frostvakt av kabelvariant, en sådan jag har kring mina automatventiler i bevattningssystemet! Det landar dock på dryga 1500:-.
Funderade även på hur jag skulle fixa med väggen upp till lyan, det kan ju inte ligga bar isolering. Först tänkte jag gjuta golven i två omgångar med murning av en smal lecakant där mellan. Jag insåg dock att det blev snyggare och bättre att bocka armeringsnätet och gjuta allt mot en stödkant. Bra blandad betong flyter inte direkt iväg.
[bild]
Gjutet och klart. En säck cement och kanske 150kg sand. Inget grus. Cirka 12 cm tjockt. Nu skall jag bara vänta på att det bränner och så kan vi mura kaninväggar och snickra resten. Haha.
Den svenska sommaren har lite kommit mellan. Visst snickrande går ju att göra under altantak, men det blir ett fasligt massa spring, och montage kommmer man ju liksom inte undan.
Med lite vilja klarar jag dock skurarna. Och smådugg vågar jag väl utsätta skruvdragarna för. Just nu hällregnar det dock.
Ni får mer av det imponerande hålet istället .. Formen är borta.
Murade med halva lekablock och klädde så in allt i putsnät.
Putsat. Från proffs till proffs ..
Hur många bilder kan man ha på kaninhålet egentligen? Hellre för många än för få? Här har jag i alla fall spikat ihop en ordentlig sarg man kan gå på utan att kliva sönder isoleringen 145x45. Ovanpå en inpassningsram för lekbordet/huven.
Snickrar ihop uppgången till lyktstolpen. Det blir rätt brant, cirka 50grader, så de får ordentliga steg.
Det blir en djup passage ner till lyan. Näee trappan skall inte stå öppen. Den får vägg och tak av ett särskilt slag ..
Over and out. Mer kommer.
Logga in
Skapa konto
Med lite vilja klarar jag dock skurarna. Och smådugg vågar jag väl utsätta skruvdragarna för. Just nu hällregnar det dock.
Logga in
Skapa konto
Ni får mer av det imponerande hålet istället .. Formen är borta.
Logga in
Skapa konto
Murade med halva lekablock och klädde så in allt i putsnät.
Logga in
Skapa konto
Putsat. Från proffs till proffs ..
Logga in
Skapa konto
Hur många bilder kan man ha på kaninhålet egentligen? Hellre för många än för få? Här har jag i alla fall spikat ihop en ordentlig sarg man kan gå på utan att kliva sönder isoleringen 145x45. Ovanpå en inpassningsram för lekbordet/huven.
Logga in
Skapa konto
Snickrar ihop uppgången till lyktstolpen. Det blir rätt brant, cirka 50grader, så de får ordentliga steg.
Logga in
Skapa konto
Det blir en djup passage ner till lyan. Näee trappan skall inte stå öppen. Den får vägg och tak av ett särskilt slag ..
Logga in
Skapa konto
Over and out. Mer kommer.
Idag regnar det hela dan. Blir det inte bättre i morgon slår jag upp målartältet över allt. Om >20 gillar posten badar jag i kaninspån också .. (för att parafrasera en viss b-kändis)
Spännande och välskriven tråd. Hur gick det med gräsmattan förra året? Vattenförbrukning? Är det inte dags för en Singelklippare
Hej. Jag hade inga problem med att hålla den grön. Vi hade inget bevattningsförbud. Jag använder en engelsk cylinderklippare ..trähandtag skrev:
Mitt besvär är att när jag var bortrest för 2 år sedan så lyckades gräsmattevakten döda av 70%, med följden att jag fick stödså massor, men fick in mycket vitgroe. Jag tänker nog återigen börja om och då rulla nytt.