1 012 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Tradera, hur gör sista sekunden budare?
Sida 1 av 2
Jag har försökt köpa en mini-PC på Tradera och jag brukar inte ofta köpa något där men på fem olika auktioner nu har samma sak hänt.
Jag lägger ett max. bud och leder auktionen när tiden nästan går ut, men när det är mindre än 1 sekund kvar börjar det rassla in högre bud.
På den auktion som hade flest bud kom det in sex bud under den sista sekunden, varav två var mina.
De andra tre budgivarna måste alltså ha klämt in nya max. bud under de sista millisekunderna (en av dem hade två bud).
Så hur gör de?
De måste ju ha något skript eller plugin för att pricka in att ge nytt bud i allra sista millisekunderna...
Jag lägger ett max. bud och leder auktionen när tiden nästan går ut, men när det är mindre än 1 sekund kvar börjar det rassla in högre bud.
På den auktion som hade flest bud kom det in sex bud under den sista sekunden, varav två var mina.
De andra tre budgivarna måste alltså ha klämt in nya max. bud under de sista millisekunderna (en av dem hade två bud).
Så hur gör de?
De måste ju ha något skript eller plugin för att pricka in att ge nytt bud i allra sista millisekunderna...
Handlar inte om millisekunder direkt utan att två andra budgivare lägger in varsitt maxbud någon eller tom några sekund(er) innan budgivningen avslutas, och så bjuder systemet åt er tre tills den med högsta maxbudet är ensam kvar.anders07 skrev:
Jag har försökt köpa en mini-PC på Tradera och jag brukar inte ofta köpa något där men på fem olika auktioner nu har samma sak hänt.
Så hur gör de?
Jag har ju suttit och följt med och tittat på och det är när det går under en sekund kvar det smäller till.Y YuGi skrev:
Jag kan förstå att kanske en person kan lyckas klämma in ett bud, men tre personer?
För körde man ju olika snipertools, bidnapper etc som gjorde det åt en. Vet inte om det funkar numera. Vinner mina genom att göra det manuellt.
Ha 2 browsers öppna, den ena i inmatat läge där jag har skrivit in mitt maxbud. Den andre som tidsreferns. Sen bara trycka iväg maxbudet. Så länge ingen annan lägger högre maxbud så vinner du. Bra också för då måste man bestämt sig innan vad ens maxbud är och dras inte med. Sätt gärna något udda. 1006kr istället för 1000 och inte heller 1005. Etc.
Jag brukar vinna det jag vill ha för en rimlig peng. Oftast under maxbud, har aldrig förstått er som går in och budar flera varv långt innan. Ett bud fattar jag för att provtrycka köparenan men fortsätta med flera bud när det är mer än 10min kvar är menlöst
Ha 2 browsers öppna, den ena i inmatat läge där jag har skrivit in mitt maxbud. Den andre som tidsreferns. Sen bara trycka iväg maxbudet. Så länge ingen annan lägger högre maxbud så vinner du. Bra också för då måste man bestämt sig innan vad ens maxbud är och dras inte med. Sätt gärna något udda. 1006kr istället för 1000 och inte heller 1005. Etc.
Jag brukar vinna det jag vill ha för en rimlig peng. Oftast under maxbud, har aldrig förstått er som går in och budar flera varv långt innan. Ett bud fattar jag för att provtrycka köparenan men fortsätta med flera bud när det är mer än 10min kvar är menlöst
Det brukar vara en tidfördröjning på nätauktonerna, så efter sista budet så är det någon/ra minuter dötid. Detta för att inte det ska inträffa somTS upplever. Sen det med autobud som kan ställas in, är jag inte bekväm med eller vet något om.
Problemet med att lägga maxbud tidigt i auktionen är ju att många (de flesta?) lätt kan triggas att gå lite längre än de egentligen tänkt sig från början. "Äh, jag höjer med en tia till, det är ju inget". Titta i budhistoriken så ser man att i princip alltid är det någon som lagt flera manuella bud, istf att lägga ett maxbud och sen gå därifrån.
Jag önskar att Tradera gjorde om sitt auktionsformat, så budtiden automatiskt förlängs ett par minuter vid varje bud. Skulle ge rättvisare auktioner, högre priser till säljarna och mer pengar till Tradera.
Jag nyttjar själv framgångsrikt metoden med bud den sista sekunden, men tycker egentligen inte att det är speciellt rättvist. Och i synnerhet inte på mina egna auktioner
Jag önskar att Tradera gjorde om sitt auktionsformat, så budtiden automatiskt förlängs ett par minuter vid varje bud. Skulle ge rättvisare auktioner, högre priser till säljarna och mer pengar till Tradera.
Jag nyttjar själv framgångsrikt metoden med bud den sista sekunden, men tycker egentligen inte att det är speciellt rättvist. Och i synnerhet inte på mina egna auktioner
Redigerat:
Vad är det för mini pc du är ute efter?anders07 skrev:
Så hur gör de?
Jag tycker nuvarande system på Tradera är mest rimligt. En förlängning med 3 minuter gör ju att man riskerar slänga bort onödigt mycket tid. Jag har på auktionssiter som använder det systemet ibland blivit sittande i typ 30 min… Men för de siterna ser jag en fördel att de gör så. Ofta är det ju en auktion med flera utrop som ska hämtas från samma ställe. Alla objekten ligger nära varandra i sluttid. Låt oss säga att en stege för mig är värd 400kr. Men att köpa den för 200kr och sedan lägga en timme på att hämta den, gör att det inte värt besväret. Men om jag lyckas vinna flera auktioner med en sticksåg, skruvdragare och en vinkelslip, där jag sparar ett par hundra på alla, då kan resan vara värd det. Så, för sådana auktioner sparar man tid och pengar på att lägga mer tid på budgivning, då hämtning är det som tar mest tid. Men att lägga sådan tid på en och en pryl från Tradera är inte rimligt. Då skulle jag hoppa att buda på många auktioner.
Problemet är ju att folk är dumma i huvudet. Om de bara la sitt tilltänkta maxbud och höll sig till det så skulle strategin inte behövas. Men folk verkar ha en tendens att öka sina bud bara för att någon annan kliver in och "bekräftar värdet". Och sen vips är man uppe över nypris.
Man behöver väl inte lägga bud sista millisekunden, utan bara så sent att andra budgivare inte hinner se ditt bud och reagera på det. Då fungerar modellen som tilltänkt, buden löses automatiskt utan mänsklig inblandning.
Sen kan man ju fundera på hur tjänsten är uppbyggd tekniskt. Om jag var Tradera så skulle jag vilja få in så många bud som möjligt. Så jag skulle lägga till några dolda sekunder på slutet där servern väntar in bud från klienter med hög latency (dålig uppkoppling). Så i princip blir det klockan på klienten som styr när auktionen avslutas. Då är ju frågan hur denna klocka styrs? Synkar den regelbundet med servern och räknar med latency så att klient och server är i synk trots att det kan ta 100ms att kommunicera? Detta borde ju gå att spoofa så man får lite mer tid än de andra budgivarna.
Man behöver väl inte lägga bud sista millisekunden, utan bara så sent att andra budgivare inte hinner se ditt bud och reagera på det. Då fungerar modellen som tilltänkt, buden löses automatiskt utan mänsklig inblandning.
Sen kan man ju fundera på hur tjänsten är uppbyggd tekniskt. Om jag var Tradera så skulle jag vilja få in så många bud som möjligt. Så jag skulle lägga till några dolda sekunder på slutet där servern väntar in bud från klienter med hög latency (dålig uppkoppling). Så i princip blir det klockan på klienten som styr när auktionen avslutas. Då är ju frågan hur denna klocka styrs? Synkar den regelbundet med servern och räknar med latency så att klient och server är i synk trots att det kan ta 100ms att kommunicera? Detta borde ju gå att spoofa så man får lite mer tid än de andra budgivarna.
Redigerat:
Nu kan jag blanda ihop Tradera med andra auktionssiter, men tror inte de tar hänsyn till någon latency. Jag har missat att få in bud då jag försökt lägga det alltför sent. Men du har helt rätt, det räcker att få in budet så sent att de med dålig självkontroll inte bjuder över. Får erkänna att jag själv också haft det någon gång…. Men inte så jag betalat mer än nypris, utan att jag innan tänkt att wow vilket intressant parti med prylar. Inte många andra kan vara intresserade av det. Jag kan spara massor med pengar på att köpa det. Jag vet kanske att det är värt minst 10000, men har en inre förhoppning att kunna köpa det för 2000. När sluttid närmar sig, visar det sig att faktiskt fler insett värdet, och jag höjer successivt till 5000.