Ok, nu verkar det fungera.

Mitt tips till andra som likt mig själv är ett kvalificerat dumhuve är att om ni monterar en säkringshållare på det specialbyggda kablaget med svart krympslang etc för att inte synas osv:

1

....glöm isåfall inte att stoppa i en säkring i denna hållare. Allting verkar bli mycket bättre av att man har spänning fram till GPS trackern.

Skärmdump av GPS-trackergränssnitt med fordonets status och plats på en karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
-RB- och 24 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:

Mitt tips till andra som likt mig själv är ett kvalificerat dumhuve är att om ni monterar en säkringshållare på det specialbyggda kablaget med svart krympslang etc för att inte synas osv:

[bild]

....glöm isåfall inte att stoppa i en säkring i denna hållare. Allting verkar bli mycket bättre av att man har spänning fram till GPS trackern.

[bild]
Duktigt :crysmile:

Läste i humortråden innan, men det här var roligare. Skoj att du delade med dig, en del hade nog bara låtit tråden dö istället för att krypa till korset (y)

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nåja, det händer inte oftare än att det går att bjuda på eländet tycker jag. Blev det såhär varje gång man gjorde något kanske det inte var lika kul att ta på sig dumstruten.

det intressanta nu blir att se hur det ser ut när moppen börjar rulla.

• Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Första testet, någon är på väg till skolan.

Verkar som att serversidan anpassar sig till kartan, eftersom spåret hamnar på vägen även när det inte finns en datapunkt precis där svängen görs. Detta är då micodus.net som man har gratis tillgång till när man köper deras trackers. Tveksamt om det är någon poäng med att ha en egen server för detta.

Kartskärmdump från micodus.net med markerad rutt som visar någons väg till skolan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Har det inte gått lite för fort där? :thinking:

Immobil Immobil skrev:
Har det inte gått lite för fort där? :thinking:
För fort?
31,48km/h?:thinking:
Lite för sakta i så fall tycker jag.:D

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
:oops: Sorry, missade 31:an.

Den där jädra moppen är nästan omöjlig att köra för fort med. Gör exakt 50 när det är helt plant. Skulle behöva ändrat varvstopp och ny drevning för att bli "bra" men eftersom dottern kör den också så blir det inget av det. Skulle vara bra om den gjorde 55 så man hänger med trafiken lite bättre.

MathiasS MathiasS skrev:

[bild]

[bild]
Du är i gott sällskap :crysmile:. Jag monterade en ny jordplint på båten i våras och ägnade ett antal timmar åt felsökning när några mätare inte längre fungerade trots att de var riktigt inkopplade till plinten. Problmet var att ärkepuckot glömt ansluta plinten till batteriet....

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ClasseClas
Tack för en bra genomgång och kul att det funkar! Jag undrar hur mkt GPS:en drar? Jag funderar på att stoppa in en i en båtmotor som förvaras i ett kallförråd. Undrar hur stort batteri som behövs för att säkra driften i ca 9-12 månader givet att motorn bara står i förrådet?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Tack för en bra genomgång och kul att det funkar! Jag undrar hur mkt GPS:en drar? Jag funderar på att stoppa in en i en båtmotor som förvaras i ett kallförråd. Undrar hur stort batteri som behövs för att säkra driften i ca 9-12 månader givet att motorn bara står i förrådet?
Båtmotor-use-caset är intressant. Jag tänkte i ett första steg montera samma tracker som i mopeden i båten, men det skulle vara bättre med något som går på batteri.

Kanske är det någon av dessa som är bättre i båtmotorn standalone. Priser borde man hitta på aliexpress. Oklart om det blir problem med frakt pga batteriet, antagligen tar det bara lite längre tid då jag tror att flygfrakt är uteslutet.

https://www.micodus.com/list/personal-tracker

Angående förbrukningen så kan du ju ställa ner intervallet på rapporteringen. Kanske skicka mer sällan när prylen inte flyttat på sig. Men det beror på gps och mjukvara om det går...

En tracker ned gyrokrets kan varna för rörelser och först då rapportera position. Gyron drar i princip ingenting och drivas av ett litet knappbatteri på ett kretskort.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ja att inte sända data alls är en bra grek, att stänga av GPS och kommunikation ännu bättre. Får kolla spexarna på prylarna...

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Båtmotor-use-caset är intressant. Jag tänkte i ett första steg montera samma tracker som i mopeden i båten, men det skulle vara bättre med något som går på batteri.

Kanske är det någon av dessa som är bättre i båtmotorn standalone. Priser borde man hitta på aliexpress. Oklart om det blir problem med frakt pga batteriet, antagligen tar det bara lite längre tid då jag tror att flygfrakt är uteslutet.

[länk]
Det borde jag ha insett att det finns färdiga moduler med inbyggda batterier. Jag var mer inne på idémässigt att ta "din" tracker och hänga på ett 9V batteri av litiumtyp, ej laddningsbart, som kan ge ca 800 mAh. Ex. https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/9v_lithium.html
Ett sånt batteri borde ju räcka ett tag. Alternativt att leta reda på en Power Bank hemma och använda för detta. Nåväl, jag kollar på de färdiga produkterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.