S
HogeN HogeN skrev:
ska vara fler spåk ovanför stolen på locket samt under locket ENDAST WC PAPPER.
samt bara betala och vara se glad ut och så får det drabba dom andra som hyr bnb med höjd hyra tills beloppet är inkasserat

Lite så jag tänker också. Det lär väl ha tjänats en del pengar på att hyra ut sitt hus, dom pengarna ska ju täcka sånt här eller?
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
S
B Bästerortarn skrev:
1. Gör det verkligen det eller är det en känsla?
2. P&G har tappat sina miljömärkningar på Yes efter ååår av generösa undantag. Bättre att välja något märke som åtminstone försöker göra nån skillnad.
Skillnad på vad?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har inga svar på dina frågor men väl skrivet må jag säga. En kort historia som jag verkligen levde mig in i, mycket bra berättat om hela hän
G Ganescha skrev:
Har inga svar på dina frågor men väl skrivet må jag säga. En kort historia som jag verkligen levde mig in i, mycket bra berättat om hela händelseförloppet.
Måste instämma! Det var det intressantaste jag läst på forumet! Hoppas ju inte på att du får mer problem, men skriv gärna igen!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som gammal spolare dock i branschen fortfarande så känns det inte som att killen var riktigt upplärd. När jag körde på sådana jobb så försökte jag alltid utifrån först för att det helt enkelt var enklare så. Man kunde köra på hårdare.
Om man kör inifrån så får man putta ut slangen till stoppet för att undvika att man får onödigt mycket vatten där.
Sen känns debiteringen rätt extrem enligt mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du är inte ensam. Liknade case i vår förra villa.
- nedspolade torkdukar av städfirman som säljarna anlitade innan vi flyttade in.
Dessa fastade 17 m ut från huset, precis innan gemensamma stammen från grannarna.
6 år senare: Totalstopp. Första jourspolfirman gick bet. Fick ringa annan jourfirma som hade mekanisk rensskruv. Den firman löste allt, och som någon sade kopplade de in sugslang för att minimera översvämning.
Under alla år hade vattnet sipprat igenom dukarna men allt fast fastnat. Ja, till slut var stammen fullt.
Vi betalade 18.000, inkl filmning när de var klara. De slet hårt och med rensskruven fick de upp dukarna. Kommer så väl ihåg slurp-ljudet när sista dukarna kom upp.
Som husägare: betala från backup-kontot o gå vidare😂
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Hej.

Jag har ett problem som nu löst sig (pun intended) men när glädjen lagt sig över att katastrofen är över, lämnas jag med en olustig känsla och troligen en rejäl faktura på ingång.

Detta hände igår, söndag:
Jag hyr ut en hus på tomten via AirBnb. Det brukar gå bra och när en gäst checkar ut med "det rinner lite dåligt i duschen" brukar det i regel vara vattenlåset som behöver rengöras.

Inte denna gång.

Totalt stopp
Ute i huset visar det sig att vatten står i avloppet, men det har också runnit vatten vidare mot vardags-/sovrummet via hallen. Jag plockar upp vattenlåset men inget händer. Vatten står i duschens avloppsrör.
Med hjälp av ett stålband med rensspiral, tar jag mig 7,5 meter ner i röret, men lyckas inte får loss proppen.
Jag växlar över till en klassisk avloppsrensare (den där gummihatten med träpinne) och pumpar på tills jag lyckas pumpa upp avloppsvatten i duschen med allt vad det innebär och nu rinner otroligt sunkigt vatten ut i hallen.

Proppen är fortfarande kvar.

Inspektionsrör på utsidan
Utanför huset finns ett inspektionsrör/luftningsrör(?) men det lyckas jag inte öppna. Då jag inte vet hur konstruktionen inuti ser ut och hur jag ska ge mig på det, och jag ska skruva, bända, dra eller slita, så avbryter jag där.
Det känns som att risken är större att jag har sönder röret, än att jag skapar något vettigt.

Jag ringer två VVS-firmor som erbjuder akuthjälp. Det är ju söndag. Några andra svarar inte ens.

Ole, dole, doff
Den ena känns lite svajig men kan komma direkt. Den andra känns pålitlig, men kan inte komma förrän senare på söndagskvällen. Båda menar att det kommer kosta en slant, och en slant i detta fall uppskattas vara mellan 6-10 000:- beroende på spolbil eller inte, samt eventell arbetstid de behöver för att rensa avloppet.

Jag berättar allt ovanstående som inträffat och vad jag uträttat själv. Väljer sedan den svajige som kan komma direkt. Jag vill ju inte verka fördomsfull och vem är jag att döma någon bara för att de låter lite svajiga.
(Ja, jag vet. Om jag hade kunnat backa och lyssna på min magkänsla, skulle jag gjort det vid det här laget.)

Kille med spolbil
Han bestämmer sig för att spola röret. Fram med slang och några handukar. Slangen sprutar visst 1 stråle framåt, och 4 bakåt. Detta för att slangen ska driva på får jag veta och jag hinner precis fråga mig själv inombords om handukens egentliga förmåga att stå emot vattetryck, innan han kör ner slangen och lyckas spruta avföringsvatten rakt upp mot sig själv och rakt ut i duschen/hallen.
Detta är ändå en expert, i mitt tycke. Så jag backar ut och gör mig tillgänglig på tomten där jag spontanflyttar en sten och övervakar på distans.

Bastun svämmar över
En timme senare avbryter han sitt kämpande med slangen och frågar om "jag har ett avlopp i bastun också?"
Jag anar kraftig oro och när jag kollar in i huset är det bajsvatten över hela bastugolvet och det har sprutat upp ond bråd katastrof på träväggarna. Det luktar avgrund.

Efter ytterligare en timmer ger proppen med sig. Säger han.
Jag kikar ner i dushavloppet och ser vatten som står. Han provspolar i toaletten i relaxen och vatten väller upp i duschen. Saker känns inte så bra. Proppen verkar vara tillbaka.

Relaxen svämmar över
När en granne tillsut kommer förbi av ren nyfikenhet har jag gått ut på uppfarten och krattar grus.
Jag vet inte var jag gör bäst nytta och minst skada. Det luktar bajs i min näsa. Jag övervarkar på distans. Grannen ger sig in i leken och upptäcker att bajsvatten har sprutat in i själva badrummet nu, rummet som går under arbetsnamnet relaxen.
Under träplattegolvet från Rusta är det vatten blandat med toapapper och avföring. I HELA utrymmet!
Det har slutat lukta. Näsan har gett upp. "Har du ett avlopp där? Det sa du aldrig". Du frågade inte svarade jag och grannen påpekade stolt att han blev fundersam när det bubblade från relaxen.
Jag ville gråta inombords.

Gräset svämmar över
Strax efter frågar grannen om VVS-killen har kikat i inspektionsröret på utsidan.
Det har han inte. Han har inte ens tänkt på det röret visar det sig.
När locket med hjälp av kniv, svordomar och envis granne till slut släpper väller det ut bajsvatten på gräset.
Jag känner mig tom och van. Vällande bajsvatten är inte konstigt längre.

Brandlarmet går
VVS-killen kör nu på med ånga så det bolmar ur röret. Troligen går hans maskin på högvarv samtidigt som vattnet verkar ta slut och det låter som att pumpen kaviterar.
Jag påpekar att det finns ett brandlarm kopplat till Sector Alarm i rummet där han står.
Han menar att det inte brinner utan att det är ånga.
Jag säger att jag förstår men att brandvarnaren troligen inte gör det.
Han säger att det mest är vatten.
Jag öppnar fönster och dörrar på vid gavel.
En minut senare har han i alla fall dragit igång brandlarmet och jag får leta larmkoder och förklara för Sector Alarm att huset inte står i lågor.
Två minuter senare tjuter det igen.
Sector Alarm verkar också ha vant sig, de ringer inte igen.

Proppen löst!
Efter ca 4 timmar(?) har proppen lösts upp. Någon idiot till hyresgäst har tvångsmatat toaletten med våtservetter.
Killen packar ihop. Han lämnar med förklaringen att han tyvärr måste ta betalt för tiden hela vägen tillbaka till kontoret. Det är så det är bara.
Resan är 30 minuter enkel.

I runda slängar kommer han fakturera:
  • 5 timmar á 2075:-, ca 10 000:-
  • En framköningsavgift på ca 3600:-
  • Spolbil engånskostnad ca 3800:-
  • Användade av verktyget K10, 190:-

Med RUT kommer ett visst avdag ske, men nu undrar jag vad ni tycker?

Jag lämnas nämligen med mängder av frågor såsom:
  • Är ovanstående arbetsflöde rimligt?
  • Försöker man inte täta avloppen i opåverkade utrymmen innan man trycksätter rören?
  • Börjar man inte utifrån med inspektionsröret, ifall proppen sitter mellan huset och trekammabrunnen?
  • Ska jag verkligen betala för tiden när han grovåterställer bastun?
  • Hur gör jag med tiden det tog för mig att plocka bort golvet i relaxen, att tvätta varje platta, städa husets dusch, bastu, hall och relax och sen lägga tillbaka golvet?
  • Alla grejer som förstördes av vatten som sprutade ut, är det bara att hosta upp slantarna?

Och till sist:
Skulle du orka driva detta vidare eller skulle du bara betala och se glad ut?

Mvh Andreas

Ps. En av bilderna bifogas och försäkringsbolaget vill inte ta detta som en skada. (Såklart)
Trist det du råkat ut för. Mycket som hamnar i avloppet som inte borde vara där.
När du nu återställer allt, kolla då att din luftning till avloppsröret funkar fullt ut. Jag hade tidigare luftare på loftet som skulle öppna och släppa in luft vid spolning etc. Tills den dagen spelningen från toaletten fastnade på vägen ut under golvet pga av vacum i röret. Fick tagit bort membran burken och ersatt med rakt rör till utsidan taket. Sedan dess inget stopp pga av vacum i röret eller att det suger ur andra golvbrunnar.
Av någon anledning blev membranet i ventstosen klibbig som gjorde att den fastnat utan att kunna ta in luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte hur det finns folk som inte fattat att man inte kan spola ner våtservetter.
Har de bara haft tur att avloppet hemma inte satts igen? Tänker annars att alla som gör det lär sig den hårda vägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hoppas att det löser sig! Egentligen hade jag bara ett sidospår, då reklam kan lägga sig lite konstigt, hoppas att det kan muntra upp i eländet ändå. Jag trodde först det var ett svar till dig 😂😂
 
  • Social media post: översvämning badrum, verktyg; nedre delen visar robotdammsugare reklam, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byt till Yes diskmedel också, det gör skillnad!
Vad menar du?
 
S SueCia skrev:
Lite så jag tänker också. Det lär väl ha tjänats en del pengar på att hyra ut sitt hus, dom pengarna ska ju täcka sånt här eller?
fullt möjligt eller så ser man Ohhhh kommer in extra kosing vi drar ti kos och baijlar ^^
 
M
B Bästerortarn skrev:
1. Gör det verkligen det eller är det en känsla?
2. P&G har tappat sina miljömärkningar på Yes efter ååår av generösa undantag. Bättre att välja något märke som åtminstone försöker göra nån skillnad.
Är väl bättre att använda något som fungerar än något som är kasst men har mysiga loggor om ditten och datten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sådana massiva stopp brukar ha byggts upp under lång tid och våtservetterna var nog bara "droppen".
 
  • Gilla
Andreas Tjärnberg
  • Laddar…
Jag skall inte kommentera det ni alla har upplevt och kommenterat här.
Men jag skall berätta varför jag tror gästerna från USA slängde våtservetter i toan.
Min bror är gift med en kvinna från USA, där de bor. De flesta toaletter i USA har ett mycket mindre hål i botten av stolen som skiten spolas ut genom. Här i Europa har vi toastolar med mycket större öppning och större rör ned genom golvet.
Min brors hustru slängde därför våtservetter i toan, då hon såg att de lätt försvann ned i avloppet. Hålet var ju stort!
De medförde stopp i röret under en semester, och min bror fick jobba i timmar för att få ut dom.
Proppen satt halvvägs ned till trekammarbrunnen
Han hade inte tillgång till spolbil där de befann sig.
Inte tänkte kvinnan på att våtservetter inte löser upp sig senare heller.
Hon var inte särskilt populär en tid framöver, för att säga det så. :)
Så sätt upp stora skylt på toan på flera språk. Det KAN hjälpa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Man blir matt av sånt där.. man blir ställd, stressad - ser både pengar och skit flyga omkring.. och hinner tänka på alla sätt som huset kommer bli förstört på 😳👎

..och framför allt har man ingen aning om vad man ska göra, eller kan göra - eller om man bara ska hålla sig ur vägen!

…pust..

Nuför tiden är jag helt paranoid när det kommer till alla rör/avlopp.. jag oroar mig mindre nu när det händer något (men oroar mig fortfarande för att det ska hända något!), för jag kan i stort sett allt om våra rör vid detta laget..

Vi hade stopp säkert 5 ggr första året.. några ggr till år två.. sen grävde vi upp o vvs vände rören (ifrågasatte det, men det var inga problem sa de - lyssna aldrig på dem om du är tveksam.. jag gör inte om det).. gick ypperligt i 1-2 år.. sedan började vi om igen..

Jag visste ju.. och även om jag nu var mästare på rensning (stopp o proppar).. så var det bara att gräva om avloppet än en gång! Tjoho..

Vi har fördelen här att vårt hus ligger högt.. och källaren är oinredd och har ingen golvbrunn (dock borde den ha det..). Stoppet för oss var utanför.. så inspektionsröret skulle (gjorde) svämmar över före det kommer ”upp” till vårt hus.. däremot går det ju inte att spola för det.. (där svämmar det ju över, när det inte hinner försvinna)

Vi har inte tagit hit sporlbil någon gång, men vvs med utrustning flllllera ggr.

spolbil tog vi en gång till vårt förra hus, det var stopp i diskhon.. röret..en bit ner som vi inte kom åt.. där åkte vi på en akutkostnad då det var ”stopp” .. kostade lite över 3000 kr.. men gick snabbt o relativt smärrfritt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Snigla Snigla skrev:
Man blir matt av sånt där.. man blir ställd, stressad - ser både pengar och skit flyga omkring.. och hinner tänka på alla sätt som huset kommer bli förstört på 😳👎

..och framför allt har man ingen aning om vad man ska göra, eller kan göra - eller om man bara ska hålla sig ur vägen!

…pust..

Nuför tiden är jag helt paranoid när det kommer till alla rör/avlopp.. jag oroar mig mindre nu när det händer något (men oroar mig fortfarande för att det ska hända något!), för jag kan i stort sett allt om våra rör vid detta laget..

Vi hade stopp säkert 5 ggr första året.. några ggr till år två.. sen grävde vi upp o vvs vände rören (ifrågasatte det, men det var inga problem sa de - lyssna aldrig på dem om du är tveksam.. jag gör inte om det).. gick ypperligt i 1-2 år.. sedan började vi om igen..

Jag visste ju.. och även om jag nu var mästare på rensning (stopp o proppar).. så var det bara att gräva om avloppet än en gång! Tjoho..

Vi har fördelen här att vårt hus ligger högt.. och källaren är oinredd och har ingen golvbrunn (dock borde den ha det..). Stoppet för oss var utanför.. så inspektionsröret skulle (gjorde) svämmar över före det kommer ”upp” till vårt hus.. däremot går det ju inte att spola för det.. (där svämmar det ju över, när det inte hinner försvinna)

Vi har inte tagit hit sporlbil någon gång, men vvs med utrustning flllllera ggr.

spolbil tog vi en gång till vårt förra hus, det var stopp i diskhon.. röret..en bit ner som vi inte kom åt.. där åkte vi på en akutkostnad då det var ”stopp” .. kostade lite över 3000 kr.. men gick snabbt o relativt smärrfritt.
Varför var det stopp? Dvs vad var det som bildade det som satte igen rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.