10 188 läst · 42 svar
10k läst
42 svar
Tråden med ockerpriser vi hittar
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 213 inlägg
Jag gick med Villaägarna för att jag tänkte det kunde vara bra, gick ur strax igen då det mest kändes som en reklamförmedling.
trodde det var helt avskaffat för hur kan annars SMS-lån tillåtas? De har ju både skyhöga räntor och utnyttjar nödställda.hsd skrev:Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Äsch, fyndpris ju!B Boxer63 skrev:
Jag gav 90 spänn styck för 16 mm stödhylsa för inte så länge sen... Kopplingen var billigare, men kom tyvärr inte med hylsa...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 362 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 362 inlägg
I tråden borde ju oförstånd , lättsinnerlighet passa inJohT skrev:Det är den juridiska definitionen och användningen av ordet i juridisk mening ja.
I allmän spårklig mening så har det ytterligare betydelser. Se till exempel SAOL
ockra [åk`ra] verb ~de ~t
• ta oskälig ränta; göra sig oskälig vinst; ockra på ngt otillbörligt utnyttja ngt
I det här fallet är det väl "göra sig oskälig vinst" som närmast träffar den definition av ordet som TS avser.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 362 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 362 inlägg
Gjorde samma då det utovades en massa pocent rabatt men det visade sig inte stämma, blev samma pris som jag redan hade13th Marine skrev:
När jag påtalade det för villaägarna så sa dem att det var lokalt erbjudande men jag hade ju varit på det lokala kontoret när jag blev varse om blåsningen
Finns tyvärr ingen tydlig gräns för vad som är ocker när det gäller räntor och ingen sida av politiken verkar vilja fastställa gränsen. Det finns de som döms för ocker, men det verkar inte vara finansinstitut som döms.K Kurtivan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 213 inlägg
Ja, Villaägarna lägger väldigt mycket tid och energi på sina "partnerssamarbeten" med i de flesta fall totalt tandlösa rabatter. Håller med om att vi borde starta en tråd om det. Jag tycker även att alla som är missnöjda borde maila Villaägarnas kundtjänst och säga att deras "partnersamarbeten" är ointressant och att man därför gått ur eller överväger att gå ur och att man anser att de bör fokusera på kärnverksamheten istället.13th Marine skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Skillnaden mellan Villaägarnas tidning och reklamblaskorna riktade till de som bor i hus är marginell.
Båda arbetar hårt för att sälja olika produkter. Priserna är höga, ofta ska man anlita hantverkare och tidningen ifrågasätter sällan hur ofta eller länge utbyte av saker eller upprepat underhåll bör ske.
Samtidigt driver de frågor om kommuner som kräver att villaägare ska snöröja, enskilt avlopp eller nu i dagarna de galna elpriserna. Mer sånt!
Båda arbetar hårt för att sälja olika produkter. Priserna är höga, ofta ska man anlita hantverkare och tidningen ifrågasätter sällan hur ofta eller länge utbyte av saker eller upprepat underhåll bör ske.
Samtidigt driver de frågor om kommuner som kräver att villaägare ska snöröja, enskilt avlopp eller nu i dagarna de galna elpriserna. Mer sånt!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 943 inlägg
Tecca luftspaltskivor. Bauhaus tar den inte på prisgaranti trots att de går köpa lösa för samma pris som vid paket hos Hornbach. Jag vet eftersom jag köpte 32 + 4st förra veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nej, det kan mycket riktigt kosta 1 kr, och ändå vara ocker.JohT skrev:Inte behöver det väl vara betydande summor för att man ska kunna mena att det är ocker?
I det här fallet så är det ju precis över 4 ggr så dyrt för klammern.
Klart att det är mer betydelsefullt om det handlar om en bil för antingen 250 tusen eller 1 miljon för exakt samma produkt.
Men det relevanta är väl snarast den brutala överprissättningen i förhållande till någon sorts "rimligt" pris.
Men nu var det inte heller den lilla summan, som var orsaken till att jag sa emot. Utan jag menar att dessa rörklamrar brukar kosta bra mycket mer än 12 kr. Jag vill nog även påstå att normalpriset ligger närmare 50, än 12 kr.
Dock kanske man ska inflika, att 50 kr kanske skulle kunna kalla ocker, av den lilla anledningen att det var just på Jula. Det är nästan så man misstänker att det blivit något fel.
När man letar efter nåt stöter man ju alltid då och då på dessa artiklar som har helt osannolika priser.
Man undgår ju inte att fundera på historien bakom.
Antar att det generellt beror på något tekniskt fel, men det händer tillräckligt ofta för att man inte kan undgå tanken att det handlar om någon sorts scam.
Exempelvis:
Antar att det generellt beror på något tekniskt fel, men det händer tillräckligt ofta för att man inte kan undgå tanken att det handlar om någon sorts scam.
Exempelvis:
Logga in
Skapa konto
Om man är villig att vänta typ 7 månader får man den till vettigare pris 😀C cpalm skrev:När man letar efter nåt stöter man ju alltid då och då på dessa artiklar som har helt osannolika priser.
Exempelvis:
[bild]