1 241 048 läst · 3 920 svar
1241k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Jag mäter en del CO2 och VOC hemma, och har väl injusterad ventilation. Utifrån dina värden tycker jag inte att det ser nå tokigt ut.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Det är i vardagsrummet så det är där vi vistas mellan 18-24 venilationen klarar helt enkelt inte av leda bort all CO2 från 2 vuxna + 2 barnR rindler skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Vi går i försäljningstankar och har initierat en försäljning genom att få den värderad av en mäklare. Vi måste dock färdigställa den först och det är 3 dörrar kvar att restaurera. Ett problem är att enligt Stockholms färgcenter så har de inte längre alkydoljefärg med mathet 15. Det första värderingsmäklren noterade var hur snyggt det är med matta snickerier så jag känner lite att vi måste slutföra allt i denna mathet
Någon som har tips var man kan få alkydoljefärg blandad med 15?
Tack
Någon som har tips var man kan få alkydoljefärg blandad med 15?
Tack
Spännande att få följa en ny renovering! Håller med om att matt färg är snyggt. Jag har köpt färg hos kulturhantverkarna i Norrtull, men det är nog bara linoljefärg. Till nästa objekt kan jag rekommendera det! Går att nörda ned sig i det, eller bara måla med det - tycker det blir bättre resultat - iallafall mer kulturrätt... Och matt! . När vi renoverade köket skulle jag ha en viss sorts färg för att komplettera med (inte linoljefärg) och kunde konstatera att har man lite krav får man leta bland färgbutikerna, jag fick åka rätt långt för att hitta en som blandade exakt rätt kulör med rätt system. De första två försöken på vanlig färgbutik gav fel kulör och glans, trots att jag är lite färgblind (framförallt på mörka färger, köket är i gråvitt).
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Vi (farsan) valde alkydolja för att linolja kan tydligen vara lite lynnigt, rinna, inte torka om förhållande är lite fel osv. Men de kanske har alkydoljefärg också, får ringa. Ska också ringa teknos och kolla.J JohanLun skrev:Spännande att få följa en ny renovering! Håller med om att matt färg är snyggt. Jag har köpt färg hos kulturhantverkarna i Norrtull, men det är nog bara linoljefärg. Till nästa objekt kan jag rekommendera det! Går att nörda ned sig i det, eller bara måla med det - tycker det blir bättre resultat - iallafall mer kulturrätt... Och matt! . När vi renoverade köket skulle jag ha en viss sorts färg för att komplettera med (inte linoljefärg) och kunde konstatera att har man lite krav får man leta bland färgbutikerna, jag fick åka rätt långt för att hitta en som blandade exakt rätt kulör med rätt system. De första två försöken på vanlig färgbutik gav fel kulör och glans, trots att jag är lite färgblind (framförallt på mörka färger, köket är i gråvitt).
Hehe, vi är rätt trötta på renovera så hoppas hitta ett objekt som är hyffsat färdigt. Iallafall stommen så kanske man kan renovera något kök eller så I värsta fall.
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Det fanns några liter kvar av min färg när jag ringde till teknos så ska åka och hämta på måndag, grymt så slipper jag risken med att nyansen blir fel osv
Tänkte inte på att ringa direkt till teknos, smart
Tänkte inte på att ringa direkt till teknos, smart
Rinningar får man aldrig, man har hur lång tid på sig som helst att skapa ett perfekt resultat pga öppettiden är så lång och man målar så tunna lager. Rinner det hinner man fixa. Men tid tar det...AndersMalmgren skrev:Vi (farsan) valde alkydolja för att linolja kan tydligen vara lite lynnigt, rinna, inte torka om förhållande är lite fel osv. Men de kanske har alkydoljefärg också, får ringa. Ska också ringa teknos och kolla.
Hehe, vi är rätt trötta på renovera så hoppas hitta ett objekt som är hyffsat färdigt. Iallafall stommen så kanske man kan renovera något kök eller så I värsta fall.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Givetvis borde dom passat på att byta alla fönster i kåken så att det hade blivit enhetligt.AndersMalmgren skrev:
Det finns ju billiga plastfönster från polen om man vill hålla nere kostnaderna lite.