Vi är farten med riva gamla trädäcket som går runt huset. På ena långsidan går det en gång som är ca en och halv till två meter bred mellan huset och ett mindre berg. Det gamla trädäcket är monterat med ändträet mot berget, något jag kan tycka är mindre bra även om det är snyggt. Alternativet är att ha trallen längs med huset och figursåga sista trallbrädan mot berget. Nu tycker jag det är lite vanskligt med trall överhuvudtaget och funderar ifall det inte vore bättre med stenläggning just på det partiet. Är det någon som gjort något dylikt eller har visdomsord att dela med sig?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 8 016 inlägg
Det handlar mycket om tycke och smak tror jag. Personligen tycker jag att det passar bättre med en stenläggning när du har putsad fasad, och det kan ju vara snyggt att ha omväxlande sten och trall på olika delar.
Jag har inte ens funderat på att stenläggning passar bra iom putsad fasad, helt rätt 👍Marlen Eskilsson skrev:
Jag är inte stenläggare eller jobbar med dränering men jag skulle vilja ha bort vattnet från grunden dvs med fall bort från huset. Om det ska dit en ränna hamnar den då längs med berget.
Alternativet är att ha fall från huset med en första rad plattor (eller vad du nu väljer) och sedan ha plant fram till berget vilket gör det aningen bekvämare att gå.
Båda alternativen kräver att du också har fall "åt sidan" så att vattnet kan ta vägen någonstans.
Du kan troligen också göra någon form av infiltration längs med berget för om det funkat med trallen och vatten så blir det inte mer vatten som går ner i marken.
Alternativet är att ha fall från huset med en första rad plattor (eller vad du nu väljer) och sedan ha plant fram till berget vilket gör det aningen bekvämare att gå.
Båda alternativen kräver att du också har fall "åt sidan" så att vattnet kan ta vägen någonstans.
Du kan troligen också göra någon form av infiltration längs med berget för om det funkat med trallen och vatten så blir det inte mer vatten som går ner i marken.
Om det fungerar bra idag lär det inte göra någon större skillnad med sten. Vattnet letade sig ju ner i marken med trallen också. De till att ha ett fall från huset.Zorkat skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trädäck - Bärlina längs husvägg eller tvärs?
Altan & Uteplats -
Betong eller trädäck- billigast?
Altan & Uteplats -
Pizzaugn på trädäck eller gjuta mellan bärlinor
Altan & Uteplats -
Kjol på trädäck .. tät eller luftig?
Altan & Uteplats -
Trädäck på stenläggning - med eller utan plintar?
Frågor och svar om byggnation