39 438 läst · 112 svar
39k läst
112 svar
Totalt kaos när VVS-firma akutspolade avloppet - Vad göra?
Du borde kolla youtube-länken tidigare i tråden. Jobbar du så där har du mycket kvar att lära! Det finns bättre sätt!B Bengt Henrik skrev:9 av 10 gånger så börjar man spola inifrån om man inte ser att problemet sitter ute eller att det är översvämning eller problem med rören som omöjliggör spolning inifrån.
Innan arbetet så går man igenom var stoppet är och var alla brunnar och vattenlås finns som är kopplade till samma avloppsledning och det är ägarens ansvar att visa och hålla koll på, Inte spolfirman som har fullt upp med att spola loss stoppet och inte kan springa runt och kolla alla brunnar om man nu inte vill betala för två gubbar.
Plugga rören har jag bara varit med om spolfirman försöker suga loss stoppet.
För min del är det självklart att den tid som det tog att städa debiteras. Vill man slippa den tiden så städar man själv
Nä, igenkloggning sker ju under "tid"... MEN sa de inte att det berodde på massa våtservetter? (framför allt). Har de något att fastna lite i är det ju kört.. (de går ju inte sönder på samma sätt som vanligt toa-papper.. så de sitter ju där de sitter).M MagHam skrev:@Snigla Jo jag känner till den där enorma fettklumpen i London, sånt kan det bli hemma också framförallt från köket om man häller ut fett från matlagning.
Fast det jag märkt är att kosmetiska produkter ger ett slags "gele" som bara växer och växer. Inte så stenhårt som fett, men fullt kapabelt att sätta igen rör.
Inte alls OT. Jag tror som jag skrev tidigare i tråden att stoppet byggts upp under lång tid. I rena rör passerar det mesta.
Därför ska nog inte trådstartaren jaga senaste hyresgästerna och ställa dom helt ansvariga.
Men det betyder fortfarande inte att det är sista gästen.. den kanske "bara" lyckades vara den som fick bägaren att rinna över.. (likväl som den också kan vara den som hela tiden fortsatte stoppa i våtservetter - tyvärr vet jag fler som gör så när de är ute.. speciellt på mackar osv där de vill ha mer "renlighet")
Hmm, gissar på att du aldrig har spolat ett avlopp. Förmodar att du har kollat några avsnitt på Youtube och nu tror du att du är expert på att rensa avlopp.Farstatjej90 skrev:
Jag beskrev bara hur spolfirmorna företaget anlitar när vi själva inte får loss stoppet brukar jobba och några av dom gubbarna har jobbat med avloppspolning i 30-40 år
Att jobba inifrån och ut har den fördelen att man går rakt på stoppet. Sitter stoppet i ett stick till stammen så kan man oftast glömma att spola utifrån och in. Illern kommer passera sticket och fortsätta i stammen och även om det finns rensluckor så är det nog ingen som vill öppna den när det är ett flervåningshus
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu visar han kanske inte alla enkla fall på youtube. Sen tänker du inte på alla gånger han börjar filmen när all utrustning finns i utrymmet stoppet är?Farstatjej90 skrev:
Jag betvivlar inte hans kunskap. Han är säkerligen väldigt kompetent. Men det är dumt att använda hans filmer som något slags facit. Att så här är det. Men fortsätt gärna att titta på dessa klipp jag gör det själv.
KISS = Keep It Simple Stupid. Den regeln fungerar nästan alltid.
Om det är stopp i avloppet så börjar du inte rota i samlingsledningen.
Jag har förvisso inte jobbat med att spola avlopp. Men har i jobbet beställt många arbeten. Aldrig har de börjat i samlingen
Jag hade ett arbete på vån 6. Tror du att de började med att dra slang upp dit bara för skojs skull? Om man hade kunnat lösa det från källaren?
Nja. Jag har en nära släkting som jobbat i spolbil ett antal år på en mycket stor välrenommerad firma.
Går det att börja utifrån var det förstahandsvalet enligt honom.
Men jag förstår vad ni menar. Finns inga lämpliga spolbrunnar och det är avstick man inte vet var man hamnar i, så kanske det inte är görligt.
Det allra viktigaste är i alla fall att den som spolar planerar arbetet och tar reda på hur dragning är gjord o s v. Då undviks en hel del missöden med att avloppsvatten trycks upp på fel ställen.
Men jag förstår vad ni menar. Finns inga lämpliga spolbrunnar och det är avstick man inte vet var man hamnar i, så kanske det inte är görligt.
Det allra viktigaste är i alla fall att den som spolar planerar arbetet och tar reda på hur dragning är gjord o s v. Då undviks en hel del missöden med att avloppsvatten trycks upp på fel ställen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allt beror på var stoppet sitter någonstans. Om någon säger stopp i köksavloppet. Inte börjar du utifrån då.M MagHam skrev:Nja. Jag har en nära släkting som jobbat i spolbil ett antal år på en mycket stor välrenommerad firma.
Jag kan tänka mig att han åkte mest på större stopp. Att firman är välrenomerad är inte samma sak som att man är duktig å andra sidan innebär inte att man är dålig för att man jobbar på en dålig firma. rent generellt.
Han kan vara den bästa (nu förutsätter jag att din släkting är en kompetent och skicklig yrkesman oavsett firma)
Men jag tog on en firma för att spola ur samlingsledningen. Han valde och börja i källaren istället för att börja i gatan. vilket borde vara enklast.
Vi kan konstatera att det kändes som att ts spolkille inte var den smartaste.
Är du i ett badrum är det lätt att se eventuella risker.....
Sen bör man filma mer....
Ja, det var oftast större problem i stammar och ledningsnät med kommun och större fastighetsägare som uppdragsgivare.
Själklart börjar man inte i huvudstammen eller servisen om det är stopp i ett handfat 👍
Själklart börjar man inte i huvudstammen eller servisen om det är stopp i ett handfat 👍
Om det är stopp "i ett handfat" ringer man inte efter en spolbil. Man ringer faktiskt inte alls. Man rensar själv.M MagHam skrev:
Nu har jag kollat på något avsnitt och han är bra men något proffs vet jag inte. Såg ett avsnitt där han var i en källare och spolade en golvbrunn. Normalt lägger man en trasa över för att undvika att det skvätter men han satte bara foten över, vilket inte gjorde någon nytta
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du har rätt det ska rätt långt innan man ringer. vattenlås och alla avloppsrör som man lätt kommer ihåg, tar man bort och gör rent. Är stoppet kvar så tar man fram vatten slangen med rensmunstycke.TRJBerg skrev:
Om det inte räcker då ringer jag.
Men man ringer inte innan man testat att rensat vattenlås och synliga rör.
Däremot kan jag förstå att alla inte har möjlighet att spola själv.
Jo. Fast är det inte vattenlåset/motsvarande brukar det hos mig kräva spolbil. Sista gången jag ringde efter spolbil var det stopp samtidigt i kök och dusch. Så jag försökte inte ens. Spolkillen fick hålla på länge innan han fick loss stoppet (har för mig han körde med hett vatten? Är det möjligt?). Han gick in via en rensbrunn/rör strax utanför huset.Bananskalare skrev:Du har rätt det ska rätt långt innan man ringer. vattenlås och alla avloppsrör som man lätt kommer ihåg, tar man bort och gör rent. Är stoppet kvar så tar man fram vatten slangen med rensmunstycke.
Om det inte räcker då ringer jag.
Men man ringer inte innan man testat att rensat vattenlås och synliga rör.
Däremot kan jag förstå att alla inte har möjlighet att spola själv.
Men det var flera år sedan.
Då har du fortfarande chansen att bli överraskad över hur utmanövrerad man kan över en ”litet” jäkla stopp.. 😳TRJBerg skrev:
Vi försökte hela dagen.. plockade isär (diskade) alla delar vi kom åt.. försökte verkligen ... Jätteirriterande när man såg hur röret gick (inte flera mil långt..) och man inte kom åt stoppet.. grr.. renstråd, kaustiksoda, kokande vatten.. nädå.. gick inte alls.. blev mest blött överallt i övrigt!
”Bara” diskhons lilla avlopp .. (men hade lite böjar i taket/golvet) innan det anknöt till stammen i källaren. Tog nära två timmar för en spolbil att få rätsida på det i slutänden. Han var verkligen muttrig (hade trott det skulle ta en kvart på sin höjd).
Surt att betala akutpris.. men han fick jobba för det iaf! (Och vi kände oss inte lika värdelösa..)
Men vi hade aldrig problem där igen sen 😊👍 (inte någonstans i det huset faktiskt)
(för att anknyta till diskussionen i övrigt.. han spolade/började innefrån)
Så kan det vara. Var låg stoppet, dvs hur långt ifrån diskhon?Snigla skrev:Då har du fortfarande chansen att bli överraskad över hur utmanövrerad man kan över en ”litet” jäkla stopp.. 😳
Vi försökte hela dagen.. plockade isär (diskade) alla delar vi kom åt.. försökte verkligen ... Jätteirriterande när man såg hur röret gick (inte flera mil långt..) och man inte kom åt stoppet.. grr.. renstråd, kaustiksoda, kokande vatten.. nädå.. gick inte alls.. blev mest blött överallt i övrigt!
”Bara” diskhons lilla avlopp .. (men hade lite böjar i taket/golvet) innan det anknöt till stammen i källaren. Tog nära två timmar för en spolbil att få rätsida på det i slutänden. Han var verkligen muttrig (hade trott det skulle ta en kvart på sin höjd).
Surt att betala akutpris.. men han fick jobba för det iaf! (Och vi kände oss inte lika värdelösa..)
Men vi hade aldrig problem där igen sen 😊👍 (inte någonstans i det huset faktiskt)
(för att anknyta till diskussionen i övrigt.. han spolade/började innefrån)
Vi hade inte helt stopp, det sipprade lite.. då brukar man ju ha lite större chans att ta sig in med krokar/skruvar/band... (och vi hade en sån där.. vevvariant.. med spiral i änden.. ganska styv.. kommer inte ihåg hur lång den är/var ) men iaf så var "stoppet" innan.. vi fick bara inte "grepp" om det.. och det enda som blev gjort.. var att putta ihop allt till en riktig stor propp (trodde det gick bra där ett tag, tills det gick mindre bra..... )TRJBerg skrev:
Skulle tro att det totala stoppet sen.. var kanske ett par meter ner (sen om det nu var två "fetthögar" som slogs ihop av vårat enträgna försök att få bort det... eller om det bara var ett större.. vet jag inte.. men vi hade tydligen satt fast skiten ganska bra (enligt muttrandet av spolnisse)..
Om jag inte minns helt fe.. så satte vi (efter det stoppet) en avluftare/ventil under diskbänken.. 👍
Av nyfikenhet: hur hanterade ni (då) fett som hälldes (kunde tänkas hällas) i vasken. T ex vilken typ av fett?Snigla skrev:Vi hade inte helt stopp, det sipprade lite.. då brukar man ju ha lite större chans att ta sig in med krokar/skruvar/band... (och vi hade en sån där.. vevvariant.. med spiral i änden.. ganska styv.. kommer inte ihåg hur lång den är/var ) men iaf så var "stoppet" innan.. vi fick bara inte "grepp" om det.. och det enda som blev gjort.. var att putta ihop allt till en riktig stor propp (trodde det gick bra där ett tag, tills det gick mindre bra..... )
Skulle tro att det totala stoppet sen.. var kanske ett par meter ner (sen om det nu var två "fetthögar" som slogs ihop av vårat enträgna försök att få bort det... eller om det bara var ett större.. vet jag inte.. men vi hade tydligen satt fast skiten ganska bra (enligt muttrandet av spolnisse)..
Om jag inte minns helt fe.. så satte vi (efter det stoppet) en avluftare/ventil under diskbänken.. 👍