1 233 973 läst · 3 920 svar
1234k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Gillar ditt öga för kvalité och detaljer! Läste tråden från början till slut innan jag somnade igår iså blev 3 h sömn i natt. Håller själv på att renovera köket och hallen just nu, så lite tungt idag
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, jag uppfattade faktiskt inteAndersMalmgren skrev:
som en specifik fråga.
Men vad jag tänkte på är detta:
Lägenheten befinner sig "mitt i" ett flervåningshus med uppvärmda lokaler under och över, troligen också till höger och vänster.
Golvvärme ser jag som främst något för att få upp värmen i kalla golvbjälklag, och också för att få stor värmeavgivande yta när man har ett lågtempererat bergvärmesystem.
Men huset där din lägenhet ligger har ganska troligt fjärrvärme, och golv och tak och vissa väggar har redan rumstemperatur. Så det som behöver värmas borde vara endast fönsterväggarna, medan golvet är bra som det är.
Men du kanske har grannar som skruvar ner värmen rejält?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Vi har golvvärme i hall och badrum i vår lägenhet, blir faktiskt märkvärd skillnad i känslan att gå på golvet, när den är av, som nu när vi renoverar. Det dumma hos oss är att förra ägaren fimpade elementen och satt in elburen istället för vattenburen. Men det var väl lättare antar jag.
Fast klinkergolv utan golvvärme känns kalla även med dessa förutsättningar och "normalvarma grannar". Om de sen känns för kalla är nog högst personligt. Jag gillar i alla fall min golvvärme i badrummet. Varmt och skönt för fossingarna och torkar upp snabbt.KnockOnWood skrev:Lägenheten befinner sig "mitt i" ett flervåningshus med uppvärmda lokaler under och över, troligen också till höger och vänster.
Golvvärme ser jag som främst något för att få upp värmen i kalla golvbjälklag, och också för att få stor värmeavgivande yta när man har ett lågtempererat bergvärmesystem.
Men huset där din lägenhet ligger har ganska troligt fjärrvärme, och golv och tak och vissa väggar har redan rumstemperatur. Så det som behöver värmas borde vara endast fönsterväggarna, medan golvet är bra som det är.
I badrum är det givet med golvvärme (för alla utom vårt hus tidigare ägare som bara satte golvvärme i ett av badtummen), oavsett boendeform. Att sätta det i kök i en lägenhet får nog ses som lyx, men det är ovanligt snarare än konstigt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Sorry för att jag höll dig vaken :/ Men kul att du gillar vår renovering Du får skapa en tråd om din egenrichardtenggren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Precis som de andra skriver så är det för komfortvärme då klinker kan bli rätt kallt. Den kommer enbart gå vintertid. Vi har så idag och tycker det fungerar bra och rätt skönt med svalt klinker på sommaren, har dock teracotta-plattor idag och de tror jag inte är lika bra på att behålla kylan som granitkeramik.KnockOnWood skrev:Lägenheten befinner sig "mitt i" ett flervåningshus med uppvärmda lokaler under och över, troligen också till höger och vänster.
Sedan var som sagt elementet fult som stryk i hallen, golvärmen i köket kommer ju ersätta det lilla elementet med råge även som värmekälla för hallen
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Lite synd, speciellt då det är gratis med varmvatten i brf :/richardtenggren skrev:
Konstigt. Våra vatten och fjärrvärmefakturor har då inte slutat komma. Ännu ett stockholmsfenomen antar jag...AndersMalmgren skrev:
Sen har en del BRFer börjat med "Individuell mätning och debitering" av värme och vatten och då är det inte ens "gratis" för bostadsrättshavaren.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
De reglerar ju inte avgiften pga hur mycket jag tar ut så det är den nya golvvärmen som ju är gratis i drift.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu såg ju inte det här ut som ett badrum i mina ögon:Alfredo skrev:
Visa bilaga 145974
Men i övrigt: Jag är en av dessa udda själar som inte tycker att klinkergolv är vad som är bäst i våra bostäder här i Sverige. Vi har plastmattor i våtrummen och trägolv i de torra utrymmena.
Klinkergolven är en stil vi lånat från medelhavsområdet med dess varmare klimat, där det tvärt om är skönt att få sätta fötterna på ett svalt stengolv.
Plastgolv: Tätt och varmt utan golvvärme. Billigt att lägga.
Nackdelar: ?
Klinkergolv: Fördelar: ?
Nackdelar: En av de vanligaste anledningarna till fel i bostäder (tillsammans med de kaklade väggarna) pga problem med "tätskiktet". (Detta gäller dock främst trähus, inte Anders 1920-tals stenhus.) Kallt utan golvvärme. Dyrt att lägga.
Och hur gör man på sommarhalvåret om man har klinkergolv, med följande krav på golvvärme?
Att ha värmen igång bara för att värma upp klinker är oekonomiskt, och gör bostaden för varm.
Vi har inte haft någon uppvärmning igång här sedan 31/3, men har ändå 24°C varmt en molnig sommardag.
Hur varmt hade det varit med golvvärme inkopplad?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Plastgolvs största nackdel är väl att det ser ut som man är i en kommunalbyggnad som tex dagis
Klinkers fördelar är väl främst att det är stryktåligt mot tex tappade föremål, hellre att föremålet går sönder än att man måste lägga nytt golv alt slipa och behandla.Sedan ser det ju inte billigt eller fult ut heller vilket är ett plus.
Vi kommer som sagt köra den avstängd då det är skönt med svalt golv på sommaren (vi har så idag). Men man kan ha elpatron och köra den på jättelåg kräm enbart för att få lite, lite värme i plattorna. Kostar inte många kronor
Klinkers fördelar är väl främst att det är stryktåligt mot tex tappade föremål, hellre att föremålet går sönder än att man måste lägga nytt golv alt slipa och behandla.Sedan ser det ju inte billigt eller fult ut heller vilket är ett plus.
Vi kommer som sagt köra den avstängd då det är skönt med svalt golv på sommaren (vi har så idag). Men man kan ha elpatron och köra den på jättelåg kräm enbart för att få lite, lite värme i plattorna. Kostar inte många kronor
Problem med tätskikt i gamla badrum har ingenting med plattorna att göra. Det beror på att tätskiktet är undermåligt. Blanda inte ihop tätskikt och ytskikt. Jag ser det som följande:KnockOnWood skrev:Plastgolv: Tätt och varmt utan golvvärme. Billigt att lägga.
Nackdelar: ?
Klinkergolv: Fördelar: ?
Nackdelar: En av de vanligaste anledningarna till fel i bostäder (tillsammans med de kaklade väggarna) pga problem med "tätskiktet". (Detta gäller dock främst trähus, inte Anders 1920-tals stenhus.) Kallt utan golvvärme. Dyrt att lägga.
Plastgolv
Fördelar: Billigt, Tätt vid korrekt montage. Lämpar sig väl för ekonomibyggnader eller offentliga utrymmen.
Nackdelar: Fult, många gånger svårt att rengöra när plasten börjar brytas ner och samlar då smuts. Leder definitivt till minskat marknadsvärde om man lägger detta i sin bostad.
Klinkergolv:
Fördelar: Tåligt, lagrar värme/kyla, kan vara snyggt i rätt miljö.
Nackdelar: Upplevs kallt utan komfortvärme och ev. varmt sommartid om det utsätts för direkt solljus. Lätt att rengöra om man väljer en bra fog.