1 241 380 läst · 3 920 svar
1241k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Tilluften sitter i fönstren
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Den suger ju bra
Kanske går till en tilluftskanal i en annan lägenhet. Då är det ju perfekt att koppla på köksfläkten på denna och börja öppna surströmmingkonserver med köksfläkten på högsta läget.C cpalm skrev:
Då blir det nog lite fart i den andra lägenheten som delar den kanalen som tilluft
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
haha, så bra sug är det inte
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Har köpt en luftkvalitetsmätare för att testa ventilation
CO2 förhöjs på kvällen mellan 18-24 måste ju vara för att vi alla är hemma och venilationen är för dålig. Sedan drar TVOC iväg ibland, det gissar på är när ventilationen vänder och trycker in luft i lägenheten istället för drar ut som den borde.
Tänke lobba för styrelsen att vi ska sätta in aktiva fläktar på taket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CO2 förhöjs på kvällen mellan 18-24 måste ju vara för att vi alla är hemma och venilationen är för dålig. Sedan drar TVOC iväg ibland, det gissar på är när ventilationen vänder och trycker in luft i lägenheten istället för drar ut som den borde.
Tänke lobba för styrelsen att vi ska sätta in aktiva fläktar på taket
Eftersom vi bor på en grusås, i ett sekelskifteshus med självdrag, lånade jag en radonmätare och mätte under ett par veckor. Kunde konstatera att väder och tid på dygnet gjorde en enorm skillnad. Jag tror att självdrag behöver lite hjälp under vissa omständigheter. Frågan är bara om det går att automatisera. En idé kunde vara en sån mätare du har kopplat till en fläkt. Så slipper man oljud och energiförlust när det inte behövs. För det är grymt skönt att slippa bruset som moderna hus med ständig mekanisk ventilation har...
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Det blir en sensor per hushåll då, det blir nog svårt tyvärr. dessa fläktar går dygnet runt, men rätt gjort ska det inte låta, kanske om man bor högst upp närmast fläktarna
Som student bodde jag i ett miljonprogram hus, ventilation slog av på natten. Var grymt skönt när detta hände. Som att sitta kvar på jobbet när fläktarna slår av. Mitt i bruset hör man det inte, men när tystnaden kommer så inser man hur mycket det stör. Tyvärr tror jag luftrörelsen hörs. Själva fläktarna tror jag går att isolera bort...
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
Fast hälsan är viktigareJ JohanLun skrev:Som student bodde jag i ett miljonprogram hus, ventilation slog av på natten. Var grymt skönt när detta hände. Som att sitta kvar på jobbet när fläktarna slår av. Mitt i bruset hör man det inte, men när tystnaden kommer så inser man hur mycket det stör. Tyvärr tror jag luftrörelsen hörs. Själva fläktarna tror jag går att isolera bort...
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg