MathiasS MathiasS skrev:
På detta kort behöver man inte knappa in någon pinkod.

Vi har några lurar med kort från Tre också, jag kanske får testa med ett sådant. Har provat med en annan tracker också (köpte tre) och det fungerar likadant (dvs inte alls).

Får kolla med Telia vad som gäller för SMS, jag har ju skickat sms via simkortet när jag stoppade det i en telefon.
Nej de är en kod för o få skicka kommandon till GPSen. Du skall kunna få svar på sms-frågor, eller så har de jag haft fungerat.
 
Ok i detta fall kan alla nummer skicka kommandon till trackern, tills man ställer in ett admin-telefonnummer som då blir det enda som kan skicka kommandon.
 
Utan att man först måste skicka med en kod?
 
(I) opend the cover,Insert a NANO SIM card support GSM/GPRS network into the slot and make sure the chip side is up (II)Connect cable follow the picture (III) Set admin number by sending a SMS command to the SIM card inside device For example: admin123456+86186******(+86186*****should be youe phone number) (IV)Set APN: APN123456 CMNET(please use your local APN instead of CMNET,if you do not know the APN content,you should contact your SIM card supplier
 
B larry78 skrev:
Utan att man först måste skicka med en kod?
ja i guiden för denna så sätter man bara apn, inte admin nr. Men jag ska prova, det vore toppen om det är felet. Det finns ett kommando för att göra det.
 
Ingen skillnad tyvärr
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Ingen skillnad tyvärr
Kan ju vara så att du fått ett måndagsex.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Det går dåligt.

Har ett simkort från Telia för mobilt bredband. Ingen pin behövs, APN är online.telia.se

När man stoppar i simkortet startar trackern men den svarar aldrig på sms-kommandon och kommunicerar inte till central server.

Stoppar jag simkortet i en telefon fungerar surf och sms.

Hur felsöker man?
Du råkar inte testa kortet i en iPhone så de SMS du testskickar istället är iMessage-meddelanden?
 
B breakman skrev:
Du råkar inte testa kortet i en iPhone så de SMS du testskickar istället är iMessage-meddelanden?
jo så är det, men jag har ställt om så jag skickar sms istället för message....det är nog en fälla annars.
 
G GargamelSE skrev:
Kan ju vara så att du fått ett måndagsex.
japp. Men nu har jag ju testat två trackers så jag tror nog på skit bakom spakarna fortfarande.

tror jag måste skaffa ett annat simkort och även ta ett snack med Telia igen om 2g stöd.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Telia säger att jag har 2g-stöd.
Kolla om det är sant...
Sätt telefonen i 2G läge, starta om och se om den kan ansluta sig, autentisera sig, över 2G.
Det borde ju iofs inte vara något problem...
 
Japp ska göra det idag.

Försökte testa med luren igår bara för att inse att en Iphone inte kan ställas i enbart 2g/gprs läge....:) Går bara att styra mellan 3 och 4G och med och utan VoLTE. Får försöka leta upp någon äldre skithög till telefon...
 
De val du ser i ”Mobilnät/Mobildata” I iOS styrs av vad operatören vill visa. När du får en popup för ”uppdatering av operatörstjänster” kan 2G mycket väl ryka från valen. Enda sättet att få 2G-valet i telefonen i det läget är att totalåterställa via datorn och hoppa över operatörsuppdateringen.

...eller använda en gammal telefon, som sagt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Operatörens gissning i supporten var att jag skulle ha ett simkort för "data" och inte ett för "mobilt bredband". Skillnaderna mellan dessa är inte solklar för mig trots viss insikt i frågan, men jag är inte sämre än att jag går tillbaka till Teliabutiken och byter ut kortet mot en annan sort.

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.