End skrev:
Ja jag skulle då inte ha några problem med att sänka priset för personen ska inte behöva betala 45000 för det, en förlikning i detta fall skulle sluta på 27000 kr.
Då så, då är ju hela auktionsmodellen meningslös, eftersom både säljaren och köparen har rätt att omförhandla efter avslutad auktion. Om priset är skäligt avgörs av säljaren eller köparen beroende på vem som känner sig missgynnad. Visst, exemplet ovan är våldsamt överdrivet såklart, men vem skall avgöra var gränsen går.

Jag håller med dig på en punkt och det är att bulvanbudning och liknande är minst lika förkastligt som att inte skicka varan man förbundit sig att sälja.

Som någon påpekade ovan så börjar "kapexemplet" :) bli lite uttjatat, så jag tror jag sagt mitt i frågan nu. (jag har för övrigt inte råd att köpa en kapex, så enda möjligheten vore att ropa in den på tradera för säg 31kr ungefär) :D

Ha det så gott och lycka till med era traderaaffärer!
 
Milkshaken skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i men finns det ingen affärshederlighet hos vissa?
Klart man får bita i det sura äpplet ibland, och ibland får man skörda goda frukter.
Med i leken får oxå leken tåla... om jag får uttrycka mig så. Annars är det bara att lägga ned...
END: jag hoppas du har samma nick på tradera så jag vet vems grejer jag inte ska buda på... Din affärsmoral är nog den värsta jag har hört.... Du kan ju inte skapa egna regler för att det ska passa dig.....
Herregud, vart är landet på väg om det ska gå till så??? :O
Tack så jättemycket, hoppas du blir blåst ordentligt av kompisbudarna och får köpa saker onödigt dyrt resten av livet. Du gillar visst det falska spelet.
 
Jag vet inte om ni förstår mig när jag säger att Tradera är fylld med proffs och amatörer. S.k. "Proffsen" använders sig utav bulvaner så gott som hela tiden för de har lärt sig hur man ska tjäna på affären medan nybörjarna blir blåsta. Eftersom det är så som det ser ut idag tycker jag det är väldigt larvigt att hela tiden peka på Traderas regler och åberopa trygg handel och all annan pajkastning, jo säljaren ska minsann skicka iväg varan billigt. Denna säljare ifråga var en nybörjare sett till antalet omdömen att döma av. Eftersom h*n är hamnade i ett redan missbrukat system ser jag inga problem med att denne inte vill sälja för lågt (jaja jag vet inte hur lågt det blev så jag kan egentligen inte försvara denne helt men jag utgår från att det blev väldigt låga bud). För en proffs i hans ställe hade förmodligen trissat upp priserna och behållit hedern... rätt?
 
Redigerat:
Mikael_L
Magnus_Andersson skrev:
Jag håller med dig på en punkt och det är att bulvanbudning och liknande är minst lika förkastligt som att inte skicka varan man förbundit sig att sälja.
Men grattis då.
Jag hoppas du håller dig ifrån alla slags auktioner då, för bulvanbjudning existerar överallt.
Det spelar ingen roll, det sker på Bukowskis konstauktioner, på hus och lägenhetsbjudningar, på bonnauktioner ute på landet och på dödsboauktioner.
Bulvanbud är inget unikt med tradera.

Men när klubban väl slagit, då är det bindande, utom just vid bud för fastighetsköp då ... :)
 
End skrev:
Tack så jättemycket, hoppas du blir blåst ordentligt av kompisbudarna och får köpa saker onödigt dyrt resten av livet. Du gillar visst det falska spelet.
Saker som springer iväg i pris på en auktion slutar man ju buda på och om det "kompisbudar" så får ju inte säljaren den såld ändå...dhuu!
Det är liksom poängen med auktion att man kan fynda men också sluta när man nått sin gräns samt att som säljare sätter ett utgångspris och hoppas på att det budas så mycket som möjligt. Är konceptet auktion så svårt att förstå?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Auktion
 
Mikael_L
Just traderas avgiftsmodell, med att den som startar auktionen måste betala avgift om man sätter ett startpris, föranleder ju många till att chansa med att starta med 1 krona.
Och blir inte slutpriset lika med det lägst godtagbara så får polaren helt enkelt lägga ett bud och "vinna tillbaka" grejen.

Avgiften för detta (bulvan)köp är väl, så vitt jag vill minnas, samma som för att sätta startpris.
Så man har allt att vinna och inget att förlora på detta förfarande.

Jag är inte förvånad om sådant sker i stor utsträckning på tradera.
 
Saxat från Flashback, se länken här
En polare till mig gick in på Tradera och kollade runt lite efter lite projektorer första gången han var där inne även och skrev då fel på sökningen så han kom in på någon dyslektikers annons och där var en "HP projektor (sprillans ny endast lampan som hade gått 10 timmar) HD-ready + en massa bra sladdar" för 2000 :- den projektorn kostar 17 laxar ny!

och allt för att en dyslektiker hade skrivit fel i annonsen!
Där har vi ett exempel, jag känner mig empatisk i det här fallet, hade jag vunnit hade jag låtit säljaren få behålla sin projektor.

Sen vet jag ett annat fall där en annonsör på Tradera skrivit i stil med "NY XBOX...blabla" och sen stod det i det finstilta att det var bara en bild på en xbox.
Folk bjöd hejvilt på annonsen och bilden såldes för oskäliga priser. Det finns alltid en orsak till att vissa annonser inte slutar som det brukar.

Nu försvarar jag inte de som vägrar sälja en skruvdragare för 500 som normalt skulle sluta på 800 eller vad det nu är. Jag pratar om extremfall hela tiden, somliga tycks inte kunna skilja på det.
 
Milkshaken
Glufsglufs skrev:
Saker som springer iväg i pris på en auktion slutar man ju buda på och om det "kompisbudar" så får ju inte säljaren den såld ändå...dhuu!
Det är liksom poängen med auktion att man kan fynda men också sluta när man nått sin gräns samt att som säljare sätter ett utgångspris och hoppas på att det budas så mycket som möjligt. Är konceptet auktion så svårt att förstå?

[länk]

EXAKT..... Ett slaget bud är ett slaget bud... sen om man har haft 78 bulvaner eller ingen alls, det spelar ingen roll....
 
Mellanbarn skrev:
Auktioner är ju ytterligheten av marknadsekonomi, säljaren får så mycket betalt som köparna är beredda att betala, just då just där. Tillgång och efterfrågan.
Själv blir jag förbannad om någon som ändå inte vill sälja slösar bort min tid med att ha en annons som jag bjudit på.

Samtidigt ligger det nära till hands att jämföra med en husaffär, en budgivning där säljare i slutändan kan sälja till vem han/hon vill. Andra regler men ändå samma snopna känsla om man bjudit högst men ändå blir utan varan.

Jag tycker inte att det är resultatet av ren marknadsekonomi för i stundens hetta vet jag att folk lägger in mer än vad de från början tyckte att varan var värd. Det kan givetvis diskuteras men det hade varit riktig om Tradera inte hade visat högsta budet och folk fick lägga vilka bud som helst och efter auktionen så får vinnaren besked. Då är det marknadsekonomi...
 
Nu kan vi bara säga OM och OM... Men ja, OM Tradera har något sniffprogram som kontrollerar bulvanerna så hade jag tagit dem mer seriöst.

Sen tycker jag allmänt att det är Traderas villkorer som uppmuntrar till risktagande, bland annat som Mikael_L skriver, avgiftsmodellen gällande startpris.
Vill minnas att Tradera skrevi deras sida något i stil med "Om du väljer lågt utropspris är chanserna större att det blir högre slutpris".
Dessutom tar Tradera 25 kr extra om man väljer reservationspris. Det gör att många väljer 1 kr utan reservationspris, och de mer professionella budar sedan upp priserna med bulvaner. Så det hela har blivit en marknad för gamar som gottar på de mindre vetande.
 
Redigerat:
Men om man nu vet exakt vad man vill sälja sin XXX för, är det inte bättre att sätta ut den på Blocket med en gång då? Och vill man upprätthålla chansen till budgivning an man ju klämma in ett "eller högstbjudande" i sin annons.
 
Jag tycker inte om bulvanbud heller, och Mikael_L:s motivering att "de andra gör det" känns faktiskt rätt lam. Det enda man möjligen kan säga är väl att de andra presumtiva köparna i alla fall kan lägga av på vägen, och när auktionen tar slut vet man vad som gäller. Men det är riktigt risigt i mitt tycke.

End: Även om Tradera pushar för att man ska lägga ut grejor för en spänn gör man trots allt det valet själv (även om jag verkligen tycker att de borde påminna tydligare om att man ska använda ett utgångspris som man själv kan acceptera).
 
Mikael_L
Danne78 skrev:
Jag tycker inte om bulvanbud heller, och Mikael_L:s motivering att "de andra gör det" känns faktiskt rätt lam. Det enda man möjligen kan säga är väl att de andra presumtiva köparna i alla fall kan lägga av på vägen, och när auktionen tar slut vet man vad som gäller. Men det är riktigt risigt i mitt tycke.
Jag vet inte riktigt varför det ska anses som risigt att bjuda själv, på sin egen vara.
När vi nu har sagt saker som att auktion är den ultimata marknadsekonomin (vilket jag till stor del håller med om) så är jag själv också en del av denna marknadsekonomi.
Dvs jag har väl rätt att bjuda på min egen vara och åsätta den det värde jag själv tycker den har.

Detta anses nämligen inget konstigt alls i väldigt många auktionsformer.

T.ex. är det rätt vanligt att arvtagarna helt enkelt auktionerar ut ett dödsbo, helt och hållet.
Sen får varje son, dotter, sondotter, dotterson osv själv bjuda upp till det realvärde och/eller affektionsvärde pryler besitter i kamp med de andra arvtagarna och allmänheten.

Dvs ägarna av prylarna ger bud på sina egna saker.
Tvärtom är det en form som både förespråkas och blir allt vanligare.

Samma sak vid bodelningar, har parterna svårt att komma överens om värderingar och vem som ska ha bättre rätt till bostaden, samt ibland är huset på mark skänkt av släktingar osv.
Det enklaste är ju då att sälja huset via budgivning, sen får alla parter bjuda upp till det värde de ser i egendomen. Slutligen finns det lösning som ingen kan ifrågasätta.
Inte heller detta förfarande brukar föranleda några höjda ögonbryn.

Så jag vet inte varför just Tradera skulle få vara en frizon från vanlig auktionsteknik.
 
Är du för låtsasbud från säljare/mäklare för att trissa upp priset vid husköp också, när de inser att de har en köpare som är beredd att pröjsa mycket mer än objektet är värt för att bästa polaren med jämnåriga barn redan bor i huset tvärs över gatan?

Det finns som tur är regler mot sådant. Precis som det finns regler mot bulvanbud på Tradera. Problemet med bulvanbud är att de heller inte sker öppet. Det öppna sättet kallas reservationspris. Då vet du att bjuder du över reservationspriset så har du bjudit över säljaren. Om man fick lägga bud på sina egna prylar vore det en annan sak, men Tradera har valt att tjäna pengar på det. Kan man tycka vad man vill om men det är deras sak, deras sajt och de som väljer hur reglerna ska utformas.

Bodelningar kan också drabbas av obehagliga bulvanbudssituationer. Om ett syskon vet att ett annat dyrkar lantstället eller dockvagnen från barndomen som dyrare än guld och pröjsar vad som helst för att behålla det kan det bli riktigt grisigt. Fi donc tycker jag.
 
Mikael_L
Danne78 skrev:
Är du för låtsasbud från säljare/mäklare för att trissa upp priset vid husköp också, när de inser att de har en köpare som är beredd att pröjsa mycket mer än objektet är värt för att bästa polaren med jämnåriga barn redan bor i huset tvärs över gatan?
Men bulvanbud för att man vill sälja för att man tycker huset/bostaden är mer värt behövs ju inte. I budgivningar på fastigheter/bostadsrätter är man inte tvungen att godta något bud om man inte vill.

Det finns som tur är regler mot sådant. Precis som det finns regler mot bulvanbud på Tradera.
Finns det? Jag såg inget vid en snabb koll nu ...


Bodelningar kan också drabbas av obehagliga bulvanbudssituationer. Om ett syskon vet att ett annat dyrkar lantstället eller dockvagnen från barndomen som dyrare än guld och pröjsar vad som helst för att behålla det kan det bli riktigt grisigt. Fi donc tycker jag.
Jag ser inga som helst problem med detta.
Har någon av arvtagarna synpunkter på auktionsupplägget ska det redas ut innan auktionen börjar, inte efter.
Problem med sådan här auktion vid bodelning bör mest ha att göra med att arvtagarna har olika finansiella muskler, så en arvtagare kan få mycket pengar men väldigt lite arvegods med affektionsvärde, och det kanske inte känns bra även om man fått mycket mer pengar på köpet.
Lösningen här är att först dela upp en del saker av större affektionsmässig betydelse mellan syskonen utan att blanda in auktion (och därmed finansiell styrka) och sen låta resten gå på auktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.