De som i styrelsen vilket i förläningen är vi, men du förstår säkert :p
 
KnockOnWood skrev:
Nu såg ju inte det här ut som ett badrum i mina ögon:
[bild]

Men i övrigt: Jag är en av dessa udda själar som inte tycker att klinkergolv är vad som är bäst i våra bostäder här i Sverige. Vi har plastmattor i våtrummen och trägolv i de torra utrymmena.

Klinkergolven är en stil vi lånat från medelhavsområdet med dess varmare klimat, där det tvärt om är skönt att få sätta fötterna på ett svalt stengolv.

Plastgolv: Tätt och varmt utan golvvärme. Billigt att lägga.
Nackdelar: ?

Klinkergolv: Fördelar: ?
Nackdelar: En av de vanligaste anledningarna till fel i bostäder (tillsammans med de kaklade väggarna) pga problem med "tätskiktet". (Detta gäller dock främst trähus, inte Anders 1920-tals stenhus.) Kallt utan golvvärme. Dyrt att lägga.

Och hur gör man på sommarhalvåret om man har klinkergolv, med följande krav på golvvärme?
Att ha värmen igång bara för att värma upp klinker är oekonomiskt, och gör bostaden för varm.
Vi har inte haft någon uppvärmning igång här sedan 31/3, men har ändå 24°C varmt en molnig sommardag.
Hur varmt hade det varit med golvvärme inkopplad?
Min golv värme går bara på när jag är vaken och hemma termostaten känner av hur varmt det är och stänger av värmen på våren och så brukar den komma igång på sen hösten. Kostar inte många kronor per år

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Polos skrev:
Min golv värme går bara på när jag är vaken och hemma termostaten känner av hur varmt det är och stänger av värmen på våren och så brukar den komma igång på sen hösten. Kostar inte många kronor per år

[bild]
Visst, det låter ju vettigt.
Men då har du alltså ingen golvvärme under klinkerplattorna halva året.
Det som vissa här tycker är nödvändigt för att fossingarna skall må bra :)
 
KnockOnWood skrev:
Visst, det låter ju vettigt.
Men då har du alltså ingen golvvärme under klinkerplattorna halva året.
Det som vissa här tycker är nödvändigt för att fossingarna skall må bra :)
Nej eftersom det inte behövs , ställer jag in den på 23 grader så värmer den inte mer än till 23
 
richardtenggren
Det är ju just så en termostat fungerar, skulle grannarna under elda på friskt i kalla januari och givaren i golvet ger samma utslag som riktvärdet så matas inte slingan med el heller
 
Elektrisk Golvvärme :wow:
 
AndersMalmgren skrev:
De reglerar ju inte avgiften pga hur mycket jag tar ut så det är den nya golvvärmen som ju är gratis i drift.
Hur skall du koppla in golvvärmen på Vvc-slingan ? Använder du shunt eller värmeväxlare ?
 
En shunt
 
Och föreningen har godkänt att du kopplar golvvärme på VVC?
 
Ja, det är väl självklart?
 
Är vvc=varmvatten cirkulationen? Jag trodde reglerna nuförtiden föreskrev att man inte fick koppla något på den alls, pga legionella.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
jonmo skrev:
Är vvc=varmvatten cirkulationen? Jag trodde reglerna nuförtiden föreskrev att man inte fick koppla något på den alls, pga legionella.
Ja, VVC betyder varmvattencirkulation och det är i dricksvattensystemet. Troligtvis menar dock AndersMalmgren att de kopplat golvvärmen på stammarna för den vattenburna värmen. Han plockade bort en radiator och anslöt sin golvärme på denna punkt via en shunt så han kan reglera temperatur.
 
AndersMalmgren skrev:
Ja, det är väl självklart?
I ditt fall är det nog självklart, men ofta inte. Har suttit i brf-styrelse och hanterat flera fall av olovligt installerad golvvärme som stört värmesystemet.
 
AndersMalmgren skrev:
Ja, det är väl självklart?

Verkligen inte, det är inte ena tillåtet att koppla en handdukstork på VVC pga legionellarisken enligt dagens regelverk och i en golvvärmeanläggning har du ännu lägre returtemp och större volym vilket ökar risken ännu mer.
 
Alltså vi har ju inte kopplat golvvärmen cirkulationen utan på värmesystemet. Mao enbart värme vintertid (Vilket jag skrivit minst två ggr)

Däremot så vet jag attt brf valde att sätta handdukstorkar på cirkulationen när de renoverade alla badrum :) kanske var okej då badrummen gjordes iof
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.