169 045 läst · 638 svar
169k läst
638 svar
Tråden för oss med Netgear Arlo
Har tyvärr inga goda råd. Var inne och testade och fick inte alls ditt problem. Men jag använder inte funktion en. Passar inte vårt sätt att leva.Blanksvärd skrev:
Hej
Har haft Arlo i ett par år med basfunktionerna och har några frågor som jag hoppas få hjälp med här.
Det blir många filmsnuttar med robotgräsklippare, fåglar, katter mm. Ser att ni har löst det genom att använda aktivitetszoner. Behöver man en nyare generation av basenheten för att ställa in det samt olika nivåer som ni skriver om?
Hur gör man för att aktivera geofencing för två mobiler på samma konto? Hur kopplar man in IFTT till systemet?
Har Arlo både hemma och på landet, kan man ha båda ställena på samma konto? Nu har jag olika konton med följd att det blir en del inloggningar kors och tvärs för att skifta ställe.
Hälsningar Sven
Har haft Arlo i ett par år med basfunktionerna och har några frågor som jag hoppas få hjälp med här.
Det blir många filmsnuttar med robotgräsklippare, fåglar, katter mm. Ser att ni har löst det genom att använda aktivitetszoner. Behöver man en nyare generation av basenheten för att ställa in det samt olika nivåer som ni skriver om?
Hur gör man för att aktivera geofencing för två mobiler på samma konto? Hur kopplar man in IFTT till systemet?
Har Arlo både hemma och på landet, kan man ha båda ställena på samma konto? Nu har jag olika konton med följd att det blir en del inloggningar kors och tvärs för att skifta ställe.
Hälsningar Sven
Film får du när det rör sig framför en kan era som är igång. Det enda du kan göra där är att minska detekeringszonen. Det du kan slippa med AI är aviseringarna. Vi kör med schema och har enbart inomhuskamerorna igång när Automower är igång. Schema och geofencing går inte ihop. Jag har valt schema. Geofencing är enligt min mening för tolerant. Man kan vara hos en granne utom synhåll och anses vara hemma. Man kan så vitt jag förstår ha geofencing beroende av valfritt antal relefoner men var och en måste väl registrera sig ett avgiftsfritt konto. Till IFTTT kopplar man sig via ett konto hos dem. Har enbart batteri varning den vägen.S Svenn skrev:Hej
Har haft Arlo i ett par år med basfunktionerna och har några frågor som jag hoppas få hjälp med här.
Det blir många filmsnuttar med robotgräsklippare, fåglar, katter mm. Ser att ni har löst det genom att använda aktivitetszoner. Behöver man en nyare generation av basenheten för att ställa in det samt olika nivåer som ni skriver om?
Hur gör man för att aktivera geofencing för två mobiler på samma konto? Hur kopplar man in IFTT till systemet?
Har Arlo både hemma och på landet, kan man ha båda ställena på samma konto? Nu har jag olika konton med följd att det blir en del inloggningar kors och tvärs för att skifta ställe.
Hälsningar Sven
Jag har aldrig behövt men man kan väl registrera hur många basstationer som helst på ett konto men det blir betalkonton när summa kameror överstiger 5 st.
Hur gör man för att koppla bort endast vissa kameror i schema? Behövs abonnemang då?
Mina basstationer är på olika geografiska platser, kan man ha dem på samma konto ändå? Då funkar förstås inte geofencing.
Finns det olika versioner av basstationer, mina är ett par år gamla eller är det abonnemang som behövs för de avancerade funktionerna?
Mina basstationer är på olika geografiska platser, kan man ha dem på samma konto ändå? Då funkar förstås inte geofencing.
Finns det olika versioner av basstationer, mina är ett par år gamla eller är det abonnemang som behövs för de avancerade funktionerna?
Beror helt på vad du menar med att "koppla bort" kameror. Vill du inaktivera, avinstalleraS Svenn skrev:Hur gör man för att koppla bort endast vissa kameror i schema? Behövs abonnemang då?
Mina basstationer är på olika geografiska platser, kan man ha dem på samma konto ändå? Då funkar förstås inte geofencing.
Finns det olika versioner av basstationer, mina är ett par år gamla eller är det abonnemang som behövs för de avancerade funktionerna?
eller bara hindra kameran från att filma?
Inaktiverar gör du under "Hantera kamerastatus". Där släpar du bara över kameran till avsnittet "Inaktiva kameror".
Vill du tillfälligt stänga av kameran så går du till "Inställningar" för den kameran och slår av "Sätt på enhet".
Avinstallerar gör du också under "Inställningar" för respektive kamera.
Abonnemanget vet ingenting om var kameran sitter utöver IP-adressen. Borde inte vara så att de bryr sig om routerns IP-adress men jag vet inte. Det jag vet är att det går utmärkt med flera basstationer som går ut över samma router. Det står ju ingenstans att man måste ha dem på samma routeradress. Det är väl bara att prova eller kontakta deras support. De brukar vara svåra att komma i kontakt med men väldigt hjälpsamma när man väl fått kontakt. De flesta gångerna har det varit svensktalande i andra ändan.
AI bryr sig förmodligen inte om version på basstationen eftersom analysen sker i deras server på insänd bild.
//Henry
I telefonen ligger det under "Instälningar->Hantera kamerastatus". Går du via webbrowser ligger det under "Prenumeration->Hantera kamerastatus".S Svenn skrev:
//Henry
Det skiljer säkert inte mellan olika browsrar.S Svenn skrev:
Svårt att veta hur det funkar för något man inte har. Lite märkligt att det är olika mellan telefon och dator och att det funkar bättre i telefonen kan man tycka.
//Henry
Av en ren slump upptäckte jag idag att den Arlo app som vi har använt i några år nu inte längre finns på Google Play. Det är en ny app som ligger där. Den "gamla" appen fungerar fortfarande, vad jag förstår. :en vill jag få uppdateringar måste jag väl förmodligen byta. Har inte bytt ännu.
Har Ni andra Arlo-användare fått något meddelanden om att appen ska bytas?
Har Ni andra Arlo-användare fått något meddelanden om att appen ska bytas?
Medlem
· Södermanland
· 192 inlägg
Gick in i denna tråd för att leta info ang "nya" appen så jag har iaf inte bytt ännu. Såg att det fanns en ny app när jag sökte på "Arlo" i Play-butiken och hittade en med samma logga som jag redan har, fast det stod "installera" ist "uppdatera" eller "installerad". Man ska tydligen installera nya appen (alla inspelningar och insllningar ska föja med, men Geofencing och "ring en vän" måste knappas in på nytt) och därefter avinstallera den gamla. Vet inte vad som skiljer apparna åt, men läste iaf nån stans att Arlo nu är egna och inte lyder under "Netgear" .HenFre skrev:
mvh/ Moribusken
Jag har bytt nu. För oss var appen ett lyft. Uppkopplingen går mycket snabbare nu. En hel del av det jag trodde var kommunikationsproblem mellan bas och kameror försvann. På slutet fick jag starta appen två ggr i rad för att få en uppkoppling med kommunikation till kamerorna. Behövs inte längre. Allt går upp i en följd utan extra åtgärder.
//Henry
//Henry
Medlem
· Södermanland
· 192 inlägg
Har laddat ner och bytt app. Funkat bra såhär långt. Lite svårt att veta vilken app man skulle ta bort, då båda hade samma logga.
Medlem
· Södermanland
· 192 inlägg
Mina kameror har slutat reagera på rörelse. Inga inspelningar sen midnatt. Förutom att jag bytt app för två dagar sen, så har jag sen igår båda kamerorna anslutna till 230V. Har Smart abonnemang på båda kamerorna och allt utom "Rörelse" aktiverat. Har startat om basenheten men det fungerar ändå inte. Någon som har nåt tips?
mvh/ Moribusken
mvh/ Moribusken