Jag börjar!
Posta gärna också ett exempel där produkten är rimligt prissatt.

Bild på en rörklämma 10-16 mm från Jula med pris 49,90 kr exkl. moms, visad med 4,5 av 5 stjärnor baserat på 16 recensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit Faluplast rörklamma 14000 12-16D, artikelnummer 3811405, till salu hos Hornbach för 12 kr/styck.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Graf över timvisa elpriser i SE4 den 20 nov 2024, jämför idag och imorgon. Lägsta pris 47,64 öre/kWh, högsta 158,49 öre/kWh.
Skapa konto

Graf över dagens elpriser per timme i Sundsvall, SE2, 20 november 2024. Blå linje visar dagens priser, röd för imorgon. Högsta pris 48,39 öre/kWh, lägsta -0,94.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Mr. Gullberg och 31 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Hur avgör man om något är rimligt prissatt?

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Hur avgör man om något är rimligt prissatt?
Om en sak kostar ungefär lika mycket i fyra butiker men 5-10x så mycket i en femte, då tycker jag att något är orimligt.

• Gilla
Bernt_Karlsson och 14 till
  • Laddar…
O
Skärmdump av Ahlsell-webbplats med rubrik om prislistor och beskrivning om hur man loggar in för att se dem.
Skapa konto

Schack matt!

• Gilla
  • Haha
Mr. Gullberg och 50 till
  • Laddar…
Nosskydd till Senco dyckertpistol.
Fem centimeterstora gummipluppar att sätta på spikpistolen så att den inte gör märken i lister etc.
Nu är detta Beijer, men dom flesta andra än nästan lika dyra. Kostar nog 5:- att tillverka.

Förpackning med Senco nosskydd HF0083 BP för Cordless25 och AirFree25 dyckertpistol, pris 365 kr per styck.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Den här såg jag idag, stödhylsa för 22mm rör 60 kr jämfört med 10kr hos RR. I och för sig ingår det nog också en klämring som inte passar kopplingen 😉

• Bild av en produkt i en webbshop: klämring och stödhylsa för 22 mm rör, från Carat, med priset 60 kr/stk, artnr 30999.
    Skapa konto
  • Kopparstödhylsa för 22mm rör från Rinkaby Rör, 10,00 kr, visas på webbsida med produktdetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Baretta och 3 till
  • Laddar…
A
J john.h skrev:
Jag börjar!

[bild]
[bild]
Jag är mycket tacksam för att det finns ett Hornbach i närheten när man har hus, jag köper det mesta jag behöver där utom virke som jag köper hos en lokal byggmaterialhandlare som har mycket bra kvalitet och oftast billigare än andra handlarna som finns i bygden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tillverkningskostnaden kan nog räknas i ören

Förpackning med 1100 häftklamrar, märkt Rapid, pris 79,90 kr, med flera positiva recensioner.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J john.h skrev:
Jag börjar!

[bild]
[bild]
Att kalla 50kr, för en rörklämma, för ockerpris, är ju rent larvigt. Måhända att det är åt det dyrare hållet. Men ocker är något helt annat.

• Gilla
  • Haha
David__11 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Att kalla 50kr, för en rörklämma, för ockerpris, är ju rent larvigt. Måhända att det är åt det dyrare hållet. Men ocker är något helt annat.
Inte behöver det väl vara betydande summor för att man ska kunna mena att det är ocker?

I det här fallet så är det ju precis över 4 ggr så dyrt för klammern.

Klart att det är mer betydelsefullt om det handlar om en bil för antingen 250 tusen eller 1 miljon för exakt samma produkt.

Men det relevanta är väl snarast den brutala överprissättningen i förhållande till någon sorts "rimligt" pris.

• Gilla
Bernt_Karlsson och 12 till
  • Laddar…
hsd
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]

• Gilla
På grund och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]
Det är den juridiska definitionen och användningen av ordet i juridisk mening ja.

I allmän spårklig mening så har det ytterligare betydelser. Se till exempel SAOL

ockra [åk`ra] verb ~de ~t
• ta oskälig ränta; göra sig oskälig vinst; ockra på ngt otillbörligt utnyttja ngt

I det här fallet är det väl "göra sig oskälig vinst" som närmast träffar den definition av ordet som TS avser.

• Gilla
Bernt_Karlsson och 9 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Den är några år gammal. Fick de några sålda kan man undra... Reklam för solcellsdrivna trädgårdslyktor med medlemsrabatt, originalpris 900 kr, nu 649 kr. Rabatt på 251 kr, av Varumärket Star Trading.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den är några år gammal. Fick de några sålda kan man undra...[bild]
Får regelbundet dessa mejl om att köpa från Villaägarna allehanda skitprylar. Dessutom påstås det vara så extremt rabatterat fast man behöver bara 2 sekunder för att hitta samma eller bättre pris någon annanstans.

Är det därför man är medlem för att få dessa skräperbjudanden undrar man. Riktigt kass. Överväger faktiskt att lämna dom eftersom de skickar så mycket dynga och inte fokuserar på vad de egentligen borde göra... enligt mig.

• Gilla
PeterH69 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.