11 715 läst · 65 svar
12k läst
65 svar
Tradera [frågor relaterade till budgivning etc/mod]
Husaffärer är ett specialfall, där endast undertecknat köpebrev är bindande.
End: Det finns alltid mer ohederligt. Det betyder inte att allt annat är hederligt. Jag håller inte med dig, eftersom det bästa enligt mig är att svälja förtreten och sälja. Givetvis finns det extremfall där man får ta smällen att vara ohederlig (jag skulle inte sälja Kapexen till köparen om ryska maffian hotade att döda mina barn om de inte fick Kapexen i stället). Men inte bara för att det svider i plånboken. Har man av misstag satt typ 175 spänn i stället för 17500 är det en annan femma rent moraliskt tycker jag (rent hypotetiskt givetvis, för hur fan kollar man det?). Men om man väljer 1kr i utgångspris är det en kalkylerad risk man tar.
Tycker jag. Så här tycker vi olika
End: Det finns alltid mer ohederligt. Det betyder inte att allt annat är hederligt. Jag håller inte med dig, eftersom det bästa enligt mig är att svälja förtreten och sälja. Givetvis finns det extremfall där man får ta smällen att vara ohederlig (jag skulle inte sälja Kapexen till köparen om ryska maffian hotade att döda mina barn om de inte fick Kapexen i stället). Men inte bara för att det svider i plånboken. Har man av misstag satt typ 175 spänn i stället för 17500 är det en annan femma rent moraliskt tycker jag (rent hypotetiskt givetvis, för hur fan kollar man det?). Men om man väljer 1kr i utgångspris är det en kalkylerad risk man tar.
Tycker jag. Så här tycker vi olika
Juridiskt sett är saken ganska klar, och det finns ett bindande anbud och accept även om slutpriset blir lågt. I och med detta blir både säljare och köpare skyldiga att uppfylla vad de utlovat (betala resp leverera). Den säljare som vägrar leverera begår dock inte ett straffrättsligt brott - saken är strikt civilrättslig.
Det finns möjligheter att jämka ingånga avtal (trots att huvudregeln är att avtal skall hållas). Men med tanke på hur vanligt det är att även mycket dyra prylar har ett startbud på 1 kr så tror jag inte att det skulle vara aktuellt i detta fall. Och om säljaren ärligt berättar för rätten att denne trodde att priset skulle bli mycket högre och därför vill jämka slutpriset med hänvisning till tex AvtL 33 § eller 36 § kan denna helt glömma jämkning. Jämkning är till för fall som exempelvis "strider mot tro och heder", och motsvarande formuleringar.
Men lyckligtvis är boten enkel för säljaren - sätt inte ut en vara till ett pris du inte vill sälja för.
End: Klart att det finns värre brott än att bryta ett ingånget avtal. Men det blir ju inte mer OK att bryta ett ingånget avtal pga det.
Det finns möjligheter att jämka ingånga avtal (trots att huvudregeln är att avtal skall hållas). Men med tanke på hur vanligt det är att även mycket dyra prylar har ett startbud på 1 kr så tror jag inte att det skulle vara aktuellt i detta fall. Och om säljaren ärligt berättar för rätten att denne trodde att priset skulle bli mycket högre och därför vill jämka slutpriset med hänvisning till tex AvtL 33 § eller 36 § kan denna helt glömma jämkning. Jämkning är till för fall som exempelvis "strider mot tro och heder", och motsvarande formuleringar.
Men lyckligtvis är boten enkel för säljaren - sätt inte ut en vara till ett pris du inte vill sälja för.
End: Klart att det finns värre brott än att bryta ett ingånget avtal. Men det blir ju inte mer OK att bryta ett ingånget avtal pga det.
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
End: vilka andra typer av avtal tycker du är ok att bryta bara för att du känner för det?
Det visar att du inte förstått vad jag menar, jag är inte någon rättshaverist om du trodde det.Magnus_Andersson skrev:
Traderas regler är ju inte formulerat efter att passa samtliga typer av förekommande fall utan formulerades med en viss kompromiss.
Vid extrema fall tycker jag det är magstarkt att hålla fast vid avtalet. Tycka vad man vill, jag skulle i alla fall inte skicka iväg Kapexen för 31 kr, utan försöka begära en förlikning (som i vanliga fall går ut på en kompromiss där båda "förlorar").
I det här fallet kan man göra en rimlighetsbedömning och då kanske jag inte får 9000 kr för sprillans ny Kapex som normalt skulle sluta på i en vanlig Traderaauktion. Ja man kan faktiskt få väldigt mycket för Festoolprylar i Tradera.
Utan får då nöja mig med 4500 och köparen "förlorar" då h*n inte köper det för 31 utan 4500.
Omvänt skulle jag inte heller kräva att säljaren ska skicka en Kapex för 31 kr om jag skulle vinna det för det priset. Det finns ingen rimlighet i det.
Någon pratade om att vid misstag kan det vara okej, som med streckkodexemplet.
Om man nu ska diskutera misstag så brukar ju inte dessa annonser sluta på så låga priser så länge annonsen är rätt formulerat. Fyndläge uppstår oftast när någon skrivit fel i rubrik eller texter och på så sätt undgått sökmotoren vid en sökning, ibland är det helt att man lagt in annonsen fel tid eller valt alltför kort annonstid, eller kombination av dessa "misstag". Så nu blev "misstag" en definitionsfråga....
Den där Boschsäljaren har ju skrivit Bocsh i annonsen så det skulle inte förvåna mig att han gjorde liknande fel förut och därmed fått negativt omdöme när auktionen slutade alldeles för lågt.
Men om min kapex som jag satt ut för en krona bara har kommit upp i 50 spänn och det är 5 timmar kvar av auktionen.Daniel_N skrev:Juridiskt sett är saken ganska klar, och det finns ett bindande anbud och accept även om slutpriset blir lågt. I och med detta blir både säljare och köpare skyldiga att uppfylla vad de utlovat (betala resp leverera). Den säljare som vägrar leverera begår dock inte ett straffrättsligt brott - saken är strikt civilrättslig.
Då kan jag ju ringa min kompis som också är traderare och tipsa.
"Du har nu en gyllene chans att köpa min kapex. Bjud 5000:- och så lovar jag dessutom att köpa den av dig för 5001:- om du skulle ångra dig."
Vips, så har vi två nya avtal. Som jag måste hålla.
Jag har inte bulvanbudat någon gång på Tradera, inte heller bett någon.
Men jag skulle eventuellt kunna tänka mig göra det. Men trots allt går det mesta på tradera för mer pengar än det är värt, så behovet verkar inte vara så stort.
Men en sak är säker, det finns en massa sånt här på Tradera, som bulvanbud och kompisaffärer för att höja sin rating osv.
Jag hittade t.ex. en gång fyra st användarkonton som hade gjort en massa affärer mellan varandra, typ samma prylar också, flera ggr.
Och maxbetyg för affärerna givetvis.
En gång gick några småsaker för mig smärtsamt billigt, men jag var trots allt inte det minsta intresserad av att behålla dom. Det som smärtade var egentligen tiden och pysslet med att packa och skicka som jag inte tyckte motsvarade "vinsten".
Hade dom kommit och hämtat hade jag alltså gladeligen skänkt sakerna istället.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Så enkelt är det faktiskt och är de förutsättningar som gäller på en auktionssajt. "Den som är med i leken, får leken tåla." Och leken på Tradera innebär att man bär en risk om man sätter låga utgångsbud utan reservationspris.Daniel_N skrev:
Jag skulle bli rejält förbannad om jag blev blåst som ovan. Ingånget avtal är ingånget avtal. Jag skulle nog göra allt för att personen i fråga blev avstängd och att denne också hindras från att öppna nytt konto i annat namn (i möjligaste mån).
Reglerna är solklara, förstår inte diskussionen.
Har köparen lagt vinnande bud på 31:- så är det ju så, det är inte köparens fel att fler inte budade, eller att säljaren inte satte ett pris han kan tänka sig sälja varan för.
Det finns ingen ångerrätt vid dålig intresse på Tradera..
Det är ju även säljarens ansvar att man har formulerat auktionsrubrik och text så att det framgår vad som auktioneras ut.
Har köparen lagt vinnande bud på 31:- så är det ju så, det är inte köparens fel att fler inte budade, eller att säljaren inte satte ett pris han kan tänka sig sälja varan för.
Det finns ingen ångerrätt vid dålig intresse på Tradera..
Det är ju även säljarens ansvar att man har formulerat auktionsrubrik och text så att det framgår vad som auktioneras ut.
Redigerat:
Trycker mest det är tröttsamt att någon står på sig och ältar det där Kapexemplet. Som de flesta konstaterat låter man helt enkelt bli att lägga startpris lägre än man vill sälja varan, alternativt använder sig av funktionen för reservation.
För övrigt känner jag igen mig i ditt exempel Mikael_L: sålde en gång en riktigt fin dörrstängare för 3kr. Frakten landade på runt 150kr, det var inte värt mödan att sälja den. Likväl tyckte jag det var synd att kasta den, nu fick förhoppningsvis någon användning av den!
För övrigt känner jag igen mig i ditt exempel Mikael_L: sålde en gång en riktigt fin dörrstängare för 3kr. Frakten landade på runt 150kr, det var inte värt mödan att sälja den. Likväl tyckte jag det var synd att kasta den, nu fick förhoppningsvis någon användning av den!
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
End: Gilla läget eller ge tusan i tradera och andra auktioner. Du är ute och cyklar. Hade någon traderasäljare ringt mig och försökt få mer pengar eftermavlutad auktion hade jag blivit skitförbannad. Ett avtal är ett avtal även om du i kapexfallet skulle råka missgynnas.
Om du hade fått 45.000 för din kapex, och köparen ringer och prutar i efterhand enligt samma metod som din ovan. Skulle du tycka att det var ok, eller är det annorlunda?
Om du hade fått 45.000 för din kapex, och köparen ringer och prutar i efterhand enligt samma metod som din ovan. Skulle du tycka att det var ok, eller är det annorlunda?
Haha, det där fick du till bra!phl skrev:Trycker mest det är tröttsamt att någon står på sig och ältar det där Kapexemplet. Som de flesta konstaterat låter man helt enkelt bli att lägga startpris lägre än man vill sälja varan, alternativt använder sig av funktionen för reservation.
Ja själv sålde jag en skruvdragare förra helgen på tradera som jag fick betydligt lägre bud på än jag hade hoppats på, men det var ju bara att skicka iväg den med en tår i ögat.
Jo jag förstår att man ska hålla sig till spelreglerna, jag börjar ändra mig delvis efter era kloka kommentarer, förlorar jag miljoner i poker kan jag inte i efterhand kräva att få behålla pengarna så att säga. Men jag får fortfarande inte till det att folk reagerar mer på att en säljare väljer att inte sälja till alltför lågt pris än att trissa upp priserna via kompisarna. Det är ju i alla fall mer ärligt att påstå att man inte vill sälja till det priset. Ser nästan dagligen auktioner där det ser misstänkt ut i form av kompisbud och det tycker jag är mindre okej för där har man systematiskt förstört fyndchansen och ändå tycks det vara inom spelreglerna enligt er då det är mer "snyggt gjort".
Bör tilläggas att jag aldrig personligen vägrat sälja till för lågt pris utan alltid sålt till slutpriset oavsett vad det slutade på, jag försöker hela tiden resonera ur Boschsäljarens perspektiv då folk började hoppa på säljaren. Tradera är ju en blandning av "proffs" och amatörer så ja det finns många säljare som bara säljer någon enstaka pryl per år och är inte riktigt hemma i auktionsvärlden. Det händer ofta att de lägger i fel kategori eller liknande. Vill ni fortsätta vara hårda och njuta av att de mindre vetande ska drabbas hårt så visst... Men om en säljare skulle vägra sälja en Kapex för 31 kr skulle jag inte bråka med säljaren. PUNKT!
Bör tilläggas att jag aldrig personligen vägrat sälja till för lågt pris utan alltid sålt till slutpriset oavsett vad det slutade på, jag försöker hela tiden resonera ur Boschsäljarens perspektiv då folk började hoppa på säljaren. Tradera är ju en blandning av "proffs" och amatörer så ja det finns många säljare som bara säljer någon enstaka pryl per år och är inte riktigt hemma i auktionsvärlden. Det händer ofta att de lägger i fel kategori eller liknande. Vill ni fortsätta vara hårda och njuta av att de mindre vetande ska drabbas hårt så visst... Men om en säljare skulle vägra sälja en Kapex för 31 kr skulle jag inte bråka med säljaren. PUNKT!
Ja jag skulle då inte ha några problem med att sänka priset för personen ska inte behöva betala 45000 för det, en förlikning i detta fall skulle sluta på 27000 kr.Magnus_Andersson skrev:End: Gilla läget eller ge tusan i tradera och andra auktioner. Du är ute och cyklar. Hade någon traderasäljare ringt mig och försökt få mer pengar eftermavlutad auktion hade jag blivit skitförbannad. Ett avtal är ett avtal även om du i kapexfallet skulle råka missgynnas.
Ursäkta att jag lägger mig i men finns det ingen affärshederlighet hos vissa?
Klart man får bita i det sura äpplet ibland, och ibland får man skörda goda frukter.
Med i leken får oxå leken tåla... om jag får uttrycka mig så. Annars är det bara att lägga ned...
END: jag hoppas du har samma nick på tradera så jag vet vems grejer jag inte ska buda på... Din affärsmoral är nog den värsta jag har hört.... Du kan ju inte skapa egna regler för att det ska passa dig.....
Herregud, vart är landet på väg om det ska gå till så??? :O
Klart man får bita i det sura äpplet ibland, och ibland får man skörda goda frukter.
Med i leken får oxå leken tåla... om jag får uttrycka mig så. Annars är det bara att lägga ned...
END: jag hoppas du har samma nick på tradera så jag vet vems grejer jag inte ska buda på... Din affärsmoral är nog den värsta jag har hört.... Du kan ju inte skapa egna regler för att det ska passa dig.....
Herregud, vart är landet på väg om det ska gå till så??? :O